Interview Elder Scrolls Online: Thieves Guild

Bethesda Softworks brengt in etappes de DLC Thieves Guild voor de MMO Elder Scrolls Online uit, gemaakt door Zenimax Online. Deze week mogen pc-eigenaren zich bij de criminele bende voegen, 22 maart komt de uitbreiding op Xbox One beschikbaar en een dag later komt de PlayStation-versie uit. Door Thieves Guild komt het gebied Hew’s Bane beschikbaar, met daarin de stad Abah’s Landing. Daar kun je lid worden van de dievengilde, en krijg je allerlei schimmige opdrachten om je hogerop te werken. We mochten enkele vragen stellen aan Rich Lambert, Creative Director van Elder Scrolls Online.

Rich Lambert (Foto: Bethesda)


Welke nieuwe feature uit Thieves Guild ben je zelf het meest enthousiast over?
Ik ben persoonlijk het meest enthousiast over de nieuwe Trial, genaamd Maw van Lorkhaj. Het is al een lange tijd geleden dat we een Trial hebben uitgebracht en we hebben zo veel van de ontwikkeling van de laatst gemaakte Trial geleerd. We hebben een groot deel van de lessen uit eerdere veteran-dungeons gepakt en combineerden die met de dingen die we geleerd hebben bij de bouw van de vorige Trials. Het is zeker onze beste Trial tot nu toe en we kunnen niet wachten tot spelers die gaan spelen.


Kunnen dieven er ook buiten Hew’s Bane illegale praktijken op na houden?
Absoluut! In feite zijn er een heleboel quests die je kunt krijgen in de stad Abah's Landing die je terugsturen naar de rest van Tamriel om illegale activiteiten uit te voeren. We wilden ons bestaande Justice System benutten, om nog meer redenen te geven om misdaden te plegen in Tamriel.


Wat kunnen we verwachten van de nieuwe passieve vaardigheden die leden van de Thieves Guild krijgen?
De skilltree die je krijgt door de Thieves Guild richt zich logischerwijs op het verbeteren van je vaardigheden als een dief. Er zijn in totaal zes passieve vaardigheden. Een van de vaardigheden heet Clemency en zorgt ervoor dat je je eronderuit kunt praten als je wordt gearresteerd door een bewaker.

Elder Scrolls Online: Thieves Guild (Foto: Bethesda)


Hoe werken de Thieves Guild Heists? Kunnen we die als groep ondernemen?
Heists zijn activiteiten in een aparte instantie voor de speler. Je moet vaak ergens ongezien naar binnen sneaken om items te stelen en dat binnen een gegeven tijdslimiet doen. Je kunt ze solo doen, maar je kunt ook drie andere vrienden uitnodigen om mee te spelen.
Om een Heist te kunnen doen zul je eerst een bepaald punt in de verhaallijn moet halen en een hogere rang in de Thieves Guild zijn. Als je aan beide eisen voldoet, zal een NPC opdrachten aanbieden, waarna een instantie opgestart wordt.


Er zijn ook twee nieuwe bazen in de wereld van Tamriel te vinden. Kun je wat meer over ze vertellen?
De nieuwe bazen werken op eenzelfde manier als bij de Orsinium DLC. Je hebt een groep nodig om ze te verslaan en ze schalen mee met het aantal spelers. Een van de bazen mag ik iets meer over kwijt. Zij is een Lamia die haar hol in een kleine oase net buiten de nieuwe stad Abah’s Landing heeft gemaakt. Ze gebruikt vooral gifaanvallen en zal minions oproepen in meerdere fases van het gevecht.

Elder Scrolls Online: Thieves Guild (Foto: Bethesda)


Er zijn drie nieuwe assistenten beschikbaar via de Thieves Guild DLC. Wat kunnen ze zoal en kunnen we ooit eens assistenten inhuren om mee te vechten?
Als eerste is er de ‘fencer’. Hij koopt alles wat je gestolen hebt, maar wel tegen een lagere prijs, omdat hij risico loopt als heler. Zo zijn er nog een bankier en een nieuwe verkoper om je spullen op de markt te krijgen. En nee, we hebben nog geen plannen om huurlingen beschikbaar te stellen om mee te vechten.


Een van de meest gehoorde klachten zijn de vertragingen in het spel als je in een gebied bent waar veel spreuken over een radius gebruikt worden. Wordt dat nog verbeterd door de nieuwe patch die sowieso voor het basisspel beschikbaar komt wanneer de DLC uit is?
Het team is druk bezig om het op te lossen en we maken al vooruitgang. Voor de DLC zelf hebben we ook wat veranderingen om het beter te maken. Vaardigheden worden nu beter op elkaar ingespeeld, zodat we niet al te veel veeleisende effecten laten samenwerken. Maar we kijken bijvoorbeeld ook naar cameraoptimalisaties, zodat effecten die je niet kunt zien, ook niet veel rekenkracht kosten. We willen de problemen eens en voor altijd oplossen en daar blijven we dan ook aan werken tot het gelukt is.


Mocht iemand nu benieuwd zijn geworden nu we met meer redenen dan ooit crimineel kunnen zijn in de wereld van Elder Scrolls Online, wat kun je ze meegeven als ze het spel starten?
Ik zou vooral aanbevelen om de tijd te nemen om de wereld te verkennen. Er is zo veel te doen en te ervaren in de MMO. Als je erdoorheen rent, mis je gewoon te veel.