PAUW: 'Toen muziek nog nieuw en puur was'

Als er één psychedelische band is waar we in Nederland met recht trots op mogen zijn dan is het wel de band PAUW. Bij de nu door het land trekkende Popronde is het - naar onze mening zeer terecht - de meestgeboekte band van het totale aanbod van dit jaar en in die hoedanigheid werd afgelopen 23 oktober de Friese hoofdstad bezocht. Dekatophetspek sprak met zanger en gitarist Brian Pots en dat leverde het volgende gesprek op.

pauw
PAUW (vlnr:Rens Ottink, Brian Pots & Gerben Bielderman)

FOK!: Wanneer, waar en door wie is de band PAUW opgericht? Is PAUW jullie eerste band?
PAUW: Rens (drummer) en ik, Brian (gitarist/leadzanger) zijn een tijdje geleden met de toenmalige bassist/toetsenist vrij impulsief begonnen met „jammen" in een schuur bij ons in het dorp, Haaksbergen. Er was meteen een klik waardoor PAUW ontstond. We hadden eerder wel eens met wat andere bandjes meegespeeld, maar die gingen vaak al uit elkaar voordat we er überhaupt ooit mee hadden opgetreden. We hadden dus eigenlijk nog niet zo veel ervaring en je kunt daarom wel stellen dat PAUW onze eerste band is. Na een tijdje samen te hebben gespeeld met de eerste bassist/toetsenist leek het uiteindelijk niet meer te werken en besloten we verder te gaan met Gerben.

Vanwaar de keuze voor de naam PAUW? Zijn jullie fans van de presentator annex vrouwenverslinder of heeft het meer te maken met de gelijknamige vogel?
Rens is erg goed in gekke geluiden maken, waaronder het imiteren van een pauw. Deze kreet namen wij uiteindelijk ook over en maakten dit geluid de hele dag door. Dit was soms ook handig bij bijvoorbeeld festivals, want zo konden we elkaar makkelijk terugvinden als we elkaar kwijt waren geraakt. Hierdoor noemden onze vrienden ons "de drie pauwen uit het oosten". Toen we een bandnaam nodig hadden konden we er bijna niet meer omheen.

Hoe krijgt een band het voor elkaar om zonder uitgebracht werk de meestgeboekte band van de Popronde 2014 te worden?
Echt geen flauw idee. We hadden bij Gerben in de schuur zelf wat demo’s opgenomen en ons hiermee aangemeld voor de popronde. Voor we het wisten werden we overdonderd met mailtjes en telefoontjes voor boekingen en andere toffe dingen.

In Enschede speelden jullie op een uitzonderlijke plaats. Kun je daar wat over vertellen?
We speelden op het dak van een restaurant bij het stationsplein. Toen we daarvoor werden gevraagd moesten we gelijk denken aan onze helden van the Beatles met het legendarische rooftop-concert. We hadden alleen hier en daar wat probleempjes met stroom tijdens de show, waardoor onder andere het orgel het halverwege de set begaf, maar desondanks was het een hele vette ervaring.

Ook het aandeel aan de Popronde in Maastricht morgen is wel uitzonderlijk te noemen. Dat blijft volgens mij niet bij één optreden?
We zijn gevraagd om zes keer op één dag te spelen. Overdag vijf akoestische in-store shows bij vijf verschillende plekken en nog een complete show in de avond. Dat wordt waarschijnlijk telkens heel snel op en afbouwen, maar meestal nemen we mensen mee die ons hier een handje bij kunnen helpen, dus dat scheelt.

Klopt het dat jullie oefenen in een voormalige varkensschuur?
Dat klopt, dat is bij Gerben thuis op de boerderij. Vroeger hadden ze daar een varkensschuur die nu is omgebouwd tot oefenruimte, hier hebben we tevens die demo’s opgenomen. Het is wel erg fijn om zo’n ruimte te hebben waar alleen wij gebruik van maken. Zo hebben we lekker veel vrijheid.

Momenteel zijn jullie in de Rock 'n Roll Support studio bezig met de opnames voor jullie eerste EP. Kun je daar al iets over verklappen aan de lezers van FOK!?
In de studio was het een heel tof proces! Roel is echt een hele fijne producer om mee samen te werken. Ze hebben daar bij de studio ook een backline verhuur met ontelbare vette spullen waar wij alleen maar van durven te dromen en wij mochten hier uiteraard gebruik van maken. Een paar extra toevoegingen zoals de sitar, fluit, luchtorgel etc. hebben we zelf thuis opgenomen zodat we ons in de studio meer konden focussen op de hoofdzakelijke elementen. Ook hebben we samen met Roel de opnames gemixt, waarna ze naar Zweden werden gestuurd om gemasterd te worden bij Svenska Grammofon Studion, die onder andere hebben gewerkt met the Hives en Graveyard.

Komt ie (ook) uit op vinyl?
Hij komt uiteraard op vinyl uit, en wel op 24 januari. Vinyl laten drukken duurt nou eenmaal heel lang, maar we brengen het 29 november alvast digitaal uit voor de mensen die niet kunnen wachten, of geen platenspeler hebben. We houden 24 januari lekker dichtbij huis een release show, namelijk in Hengelo bij poppodium Metropool. Voor sommige mensen wordt het misschien een eindje reizen, maar dat gaat echt een hele vette avond worden, dus dat is het zeker waard!

Jullie hebben al een paar keer met de Britse band Temples gespeeld. De mannen waren geloof ik wel onder de indruk van jullie muziek?
We speelden vorig jaar voor het eerst met ze in Ekko. Toen was er meteen al een klik, want zij waren erg onder de indruk van onze muziek en wij uiteraard van hun muziek. We konden het erg goed met elkaar vinden en zo ontstond er een vriendschap. Uiteindelijk hebben we ook in een uitverkocht Doornroosje voor ze mogen openen en er zullen vast nog wel meer shows samen komen.

Hoe komt het dat de jaren zestig en zeventig tot op de dag van vandaag zo dominerend zijn in de popmuziek van nu? Er zijn in de jaren 80 en 90 (en daarna) ook nog genoeg leuke en inspirerende platen verschenen?
Legendarische bands zoals Pink Floyd, the Beatles, the Byrds, the Doors etc. zijn nou eenmaal moeilijk te overtreffen. Alles aan die muziek is gewoon goed; de songs, de sound, de verhalen achter de artiesten, de sfeer, de instrumenten die ze gebruikten, noem maar op. In de jaren 80 en 90 zijn er ook absoluut erg goede platen gemaakt, maar in de jaren 60 en 70 is het eigenlijk allemaal begonnen als je bijvoorbeeld denkt aan de Britse Invasie. Die plotse omslag in de muziek was toen nog heel nieuw en puur, wat het extra sterk maakt.

Jullie trippy muziek is ook erg visueel. Laten jullie je bij het schrijven van nieuwe tracks ook inspireren door films (uit het verleden)?
We vinden sfeer in muziek heel erg belangrijk, wat bij filmmuziek ook een grote rol speelt. Wij houden ervan als muziek een goede sound heeft en experimenteren hier zelf erg veel mee. Je kunt met bepaalde sounds de perfecte sfeer neerzetten en sommige artiesten kunnen hiermee de luisteraars zo in hun muziek meetrekken, alsof het ook een visuele belevenis is.

pauw 2

Bij jullie concert in Asteriks in Leeuwarden deed jullie muziek mij wel wat denken aan het oudere werk van The Pink Floyd (zeg maar van voor 1970). Die band is vast een grote inspiratiebron voor jullie geweest?
Hun platen worden regelmatig door ons gedraaid inderdaad. Het is niet zo dat we ze proberen na te doen, maar ze zijn zeker een grote inspiratiebron. De muziek die zij maakten zowel met Barrett als met Gilmour is simpelweg geniaal. Zij zijn dus zo'n band waar je zo’n visuele belevenis bij krijgt, de sfeer die zij creëren met hun muziek is perfect. Live at Pompeii is eigenlijk ook een beetje de aanzet geweest waardoor PAUW is ontstaan. We waren daar zo onder de indruk van en wilden alle drie dat soort muziek maken. Daarom besloten we maar eens een keer te gaan 'jammen'.

Naast de EP nog andere toekomstplannen?
Lekker veel spelen, schrijven en naar het debuutalbum toe werken!