Preview: Gotham

Wayne Manor, daags na de moord op Martha en Thomas Wayne. Op het dak van het gebouw staat een jongen. Hij staat vervaarlijk dicht bij de rand. Gevaarlijk dicht bij een val. Bijna bij een val. Hij doet het erom. Hij wil niet vallen. Hij wil bijna vallen, maar net niet. Hij staat er om zijn angst te overwinnen.

De jongen is natuurlijk Bruce Wayne. Hij verloor zijn ouders in een schijnbaar willekeurige straatroof, waarbij de dief om onverklaarde redenen de beide Waynes doodschoot. Het moment had impact: niet alleen op Bruce Wayne, maar ook op de kijker, dankzij de hartverscheurende reactie van David Mazouz (Touch), en op de stad: Gotham.

Gotham: Ben McKenzie en Donal Logue
James Gordon (Ben McKenzie) en Harvey Bullock (Donal Logue)

De pilot van het zestiendelige eerste seizoen van Gotham, die zijn wereldpremière beleefde op Comic-Con International, laat zien hoe kleine Bruce slechts een bijfiguur is in het grotere plaatje. De moord op de Waynes is een misdaad met impact: het rijke echtbaar is wel bekend in de stad en detective Harvey Bullock wil zo'n 'high profile' zaak eigenlijk niet op zich nemen. Er staat veel druk op hem en zijn partner, nieuweling James Gordon, want de politie wil graag snel de zaak sluiten. En dus werkt Bullock op zijn eigen manier naar een oplossing.

En daarmee wordt de moord op de Waynes niet alleen het welbekende genesismoment voor Batman (die we wellicht nooit zullen zien in deze serie), maar toont het ook de kijker hoe corrupt de politie in de stad is en laat het zien hoe georganiseerd de misdaad in de stad wel niet is. Het opent mogelijkheden om bekende Gothamites te introduceren: een jonge Oswalt Cobblepot is een loopjongen voor de lokale maffia, maar wil duidelijk meer. Een jonge Edward Nygma, in dienst van de politie, zoekt naar antwoorden en stelt zelf nieuwe vragen. En een jonge James Gordon, nog niet zo lang werkzaam als rechercheur, raakt betrokken bij de corrupte kant van de arm der wet.

Het is moeilijk om een serie te beoordelen op slechts één aflevering. Wel is te zien dat de opbouw van de serie, geleid door showrunner Bruno Heller (Rome, The Mentalist), duidelijk dient om een passende wereld rondom bekende figuren te scheppen. We zullen getuige zijn van de oorsprong van niet alleen Batman, maar ook minimaal al vier van zijn bekendste schurken. Of dat misschien niet wat veel is om tegelijk aan de kijker te tonen, zal uit volgende afleveringen moeten blijken. Wat wel al te zien is, is dat de toon die wordt gezet iets leent van de recente Dark Knight-trilogie, maar de invloeden van Tim Burtons Batman ook niet vergeet. De stad is donker, geheimzinnig en vol leven, maar voelt ook als een echte stad, met echte problemen en echte inwoners. De personages, met name de meer duistere figuren, sluiten bij deze sfeer aan: ze zijn wellicht een beetje ongewoon, maar op een intrigerende wijze.

De pilot vertelt in grote lijnen het verhaal van het oplossen, of op z'n minst onderzoeken, van de moord op de Waynes. Het heeft hierin een beetje een detectivekarakter, dat echter qua toonzetting meer in de richting van maffia en corrupte politie gaat, dan dat er daadwerkelijk sprake is van een politieserie. Het lijkt een serie over niet zozeer goed en kwaad, maar over hoe iemand aan welke zijde dan ook terechtkomt en daarin doorgroeit. Over hoe iemand de invloed van corruptie kan weerstaan. Het is een serie waarvan de kijker al weet hoe de hoofdfiguren zullen eindigen, wat misschien wat dramatische spanning wegneemt. De vraag is dan ook waarop Heller en zijn team daadwerkelijk zullen focussen. Het zal niet gaan om het wat, maar om het hoe. Als dat hoe een beetje origineel wordt opgezet, komt het met Gotham wel goed.

Gotham begint in de VS op 22 september. Het is nog niet bekend of, en wanneer, de serie in Nederland te zien zal zijn.