FOK!Games Wishlist 2016

6. DOOM

Alweer bijna 12 jaar geleden kwam Doom 3 uit, toen een moderne reboot van de twee roemrijke Doom-games uit begin jaren 90. Doom 3 was een echte reboot: het was een hervertelling van het originele verhaal in een hypermodern jasje. De graphics en het realisme werden dan ook dikwijls gehyped in de aanloop naar de release van de shooter.

Nu is het 2016 en is het wederom tijd voor een reboot. Niks geen sequel, prequel of pre-sequel; ontwikkelaar id Software is van mening dat je aan een goede formule niets hoeft te veranderen, hooguit de ingrediënten verfijnen. De ontwikkeling van de nieuwe DOOM was aanvankelijk wel een dramaproject. Toenmalig id Software-frontman en gamedev-legende John Carmack kondigde Doom 4 (inmiddels om-gestileerd naar DOOM, want caps-lock is cruise control voor cool) al in 2008 aan, maar na allerlei interne conflicten en mismanagement is de hele ontwikkeling op een zeker moment gestaakt en in 2011 opnieuw gestart, ditmaal met Bethesda Softworks als geldschieter annex uitgever.

DOOM leunt volgens de (nieuwe) topman bij id Software Marty Stratton op drie kernprincipes: 

1. "Badass Demons"
2. "Big Fucking Guns"
3. "Moving really fast"

Prima principes wat ons betreft. Maar wat kunnen we precies verwachten qua gameplay en gamemodi? DOOM wordt in eerste instantie een volwaardige singleplayer-ervaring zoals de oude DOOM-games dat ook waren. Klassieke wapens keren terug, zoals de Super Shotgun, BFG 9000 en de kettingzaag. Ook oude vijanden maken hun comeback, waaronder de Revenant, de Mancubus en de Cyberdemon. 

Zoals af te lezen is uit de kernprincipes, speelt snelheid een rol. Er zal derhalve veel afhankelijkheid zijn van bewegingen als sprinten en double jumps. id Software heeft de nieuwe wijze van gameplay 'Push Forward Combat' genoemd. Dit is om spelers te ontmoedigen om te schuilen achter objecten; de game zal ook geen cover-elementen bieden. Wel zijn er voortreffelijke melee-finishers uit te voeren, zoals je in onderstaande trailer kunt zien.

DOOM komt in Q1 of Q2 van dit jaar uit voor Xbox One, PlayStation 4 en pc. Op QuakeCon vorig jaar werd nog gezegd dat de game op consoles zal draaien op 60 fps bij een resolutie van 1080p.