FOK! Game of the Year 2016 - Nummer 1

Met een nipte voorsprong op Overwatch is bij de FOK!gamesredactie Dark Souls III als #1 GOTY 2016 uit de bus gekomen. Het vierde en laatste deel uit de geroemde Souls-serie is de kers op de taart van de franchise en de kroon op het werk van bedenker Hidetaka Miyazaki.

Briljant leveldesign, epische boss fights en een ongeëvenaard risk/reward-systeem zijn traditiegewijs enkele van de hoofdingrediënten van Dark Souls III. Waar de games bij veel fans ook zeer geliefd voor zijn is de manier van verhaalvertelling, of eigenlijk de afwezigheid daarvan. Het minimalistische plot zorgt ervoor dat de speler zelf fragmenten van informatie bij elkaar moet sprokkelen om beetje bij beetje te ontrafelen wat er zich in de mysterieuze werelden van Souls-games afspeelt. In dat opzicht stelt Dark Souls III wederom niet teleur, en de game werd de snelst verkopende titel ooit van uitgever Bandai Namco.

Nadat From Software-topman en Souls-bedenker Miyazaki in 2009 met Demon's Souls kwam was het publiek aanvankelijk sceptisch over deze 'vreemde' PS3-titel, die na release langzaam maar zeker uitgroeide tot een culthit. De cultstatus werd versterkt toen de tweede franchise-iteratie Dark Souls volgde in 2011, die in tegenstelling tot Demon's Souls meteen in het Westen werd uitgebracht en naast PlayStation 3 ook een Xbox 360- en pc-release kreeg. Dark Souls werd geprezen voor zijn meedogenloosheid en gevoel van voldoening bij het overwinnen van obstakels, niet zelden in de vorm van de meest afgrijselijke eindbazen. Dark Souls II moest het grotendeels zonder Miyazaki doen vanwege zijn werk aan Bloodborne, maar Dark Souls III kon gelukkig rekenen op zijn onverdeelde aandacht.

In Dark Souls III ben je The Ashen One, een uitverkorene wiens taak het is om de Lords of Cinder op te sporen om te voorkomen dat er een periode van uiterste duisternis aanbreekt. Qua gameplay is het voor fans een feest van herkenning, en het uitstapje naar Bloodborne heeft gezorgd voor een aantal mooie vernieuwingen in Dark Souls III. Zo is behalve het scherpe uiterlijk het algehele tempo flink omhoog gegaan, zijn alle wapens te 'chargen' en beschikken ze over weapon arts waarmee speciale aanvallen uitgevoerd kunnen worden die focus points kosten. Verder zijn bijna alle vertrouwde elementen weer aanwezig, zoals een Firelink Shrine waar de speler kan levelen en verbeteringen voor zijn of haar uitrusting kan regelen, en een legio van covenants waar de speler zich bij aan kan sluiten. Het verkennen van de uitgestrekte Kingdom of Lothric, radeloos zoekend naar nieuwe bonfires om even het zweet van je handpalmen te kunnen vegen, is waar deze game als vanouds in uitblinkt. Ook is de muziek net als in de vorige delen weer fantastisch.

Ook pvp en co-op zijn weer in vol ornaat aanwezig. Spelers kunnen hulp oproepen van andere spelers wanneer ze niet verder komen bij een pittige boss fight, of er voor kiezen om juist de sessie van andere spelers binnen te vallen en de 'host' te doden. Beide kanten op zijn combinaties mogelijk met meerdere spelers, variërend van 3v3 tot 5v1, wat vaak hilarische maar ook zenuwslopende gevechten oplevert. Tevens werd Dark Souls III in oktober 2016 voorzien van de eerste uitbreiding, Ashes of Ariandel, waarin de Hollow Arena werd geïntroduceerd. De Hollow Arena is een 'dedicated pvp arena', waar je feitelijk aan de lopende band pvp-matches kunt spelen. Uiteraard moet er wel eerst een uiterst frustrerende boss verslagen worden voordat de locatie toegankelijk is.

Op een tweetal uitbreidingen van Dark Souls III na is de Souls-franchise op zijn einde. Hoewel de vertalingen van Miyazaki's mededelingen soms wat aan de verbeelding overlaten, is hij redelijk duidelijk geweest over de beëindiging van de memorabele RPG-serie. Wel heeft hij door laten schemeren dat elementen uit de games mogelijk gebruikt worden in toekomstige projecten. Ook werkt zijn bedrijf From Software aan een nieuwe IP, en is er altijd nog Bloodborne, wat uiteindelijk geen deel uitmaakt van de officiële Souls-serie en waar op voortgeborduurd kan worden.

Hoewel bij onze redactie (en bij een groot deel van de lezers) niet iedereen Dark Souls III als Game of the Year zou kiezen, wordt de gameserie al sinds lange tijd een warm hart toegedragen door FOK!games. Zo werd Dark Souls II precies twee jaar geleden al uitgeroepen als onbetwiste winnaar van onze GOTY 2014-reeks, en scoren de games in reviews altijd enorm hoog. Redactielid VladimirLenuit schreef een column over Dark Souls als metafoor voor een depressie, die kun je hier lezen.

De Dark Souls-reeks is naar alle waarschijnlijkheid op zijn einde en als blijk van waardering hieronder nog even een overzicht van al onze reviews inclusief cijfer, en een zooi epische vergezichten uit Dark Souls III. Praise the sun!

Demon's Souls (9,0)

Dark Souls (9,5)

Dark Souls II (9,5)

Dark Souls II: Crown of the Sunken King (8,5)

Dark Souls II: Crown of the Old Iron King (8,5)

Dark Souls II: Crown of the Ivory King (8,0)

Dark Souls II: Scholar of the First Sin (9,5)

Bloodborne (9,5)

Bloodborne: The Old Hunters (9,0)

Dark Souls III (9,0)

Dark Souls III: Ashes of Ariandel (geen cijfer)

Tenslotte hieronder het totaaloverzicht van de top 10 GOTY 2016.

1. Dark Souls III, 21 punten
2. Overwatch, 18 punten
3. Final Fantasy XV, 11 punten
4. Pokemon Go, 10 punten
5. Pokemon Sun/Moon, 10 punten
6. World of Warcraft: Legion, 8 punten
7. Civilization VI, 8 punten
8. Titanfall 2, 8 punten
9. Planet Coaster, 7 punten
10. Inside, 7 punten