Rob Lowe over 9-1-1 Lone Star: deze serie is voor mij geschreven

Hoewel de serie 9-1-1 zich afspeelt in Los Angeles leent het concept zich natuurlijk, net als de vergelijkbare series CSI, Chicago (Fire/Police/Med) en Law & Order, voor spin-offs die zich afspelen op een andere locatie met een net iets andere insteek. De eerste spin-off, 9-1-1 Lone Star, speelt zich logischerwijs af in de 'Lone Star State', Texas. Om precies te zijn in Austin.

De serie is gebouwd rondom Owen Brand, gespeeld door tv-veteraan Rob Lowe (The West Wing, Parks & Recreation). De serie ging vorig jaar in de VS van start en het eerste seizoen is vanaf deze week te bekijken op Disney+. Om een beetje een beeld te krijgen van deze serie sprak FOK! met Lowe over hoe hij na een lange tv-carrière ineens een brandweerman speelt.

9-1-1- Lone Star, net als moederserie 9-1-1, is van de hand van Ryan Murphy, bekend van onder andere Glee, Hollywood, American Horror Story en Ratched. Hoe bekend ben je met die andere series en welke aspecten ervan verwachtte je voor Lone Star?

Nou, ik heb alles gezien dat Ryan ooit heeft gedaan. Ik ben al fan sinds Nip/Tuck, dat hij voor mij schreef, dat mijn agenten nooit aan me gegeven hebben. Dus hen heb ik ontslagen. (Lacht.) Maar Ryan en ik hebben de afgelopen 15 jaar geprobeerd een project te vinden om samen te doen, maar ik ben nooit beschikbaar geweest. We hebben gesprekken over Nip/Tuck gehad, over American Horror Story en over de eerste 9-1-1. En uiteindelijk was ik beschikbaar toen Ryan een nieuw idee had. En weet je, ik denk niet dat ik dit zou hebben gedaan met iemand anders dan Ryan. Want dit, deze versie van een procedural, heeft alle raarheid en onverwachte dingen van Ryan, alle gedurfde bizarre verhaallijnen en een gek realisme en al dat soort dingen en dat maakt mij heel enthousiast om dit week na week te doen, omdat het niet elke week hetzelfde is.

9-1-1 Lone Star: Rob Lowe en Liv Tyler
Rob Lowe en Liv Tyler

Deze versie van 9-1-1 speelt zich af in Texas. Wat is er zo uniek aan Texas in de show? En wat voor vrijheid heb je doordat de verhalen zich hier afspelen?

Nou, dat is wel grappig, want er is veel nagedacht over waar we het zouden doen. Ik wilde graag 9-1-1 Parijs doen, zodat ik lekker wat tijd kon doorbrengen in mijn favoriete stad in de wereld, maar dat ging niet echt. Dus ja, we kozen voor Texas, en in het bijzonder Austin, omdat die stad heel liberaal, progressief en eigenlijk gewoon raar is. Sterker nog, de slogan is 'Keep Austin weird'. En toch is het in het midden van Texas, wat een iconische, ruwe, weet je wel, red state is, een conservatief land. Dus je kunt daar allerlei verhalen vertellen vanuit verschillende perspectieven. En het landschap is weer heel anders dan dat van Zuid-Californië, waardoor het echt wel voelt als een grote verandering ten opzichte van de andere serie.

Wat is de relatie tussen jou en je personage, Owen?

Nou, Owen is voor mij geschreven. Dit is niet zo'n geval waarin ze een rol hebben bedacht en toen gingen kijken wie dat kon spelen. Ze hebben de show om mij heen opgebouwd. Altijd als ik zo'n script krijg lees ik het met de vraag 'ik vraag me af welk aspect van mij ze in deze rol hebben gestopt'. En ik denk dat hier het huidverzorgings-regime en liefde voor moisturizers en goed voor mezelf zorgen sterk op de echte ik is gebaseerd. Daar zit een kern van waarheid in.

Deze serie heeft een hele diverse cast, met personages die zelf ook veel diversiteit uitstralen. Kun je wellicht iets vertellen over hoe die diversiteit een rol speelt in de verhaallijnen en kun je je voorstellen dat potentiële kijkers zich wellicht zorgen maken over hoe (te veel) aandacht voor diversiteit in de weg kan zitten van een verhaallijn die ze verder op zich wel interessant zouden kunnen vinden?

Ja, zoals je weet is er een enorme roep om diversiteit in onze cultuur en ik denk dat dat geweldig is. In 9-1-1 zat het in het DNA van de show om iets te maken dat niet voelde, klonk als een traditionele hulpverleners-serie. Dat is één van de redenen dat ik het wilde doen. En onderdeel daarvan is dat je een wereld hebt waarin de personages heel divers zijn, en dat hun verhaallijnen niet dezelfde zijn die je een jaar of tien geleden gezien zou hebben, en zeker niet dertig jaar geleden.

En ik denk dat we dat goed hebben aangepakt. Daarmee bedoel ik; iedereen in de serie is gewoon een normaal mens en de reden dat ze bij deze brandweerkazerne werken is omdat ze gewoon héél goed zijn in hun werk. En dan zijn sommigen van hun misschien niet het type persoon die je in een kazerne zou verwachten en wat we doen is dat we dat benoemen, we introduceren ze zoals ze zijn en daarna gaan we over tot de orde van de dag. Dit is niet het type serie dat bezig is om een politieke agenda door je strot te duwen, want er is niets ergers dan dat. Voor mij is het zo: we zijn allemaal mensen, maar het vieren van onze onderlinge verschillen is wat ons groot maakt. Focussen op wat ons samenbindt is nog beter.

De laatste jaren wordt er veel gesproken over dat we al een tijdje leven in de Gouden Eeuw van de televisie. Vind je ook dat we dat nu meemaken en wat denk je dat daar aan heeft bijgedragen?

Dat is grappig, ik had dit gesprek onlangs met een enorm succesvolle televisiemaker die nu een grote deal heeft bij Netflix. En we zijn tot dezelfde conclusie gekomen dat het tijdperk van 'piek gouden televisie' eigenlijk voorbij is. Dit is mijn antropologische brede blik erop: de gouden eeuw van televisie startte met dingen als E.R., Friends en toen kwam The West Wing waardoor het groot werd. En daardoor kwamen er [acteurs] naar televisie die dat nooit eerder hadden gedaan. Daardoor kreeg je CSI. Billy Peterson [die de hoofdrol speelde in de eerste CSI, red] was een grote filmster, maar na The West Wing was het okay om TV te doen. En toen kwam Kiefer Sutherland met 24 en dat succes leidde tot Lost. En dat waren allemaal 'network' shows [die op openbare tv-kanalen werd uitgezonden, red]. En daarnaast had je dan The Sopranos, iets later kreeg je Mad Men en toen nog iets later Breaking Bad. Dát was de gouden eeuw van de televisie.

Wat je nu hebt is gewoon heel veel televisie. Heel veel ervan is goud. Maar omdat er zoveel van is, is het erg verdund. Het is eigenlijk zo dat er meer goede dingen op tv te zien zijn dat waar dan ook. Alles is op tv, echt alles, zelfs films zijn tegenwoordig televisie. Dus er is gewoon meer variatie, wat op zich beter is voor het publiek, want je kunt vinden wat je wilt. Maar we zijn voorbij het tijdperk waarin je wist wat er de moeite waard was, dat je wist waar je het kon vinden en een lijstje kon maken. Die dagen zijn voorbij, want het is nu gewoon veel gevarieerder. En ja, het is wel leuk dat je nu alles kunt vinden wat je wilt; als je iets makkelijks wil zien dan kun je dat vinden, als je wat achtergrondgeluid wil, dan zoek je dat op. En als je de Gouden Piek-televisie wil zien dan kun je dat ook vinden. Dus voor content is het momenteel een hele leuke periode.

Je bent iemand die al 40 jaar op TV te zien is. Welke van je rollen beschouw je als het meest iconisch? En waar word je het meest over benaderd door fans? En welke serie zou je graag wat meer aandacht hebben zien krijgen?

Eén van de dingen die ik leuk vind en waar ik echt gefascineerd door ben is dat ik nooit weet uit welke show of film iemand me herkent. En ik denk dat dat spreekt voor een diverse, lange carrière. Dat maakt me wel blij en trots. Maar weet je, het kan West Wing zijn, dat is het ook heel vaak, zeker op dit moment met alle actuele politiek. Maar Parks & Recreation is ook heel erg geliefd. Ik denk dat dat voornamelijk een jongere groep kijkers is, maar het is erg geliefd. Maar The Grinder is mijn favoriete comedy waarin ik heb gespeeld en dat zegt wel wat. Parks & Rec is behoorlijk goed, maar The Grinder is er eentje die ik graag wat verder had willen zien gaan. En ik ben blij dat mensen die nog kunnen vinden als ze dat willen.

9-1-1 Lone Star is vanaf nu te zien op Disney+, onder de Star-tegel. Vanaf 10 maart zendt FOX wekelijks afleveringen van het tweede seizoen uit, om 21.30 uur, na 9-1-1.