FOK! interviewt makers van Killzone

Marco (MrSubtle)
Killzone wordt gezien als de concurrent van de nieuwe Halo. Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Veel mensen zeggen dit, maar wij zelf hebben dit nooit gezegd. In eerste instantie vonden we het erg leuk dat mensen dachten dat Killzone zo goed was. Tijdens de E3 hebben we met ons hele team hun spel gespeeld, en zij hebben ons spel gespeeld. En eigenlijk vonden we elkaar leuke games. Ook heel verschillende spelletjes.

In welke opzichten verschillend?

Wij hebben een hele gritty oorlogservaring. Alles is gebaseerd op geschiedenissen en films als Saving Private Ryan.

Wil je zeggen dat het verhaal ook gebasseerd is op een waar gebeurd verhaal of alleen de omgevingen?

Het verhaal zelf is ook meer realistisch, meer als een oorlogsverhaal zelf. En ja, eigenlijk is heel veel van Killzone gebaseerd op de Tweede Wereldoorlog en de Koude Oorlog. De Helghast zijn bijna de perfecte vijanden. Rode ogen, zwarte uniformen, mooie helmpjes. Maar het is niet alleen maar Tweede Wereldoorlog. Het beademingssysteem is uit de Eerste Wereldoorlog (Brits), de helm is een Amerikaanse helm. Mensen gebruiken vaker dezelfde soort image om een slechte vijand te maken. Denk aan glowing eyes en het zwarte uiterlijk.

Is dat dan niet afgezaagd?

We zijn niet de eersten, maar we hebben het misschien wel het beste gedaan. We hebben heel leuke vijanden gemaakt. Een heel leuk leger aan vijanden. Er zijn heel veel verschillende vijanden: Light soldiers, base soldiers, commandeurs, elite soldaten, assault soldaten, en ga zo maar door...

Hoe wordt de moeilijkheidsgraad in het spel dan opgebouwd als je vanaf het begin dezelfde vijanden kunt tegenkomen?

We zetten verschillende soldaten in op verschillende plekken. Killzone is een verhaal, een reis, hoe dichter bij je bij het einde van het spel komt hoe beter de vijanden worden.

Waar komt de naam Killzone vandaan?

Eigenlijk gewoon een grote brainstormsessie. Een aantal jaren geleden, gewoon rond een tafeltje. Hier gaat het spel over... hoe gaan we het noemen? Het geeft het gevoel van het spel weer. De chaos van de oorlog. Ik ben er een beetje trots op, maar ik heb de naam Killzone als eerste genoemd. We zijn allemaal FPS (First Person Shooter) fans. We hebben een aantal leuke elementen van games bij elkaar verzameld, maar ook heel hard gewerkt om een console shooter te maken. Geen PC shooter. Het verschil is heel groot. Bij een console moet je de disc erin stoppen en gewoon lekker gaan spelen, op de PC is dat heel anders. Killzone is exclusief voor PS2 en blijft dat ook.