Iron Harvest 1920+: Een post-WW1 dieselpunk RTS

Iron Harvest is een real-time strategiegame die zich afspeelt in een alternatieve, dieselpunk-versie van de geschiedenis, zo omstreeks 1920. De game is gebaseerd op een fictieve wereld genaamd 1920+, die bedacht werd door de Poolse (concept-)artiest Jakub Rózalski. Het populaire bordspel Scythe maakt gebruik van hetzelde, bijzondere concept. Iron Harvest wordt ontwikkeld door het Duitse King Art Games voor pc, Xbox One en PlayStation 4. Bij een succesvolle Kickstarter (wat zeker goed lijkt te komen) moet de game aan het einde van volgend jaar verschijnen.

1920+

Zelf werd ik in eerste instantie aangetrokken door de prachtige concept art die Rózalski maakte voor de alternatieve geschiedschrijving van 1920+. De setting betreft een deprimerend plattelands Europa gecombineerd met torenhoge mecha's en velerlei militante invloeden. De wereld van 1920+ is grotendeels aan het publiek getoond via unieke olieverfschilderijen met een ogenschijnlijk normaal landelijk boerenleven waarin simpele agrariërs het land bewerken terwijl in juxtapositie op de achtergrond gigantische, imponerende mechs de boel in de gaten houden. 

World of 1920+ (Jakub Rózalski)
World of 1920+ (Jakub Rózalski)

World of 1920+ (Jakub Rózalski)
World of 1920+ (Jakub Rózalski)

World of 1920+ (Jakub Rózalski)
World of 1920+ (Jakub Rózalski)

World of 1920+ (Jakub Rózalski)
World of 1920+ (Jakub Rózalski)

Cover van bordspel Scythe (Jakub Rozalski)
Cover van bordspel Scythe (Jakub Rozalski)

Rozálski zegt dat de basis van zijn concept, even los van de toegevoegde futuristische elementen, ligt bij De Slag om Warschau en de Pools-Russische Oorlog. "Deze oorlog is door vele historici gekenmerkt als één de belangrijkste in de geschiedenis, omdat het lot van Europa erdoor werd bepaald en het de Rode Revolutie een halt toebracht. Na de eerste wereldoorlog werd Europa gedomineerd door revolutionaire gedachten, de Bolsjewieken misbruikten deze atmosfeer en trokken met een enorm leger richting het Westen."

"Polen was het eerste land dat hen echt tegenwicht kon bieden, amper twee jaar nadat diens onafhankelijkheid was hersteld. Veel mensen weten niet Polen op dat moment heeft gezorgd dat het communisme West-Europa niet kon bereiken", zo verteld Rózalski.

In de wereld van 1920+ zijn drie fictionele maar deels op waarheid gebaseerde facties te onderscheiden. Deze facties komen voor in zowel het bordspel Scythe als in de RTS-game Iron Harvest:

The Saxony Empire
Één van de invloedrijkste landen in Europa, met machtige industrie, ontwikkelde steden, moderne fabrieken en militaire tradities. na de ongunstige voorwaarden als gevolg van overgave in de Eerste Wereldoorlog is de moreel in het keizerrijk slecht, en wordt er door de aristocratische elite heimelijk samengezweerd tegen het beleid van de keizer.

The Polania Republic 
Een grote landbouwkundige natie met een rijke historie die probeert haar huidige status en territorium koste wat kost te behouden, maar rivaliseert met agressieve buurlanden in de vorm van The Saxony Empire ten westen en Rusviet in het oosten. Polania tracht om diens militaire krijgsmacht te moderniseren terwijl een groot deel van het land nog bezet wordt door de Rusviets.

Rusviet
Een gigantisch en machtig land met een ongeëvenaarde industrie en bevolkingspotentieel. Ondanks dat is het land en zijn inwoners uitgeput en oorlog-moe. Mensen zijn gefrustreerd en de macht van Tsaar Nikolaj verzwakt met de dag. De mysterieuze Grigori Rasputin ontpopt zich tot een buitengewoon machtig man en een revolutie loert.

World of 1920+ (Jakub Rózalski)
World of 1920+ (Jakub Rózalski)

World of 1920+ (Jakub Rózalski)
World of 1920+ (Jakub Rózalski)