De huidige staat van Destiny 2

Destiny 2 is inmiddels meer dan vier jaar oud. Het spel is in die tijd behoorlijk veranderd. Er kwamen natuurlijk een aantal betaalde DLC-uitbreidingen, maar er is ook heel veel aan de structuur van het spel gesleuteld. Bungie introduceerde bijvoorbeeld seizoenen met lopende verhalen. Het spel werd verder ook geport naar de huidige generatie consoles, iets dat hard nodig was om bijvoorbeeld de lange laadtijden eindelijk behapbaar te maken.

Tussendoor waren er natuurlijk ook een aantal controversiële beslissingen. Volgens Bungie werd het spel te groot (de bestandsgrootte was inmiddels dik over de 100gb ook), en introduceerde daarom de ‘Destiny Content Vault’ aan. Een aantal locaties (Mars, Mercury, Io, Titan, Leviathan) en alle content die daar aan verbonden was werden uit het spel gehaald. Het was vooral oude content die nog amper meer werd gespeeld, maar het was toch goed voelbaar dat het spel was gekrompen. Bungie beloofde dat een deel van de content in roulatie zou worden gezet en in een nieuwe vorm zou terugkeren.

Veel van deze veranderingen werden met Beyond Light doorgezet, de grote uitbreiding van eind 2020. Die uitbreiding heeft ook Europa (een ijzige maan van Jupiter) en Stasis (een nieuwe klasse/kracht) aan het spel toegevoegd. Dat was ook de laatste keer dat ik persoonlijk Destiny 2 had gespeeld. Sindsdien zijn er drie seizoenen geweest en eind februari dit jaar komt eindelijk weer de volgende grote uitbreiding: The Witch Queen.

Om die reden heb ik besloten om in december terug te keren naar de shooter-looter MMO. Twee maanden was gelukkig meer dan genoeg tijd om alle nieuwe content te spelen en een goede indruk te krijgen van de huidige staat van het spel. Voor ik daar op in ga moet ik zeggen dat het heel knap is van Bungie dat ze het spel op deze manier gaande hebben weten te houden. Concurrenten hebben met games zoals The Division en The Avengers de afgelopen jaren iets vergelijkbaars geprobeerd te presteren, maar eigenlijk blijft alleen Destiny overeind en na al die jaren is er nog steeds een grote fanbase die niet kan wachten op de volgende uitbreiding.

Destiny 2 zit op dit moment in ‘Season of the Lost’. Eigenlijk duren seizoenen normaal gesproken maar drie of vier maanden, maar omdat The Witch Queen werd uitgesteld is dit seizoen al meer dan een half jaar bezig. Ik ga geen uitgebreide poging doen om het verhaal uit te leggen, daar is het veel te complex voor en Destiny jargon is ook onbegrijpelijk voor mensen die het niet of weinig spelen. Dit seizoen introduceerde vooral Savathûn, die dus in de volgende uitbreiding de hoofdrol van de slechterik gaat spelen.

Wat mij het meest is opgevallen is dat het spel sinds Beyond Light weer aangedikt is met allerlei activiteiten. Als je van PvE houdt kun je naast een heleboel seizoensgebonden verhaalmissies ook bijvoorbeeld The Shattered Realm doen. Dit is een nieuwe locatie vol geheimen waar je makkelijk de nieuwe gear van dit seizoen kunt verdienen. Bungie heeft trouwens uiteindelijk het ‘sunsetting’-plan, waarmee ze wapens van oude seizoenen irrelevant zouden maken, niet doorgezet. Het loont zich dus om wapens te verdienen.

Hou je meer van high-end content? Dan heb je natuurlijk The Vault of Glass, de allerleerste raid van Destiny is geremastered en in Destiny 2 gezet. Er is ook een ‘master’-versie van deze raid die nog vele malen moeilijker is en natuurlijk ook betere loot geeft. Strikt gezien is dit uiteraard geen nieuwe content, maar ik heb er van genoten en het blijft ook een hele populaire raid.

Iets anders dat opvalt is dat spelers niet meer zo hoeven te stressen over wapens. Destiny zit altijd in een verschuivende ‘meta’ waarin een aantal wapens een tijdlang dominant zijn. Als je high end content wilde doen en die wapens niet in je bezit had kon je veel minder goed helpen en bij meer strenge groepen kon je er zelfs uitgezet worden. Vroeger moest je bijvoorbeeld exotics zoals Whisper of the Worm of Anarchy hebben en het kon lastig of zelfs willekeurig zijn of je die wapens kon krijgen.

Tegenwoordig heb je heel veel opties om DPS te doen en als je kunt nu ook een paar van de belangrijke exotics van een speciale kiosk kopen (in ruil voor relatief zeldzame in-game materialen). Dit seizoen zijn fusion rifles vanwege een tijdelijke mod dominant, maar je kunt zonder problemen ook uitwijken. De mogelijke loadouts die je kunt hanteren zijn breder dan ooit en het is simpelweg fijn dat je niet meer gedwongen maar een handjevol wapens kunt gebruiken. Het is dan ook eindelijk mogelijk om lekker veel te experimenten en tegelijk succesvol te zijn met veel loadouts.

Hou je van PvP? Dan zul je waarschijnlijk blij zijn dat Trials of Osiris eindelijk consistent is teruggekeerd. In deze 3-tegen-3 modus moet je zeven potjes achter elkaar winnen om een ultieme beloning te krijgen. Meer hardcore dan dit wordt het niet en de meeste mensen (waaronder ik) zullen gesloopt worden door geslepen teams.

Afgelopen december bestond Bungie dertig jaar en dat hebben ze ook in Destiny 2 gevierd aan de hand van een mini-uitbreiding. ‘The 30th Anniversary Content Pack’ is deels gratis content voor alle spelers, maar er is ook een optionele betaalde optie voor vijfentwintig euro. Dat is meer dan twee keer de prijs van een regulier seizoen. Ik kom daar zo op terug, maar eerst moet ik even het gratis gedeelte uitlichten.

Op 7 december heeft iedereen toegang gekregen tot 'Dares of Eternity', een nieuwe activiteit voor tot en met zes spelers. ‘Dares’ wordt neergezet als een spelshow die door Xur en de nieuwe hilarische ‘Star Horse’ wordt gepresenteerd. Je draait aan een wiel dat bepaalt welke type tegenstanders je krijgt en vervolgens moet je drie kamers vol hordes vijanden en bazen overleven.

Door de activiteit veel te doen verdien je wapens die overduidelijk gebaseerd zijn op klassieke Halo-wapens. Het zijn niet letterlijk de Halo-wapens natuurlijk, vermoedelijk vanwege auteursrechten. De leukste is de Forerunner exotic, die precies als de Halo magnum aanvoelt.

Dares of Eternity is een prima activiteit, maar het is alweer de derde ‘versla hordes vijanden met een team van zes’-modus in korte tijd. Vorig seizoen deed je al iets vergelijkbaars met Override en dit seizoen heb je Astral Alignment, die daar ook op lijkt. Die twee activiteiten zijn ook nog steeds beschikbaar, waardoor je nu drie keer hetzelfde type modus kunt doen. Dat is mij iets te veel van het goede.

Wat betreft de betaalde content, persoonlijk vind ik het voor de hoeveelheid content iets te duur. Toch kan ik niet ontkennen dat het een aantal hele leuke dingen bevat. De belangrijkste daarvan is Grasp of Avarice, een nieuwe dungeon. Dungeons in Destiny 2 zijn raid-achtige activiteiten die je met drie man (in plaats van zes) kunt doen. Grasp of Avarice speelt zich af in de loot cave, een referentie naar de bekende meme uit de originele Destiny. Je volgt een grappig verhaal van een man die te geobsedeerd is geraakt door loot.

De dungeon bevat natuurlijk ook een paar exclusieve wapens. Wat te denken van Gjallahorn, misschien wel het meest iconische wapen van de franchise. Gelukkig is de rocket launcher niet dermate sterk dat iedereen die straks nodig zal hebben, maar hij is nog altijd bijzonder goed. De dungeon is dus erg leuk, maar ik moet toegeven dat het niet mijn favoriet is. Andere dungeons bevatten meer complexe mechanieken en spelen zich af op meer indrukwekkende locaties.

De betaalde portie biedt ten slotte een hoop cosmetische items aan. Het zijn dingen zoals een schip, een sparrow en allerlei ornaments voor je gear. Die spullen zijn normaal gesproken erg duur in de in-game store van Destiny, dus als je er van houdt is het in theorie een goede deal. Persoonlijk heb ik heel weinig met cosmetics, dus ik had weinig aan dit alles.

Ik ben al met al onder de indruk van wat Bungie de afgelopen jaar aan het spel heeft toegevoegd. Na de grotere veranderingen en controverse rondom Beyond Light is Destiny 2 eindelijk op een stabiel pad aanbeland. The Witch Queen gaat straks weer een hoop op de schop gooien, maar tot nu toe lijken spelers enthousiast over de veranderingen. De void-klasse gaat bijvoorbeeld groots gewijzigd worden en Bungie komt ook met weapon crafting zodat je meer controle hebt over wat voor rolls je wapens hebben. Ik kan in ieder geval niet wachten tot 22 februari.