Animal Crossing: New Horizons - Een maand later

Animal Crossing: New Horizons is de perfecte lockdown-game gebleken. Op je eigen paradijseiland hoef je niet te letten op social distancing en kun je de hele dag ‘buiten’ zitten en met vrienden hangen. Het is ook geen game die je echt kunt uitspelen, waardoor er al verrassend veel spelers zijn met meer dan tweehonderd uur speeltijd.

Sinds mijn recensie van de game op 18 maart ben ik Animal Crossing iedere dag blijven spelen. Er is binnen de gamewereld veel gebeurd. De grootste verandering voor mij is dat ik eindelijk met de game online kon, iets dat mijn ervaring met New Horizons heeft getransformeerd. Je kunt natuurlijk gewoon altijd Animal Crossing offline blijven spelen, maar de game lijkt ontworpen om met andere spelers te spelen en je kunt bepaalde items alleen krijgen door te ruilen.

Het is bijvoorbeeld voor zover ik weet de enige manier om meer dan twee fruitsoorten te krijgen. Met vrienden kun je ook veel sneller een uitgebreide collectie van meubilair krijgen en bijvoorbeeld ook ‘DIY’ recepten uitwisselen. Ik zit zelf in een Animal Crossing Discord-community waar van alles wordt aangeboden, zelfs dorpsbewoners.

Online spelen is dus hartstikke leuk. Het is daarom extra irritant dat Nintendo een halfbakken service heeft afgeleverd. De online-functies van Animal Crossing lijken wel uit de steentijd. Ik overdrijf niet door te zeggen dat we al betere functionaliteit hadden in games van tien jaar geleden. Als je iemands eiland wilt bezoeken moet je eerst naar het vliegveld en tig slome dialoograampjes doorlopen. Vervolgens moet je naar het eiland vliegen, iets dat lange laadtijden triggert. Het opmerkelijke hiervan is dat het laadscherm niet alleen voor jou verschijnt, maar voor iedereen die op dat moment op het eiland zit. Als iemand van het eiland verstrekt krijgt eveneens iedereen een laadscherm te zien, want blijkbaar moet de hele gamewereld opnieuw inladen.

Ik heb wel eens populaire eilanden bezocht waar naast mij zes andere mensen binnenvlogen. Dan zit je letterlijk twintig minuten naar laadschermen te kijken. Dat binnenvliegen kan namelijk niet tegelijk, het is strikt een voor een. Als je probeert te vliegen terwijl iemand anders nog in de lucht zit krijg je een error. Ik heb zelden zo’n slechte online-systeem gezien. New Horizons zou vele malen beter zijn als het gewoon een moderne online-systeem had waarmee je makkelijk en snel met andere mensen kon samenspelen. Dat ik desondanks de game zoveel blijf spelen spreekt voor de inherente kwaliteit van deze titel, maar nu Nintendo Online een betaalde service is moet Nintendo zich eigenlijk schamen voor deze vertoning.

Buiten vrienden en kleine gemeenschappen is er ook de grote boze en wijde internetwereld. Ik speel de game vrij hardcore, dus ik heb uitgebreid zitten handelen op de Animal Crossing-gedeeltes van GameFaqs en Reddit. De game is ongelofelijk populair, dus vraag en aanbod zijn ontzettend groot. Je moet vlug de prijs van je eigen items en recepten leren, want anders wordt er snel van je geprofiteerd. Andersom kun je als je geluk hebt zomaar voor een prikje van een newbie een item oppikken dat eigenlijk miljoenen waard is. In essentie ben ik een Animal Crossing effectenhandelaar geworden die precies weet wat de waarde is van elke item in de game.

Na een maand spelen zijn er ook binnen de handelsplaatsen meerdere economieën ontstaan. Bells, het geld binnen de game, is slechts een van de valuta waarmee je online kunt handelen. Interessant daarbij is dat hoe langer de game doorgaat hoe minder bells waard zijn. Veel mensen zijn al ontzettend rijk en hebben dus minder behoefte aan bells. Hierdoor zijn meer gelimiteerde alternatieven en items waar je eigenlijk voor moet grinden populaire betaalmiddelen geworden.

Nook Miles Tickets (NMT) bijvoorbeeld. Dit zijn tickets die je met in-game punten kunt kopen, punten die je verdient door bepaalde dagelijkse activiteiten te doen. De tickets zijn gewild omdat punten verwerven langzamer gaat dan bells verdienen en omdat je de tickets kunt gebruiken om eilanden te bezoeken waar je nieuwe dorpsbewoners kunt rekruteren voor je eiland. Eén enkele NMT staat op dit moment gelijk aan zo’n tweehonderdduizend bells. Als je serieus online wilt ruilen heb je een voorraad van deze tickets nodig.

Naast NMTs kun je ook handelen met zeldzame recepten (voornamelijk ‘ironwood’ en ‘gold’ meubilair). Het is niet vreemd om gewilde recepten voor een miljoen bells of vijf NMTs verkocht te zien worden. Verder zijn andere gelimiteerde items zoals Gold Nuggets en Gulliver-meubilair heel veel geld waard. De meest extreme ruilmiddelen zijn dorpsbewoners. Als je bij Isabelle lang genoeg over een bewoner klaagt zal hij of zij op gegeven moment van je eiland willen vertrekken. De dag erna zal die bewoner aan het inpakken zijn en tussen verhuisdozen zitten. Op dat moment kun je online de naam van de bewoner posten en zeggen dat hij of zij ‘in boxes’ zit. Iemand anders kan dan naar je eiland komen en de dorpeling naar zijn eigen eiland uitnodigen. Voor populaire personages zoals Raymond en Marshal wordt zomaar meer dan honderd NMTs gevraagd en betaald.

Nintendo heeft voor al dit ruilen niet zelf een applicatie ontwikkeld, dus het gebeurde vooral ongeorganiseerd online. Echter, inmiddels zijn er ook strakke fansites die het gat hebben opgevuld en het ruilen beter faciliteren. Nookazon bijvoorbeeld is een soort marktplaats waar je relatief makkelijk contact kunt leggen met mensen die van alles aanbieden. Een populaire ruilplaats betekent helaas ook oplichters. Het is me al een keer overkomen dat iemand er met mijn geld vandoor ging door stiekem een goedkoper item achter te laten in plaats van wat ik had gevraagd. Klootzak.

Het laatste interessante online-gedeelte is hoe de turnips-handel zich heeft ontwikkeld. Voor als je niet weet hoe het werkt, je kunt enkel op zondagochtend knolrapen kopen, voor een prijs tussen de 90 en de 110 bells per knol. Tussen maandag en zaterdag bieden de Nooklings je tweedagelijks een nieuwe inkoopprijs aan. Het aanbod dat je krijgt kan extreem variëren en ergens tussen de 9 en de 660 bells zitten. Het is dus een investering waar je met een beetje geluk hopelijk van kunt profiteren. Een gigantisch hoge prijs zoals 660 is zeldzaam, maar stel je voor dat je voor een miljoen aan turnips hebt ingekocht tegen een prijs van 100 om ze vervolgens voor 660 te verkopen. Dan maak je meer dan vijf miljoen winst. Het is de makkelijkste methode om rijk te worden.

Hoge prijzen zijn dus zeldzaam, tenzij je online kijkt natuurlijk. Als er miljoenen mensen spelen zijn er altijd wel mensen die een mooie aanbieding krijgen. Bovendien heb je ook de zogenoemde ‘tijdreizigers’, mensen die de interne klok van de Switch vooruitspoelen om snel door Animal Crossing-dagen heen te gaan. Bepaalde mensen doen dit tot ze een goede knolraap prijs aangeboden krijgen. Waarom doen mensen dat? Omdat je online je eiland kunt adverteren als je een hoge prijs hebt.

Het is niet ongewoon om een entreeprijs te vragen als mensen op je eiland hun turnips willen verkopen. Voor de 600+ prijzen zie ik vaak mensen zelfs 10 NMTs vragen als een soort tarief. Ook voor turnips zijn fansites ontwikkeld. Turnip.exchange is misschien wel de meest populaire daarvan. Voor de betere eilanden staan altijd wel honderden mensen virtueel in de rij soms wel uren te wachten op hun beurt. Turnip-koorts is echt en verspreidt zich over heel het internet. Het is bijvoorbeeld ook niet verstandig om zomaar een goede prijs op Twitter te melden, want je wordt dan onmiddellijk belaagd door tientallen willekeurige mensen die je eiland willen bezoeken. Zo diep gaat het konijnenhol dus.

Het zal niemand verbazen dat voor al het bovengenoemde ook alternatieven zijn waar je met echt geld kunt betalen. Op eBay zie je al zomaar voor duizend dollar een Raymond worden aangeboden. Er zijn ook communities op Discord waar mensen grindy diensten in ruil voor geld aanbieden. Het doet denken aan praktijken uit het verleden waarbij je tegen betaling iemand je World of Warcraft-personage kon laten levelen. Op Twitter zie je ook regelmatig opties om voor een paar dollar exclusief toegang te krijgen tot een eiland met een goede knolraap prijs. Het is een beetje gek om dit soort praktijken te zien bij een Nintendo-game, maar dit gebeurt nou eenmaal bij populaire online-spellen.

Tussen al die online-gekkigheid door breidt Nintendo langzaam het spel uit door via updates content toe te voegen. In tegenstelling tot voorgaande Animal Crossing-games zit niet alle seizoensgebonden content al vanaf het begin in New Horizons. Het voordeel daarvan is dat tijdreizigers niet alvast op het internet kunnen posten hoe het kerstevenement eruit gaat zien. Begin april waren er al twee events. ‘Bunny Day’ was uiteraard verbonden aan Pasen. Je kon plotseling overal op je eiland eieren vinden en nieuw ei-achtig meubilair maken.

Bunny Day was niet populair onder spelers omdat het event zo’n twaalf dagen lang was en iedereen een beetje gek werd van al die eieren. Het kersenbloesem seizoen werd beter ontvangen en de recepten die je daarvan kon ontvangen zijn erg populair. Morgen wordt er alweer nieuwe content toegevoegd en Nintendo gaat ongetwijfeld het hele jaar door de game blijven updaten.

Animal Crossing: New Horizons blijft niet alleen een maand later een leuke game om te spelen, het is ook interessant om alle ontwikkelingen online te volgen en natuurlijk is iedereen nieuwsgierig hoe Nintendo de game verder gaat uitbreiden via updates. Wij blijven het de komende maanden in ieder geval nauwlettend in de gaten houden.