Een kijkje bij Banggood

3. Afdelingen

 

In het gebouw waarin Banggoods hoofdkantoor is gevestigd is ook een klein aantal andere bedrijfjes te vinden. Een aantal verdiepingen is Banggood-Only, en de quote van Thomas (Nederlandse medewerker) tijdens de rondleiding (‘is this Banggood as well, Aaron?’) is wel typerend. Even navragen van Aaron bij de eerste de beste medewerker in dat kamertje gaf het antwoord; ja, daar was de Amazon-afdeling gevestigd.  

Entree

Bij binnenkomst moet je eerst een grote trap op, waarna je bij de ontvangstbalie terechtkomt. De ruimte is erg groot en er is een deel ingericht waar werknemers overleg kunnen voeren in kleine groepjes, of bijvoorbeeld met grote afnemers of leveranciers kunnen zitten. Op het moment dat ik er was werd er net een aantal sollicitatiegesprekken gehouden. 

specialbg-5 (Foto: rene90)

specialbg-6 (Foto: rene90)

specialbg-4 (Foto: rene90)

Marketing- en video-afdeling (ROOM 606)

Een behoorlijk grote afdeling met ongeveer 150 medewerkers. Hier wordt het grootste deel van de marketingwerkzaamheden uitgevoerd en hier zijn dan ook grote teams als SEO, SEM en SNS te vinden. Ook het Youtube-team is te vinden in dit kantoor, met Seven als ‘videomanager’. Dit team is verantwoordelijk voor alle video's die worden aangevraagd door productmanagers. Deze video's worden vervolgens op het eigen Youtube-kanaal geplaatst, waarna ze worden gedeeld op de social-media kanalen en op de pagina van het betreffende product terechtkomen. De video's worden opgenomen in de videoruimte van Banggood. Die ziet er behoorlijk professioneel uit, met meerdere soorten schermen en professionele belichting, statieven en camera’s.

bgspecial-laatste (Foto: rene90)

bglaayste (Foto: rene90)

RC-afdeling (ROOM 714)

Het is erg leuk om te zien dat er productmanagers zijn waarbij je gelijk merkt dat ze op de juiste plek zitten. De hele afdeling en zijn bureau staat vol met drones / andere rotzooi, en voor ik het weet heb ik een drone in mijn handen en een VR-bril op en moet ik een rondje vliegen op de gang. De productmanager is vrij in hoe hij zijn tijd verdeelt. Als hij op dat moment meer op werkbezoek moet kan dit, als hij maar aan het eind van de maand goede cijfers kan laten zien.

bgspecial-drones (Foto: rene90)

bgspecial-drones2 (Foto: rene90)

Language teams (ROOM 603)

Hier werkt onder andere Thomas, die onder meer de webcare verzorgt in het CHI-forum. Deze afdeling bestaat uit verschillende landenteams, die per team verantwoordelijk zijn voor een bepaald land. Je kunt dan denken aan het beheren van de social media-accounts, actief zijn op forums, het opzetten van campagnes en promoties, het versturen van nieuwsbrieven, het aangaan en onderhouden van partnerships en het zoeken naar nieuwe mogelijkheden om meer bekendheid te genereren. Daarnaast is er ook vertaalwerk en wordt er bijgedragen aan het algemene marketingbeleid.

Klantenservice (ROOM  732)

De meeste van jullie die wel eens wat hebben gekocht hebben te maken gehad met een Yasmin, Anna, Amanda of Kathy. De bekende Engelse namen die gebruikt worden waarvan je nooit weet of er nu steeds dezelfde achter zit of dat dit een algemene naam is die iedereen gebruikt. De werkelijkheid is heel simpel: iedere Chinees die Engels kan spreken heeft ook een Engelse naam, die ze vaak zelf kiezen. Sommige namen zijn erg populair en worden dan ook veel gekozen, en om die reden kom je vaak dezelfde namen tegen. Dit zijn echter wel steeds verschillende meisjes, en dus niet tien meisjes die allemaal onder dezelfde naam reageren.

Er zijn bij de klantenservice drie manieren van communicatie: per mail, via livechat of voice service. Die laatste is het telefoonnummer dat op de website staat van Banggood en wat natuurlijk vrijwel niemand vanuit het buitenland zal bellen, maar er zit dus daadwerkelijk iemand achter. Op de livechat  werken zo’n 35 medewerkers in de ochtend, en dit loopt op naar 40-45 in verband met het tijdsverschil waarin de Europeanen wakker worden en het drukker wordt. Elke medewerker heeft gemiddeld zo’n 10-20 klanten tegelijk op de chat. In de gesprekken met de meisjes is wel naar voren gekomen dat ze behoorlijk wat verwensingen over zich heen krijgen van boze klanten, en dat zorgt er mede voor dat het verloop qua personeel op deze afdeling het hoogst is.

Tot slot heb je de afdeling voor de e-mails waar ze in 8 uur werken op een dag, 100-150 problemen verhelpen per medewerker.

bgspecial-CS (Foto: rene90)

bgspecial-cs2 (Foto: rene90)

Home&Garden, Fashion, Foto-afdeling (ROOM 301)

Poppen, schilderijen, kranen, kleding … alles kom je tegen op deze afdeling. Het is een soort mengelmoes van alles en ik vraag me af of iedereen redelijk weet wat ze aan het doen zijn. De fotostudio was dan wel weer grappig om te zien, weer een professionele opzet en hier vind je mini-Eiffeltorens, kompassen, zeesterren en gouden agenda’s om de producten van extra  charme te voorzien.

bgspecial-seven (Foto: rene90)

bgspecial-foto (Foto: rene90)

bgspecial-zeester (Foto: rene90)

Electronica (ROOM 608)

Hier zijn de productmanagers en hun teams te vinden die verantwoordelijk zijn voor het grootste deel van het elektronisch-assortiment, zoals telefoons, tablets, speakers, smartwatches, laptops  enz. Dit is een  belangrijke afdeling omdat een groot deel van de inkomsten voortkomen uit de verkoop van deze producten.

Ontspanning en training

Naast de vele kantoorruimtes zijn er ook enkele ruimtes waar werknemers in de pauze of na werktijd kunnen poolen, tafelvoetballen of ontspannen. Verder zijn er ruimtes die er uitzien als klaslokalen, en daar worden nieuwe werknemers getraind voor ze aan de slag gaan.

bgspecial-9 (Foto: rene90)