Station Gronsveld: wonen langs het spoor

Station Gronsveld, het op één na oudste stationsgebouw van Nederland, werd gebouwd in 1861. Het station, dat net onder Maastricht ligt, was in gebruik van 24 november 1861 tot en met 15 mei 1938; toen werd het station gesloten en pas na de oorlog, op 1 juli 1945, werd het pand weer als zodanig in gebruik genomen. Op 14 mei 1950 verloor het station zijn functie en sloot voorgoed de deuren.

Jarenlang stond het gebouw op de nominatie om gesloopt te worden, totdat François Schijns van de op handen zijnde sloop hoorde. Deels uit sentimentele overwegingen, de opa van François werkte als conducteur bij de NS, kocht hij het pand zonder ook maar een voet binnen gezet te hebben. Het pand bleek volkomen vervallen te zijn, maar omdat Schijns gespecialiseerd is in het restaureren van monumenten was het een koud kunstje om het station in bijna originele staat terug te brengen.

François vertelde tegen de NS: “Ik heb zo veel mogelijk details uit die tijd geprobeerd te restaureren, zo is de wasbak in de verder nieuwe keuken nog origineel. En de tegels in de tuin komen uit het oude perron. Maar verder is alles modern. De ramen zijn bijvoorbeeld van speciaal Railway-glas. Ja, dat bestaat.”

Hij vervolgt: “Daardoor klinkt het Belgische treintje van Maastricht naar Luik dat hier twee keer per uur langskomt gewoon alsof er een auto de straat in rijdt. Tegen de toeter die de machinisten indrukken als onze kinderen langs het spoor staan te zwaaien is echter geen glas opgewassen. Als ze die helemaal indrukken, dan sla je stijf achterover. Of, zoals de kinderen, bulderend van de lach.”

Het voormalige perron doet tegenwoordig dienst als terras, en in een goed afgeschermde tuin zijn een zwembad en jacuzzi te vinden. Het voormalig toiletgebouw dat bij het station hoorde, is omgebouwd naar een douchegelegenheid met toilet en bergruimte. 

Op de volgende pagina nemen we jullie mee in een rondleiding door deze bijzondere woning die voor 549.000 euro te koop is. 

Station Gronsveld  (Foto: marinus&partners)
Station Gronsveld (Foto: marinus&partners)