Het beste en slechtste van E3 2017

6. 2dope

Nintendo heeft gewonnen. Misschien niet qua 'Youtube clicks' maar gewoon kijkend naar de mooie lineup die gepresenteerd is. Hun succes is ook een klein beetje te danken aan Ubisoft, die hun eigen persconferentie aftrapte met Mario+Rabbids, het resultaat van een samenwerking tussen de twee gamegiganten. Deze verrassende en energieke binnenkomer waarbij ook Miyamoto himself nog even het podium betrad zette de toon wat mij betreft ook voor Nintendo alvast in positieve zin.

Miyamoto Yves

Hoewel ik sowieso vond dat een goede E3 voor Nintendo wel wat vanzelfsprekend moest zijn vanwege de zeer recente launch van de Switch in de eerste plaats en de wat magere launch-line-up in de tweede plaats, is het toch goed om te zien dat Nintendo weet te leveren. Om dan naast langverwachte sequels ook nog met genoeg verrassingen te komen is gewoon awesome. Bovendien is het ook altijd leuk om multiplatforms als Skyrim, Sonic en Rocket League nog even in handheld-hoedanigheid te zien. Switch-bezitters kunnen denk ik wel even teren op alle Nintendo-nieuws.

Hoogtepunt 2:

Microsoft pakt voor mij de tweede plaats en wel met de volgende motivatie. Er was weliswaar een wat roestige introductie waarin weer net iets te lang werd doorgezeverd over teraflops en resoluties, maar toen de kletspraat voorbij was kregen we game na game na game te zien. Ik heb nog even teruggelezen en er zijn in totaal 21 games getoond, waar enkele absolute pareltjes tussen zaten zoals Metro: Exodus en Anthem. Maar ook was ik zonder meer onder de indruk van de nieuwe Ori-beelden, de animé/souls-game Code Vein, de playmobil/souls-game Ashen, de beeldschone 'post-cyberpunk' platformer The Last Night, de retestrakke 4K60-gameplay van Forza 7 maar ook Assassin's Creed Origins en Shadow of War wisten indruk te maken, niet in de laatste plaats vanwege de indrukwekkende performance. 

Metro Exodus Mooi shot

"Ja maar die games komen toch ook op andere platforms uit?" Ja wat de neuk interesseert mij dat? Ik zie computerspelletjes die mij leuk lijken dus dat zijn voor mij hoogtepunten. Aangezien de verwevenheid tussen Windows en Xbox One een gegeven is, is het wat mij betreft logisch dat ze vol inzetten op multiplatforms en Microsoft-exclusives, zodat ze in ieder geval op dat gebied kunnen shinen met de One X als die in november uitkomt. En dat hebben ze in mijn optiek bewezen tijdens deze E3: dat de One X naast een aantal unieke features ook de go-to console is op het gebied van multiplatforms.

Dieptepunt:

PC Gaming Show. Ik ben geen fan van Total War, Mount & Blade II interesseert me gewoon niet en PlayerUnknown's Battleground vind ik matig. Dan blijft er niet zoveel over. LawBreakers zag er weer tof uit, maar dat deed het vorig jaar ook al. Wel mooi dat er nu een releasedatum en een prijs van 30 euro bekend is. Verder was de makeover voor Age of Empires wel aardig om te zien en ook Don't Stave kwam nog even langs met een nieuw project genaamd GriftLand, dat qua artstijl verdacht veel weg had van Shank. Helaas betreft het hier weer een turn-based-titel terwijl ik liever weer iets arcade-achtigs van hun hand had gezien. Al met al niet erg veel soeps, ik had gehoopt op wat meer demo van rauwe kracht. Zo kwamen de nieuwe Core i9-processoren wel even aan bod om onder andere virtual reality te showcasen, maar de show werd niet bepaald gestolen. 

Sony E3 God of War

Echte dieptepunten waren er verder niet wat mij betreft. Sony liet me meer beelden zien van twee games waar ik heel erg naar uitkijk, namelijk God of War en Days Gone. Ubisoft liet Assassin's Creed Origins en Far Cry 5 zien, waarbij het toch wel weer een beetje begon te jeuken. EA had naast spectaculaire Battlefront 2-beelden een vette split-screen te showen die mijn interesse wekte (A Way Out) en Bethesda liet een nieuwe, veelbelovende Wolfenstein-game zien die op grafisch gebied misschien nog wel het meeste indruk maakte. Dus nee, verder heb ik verdomd weinig te zeiken. Zelfs voor PC Gaming Show moet ik eigenlijk mild zijn omdat dat geen gameuitgever is maar eigenlijk weinig meer dan een 'standje' van gametijdschrift PC Gamer, weliswaar gesponsord door Intel.