Like a Dragon: Ishin!

Pheno

De studio Ryu Ga Gotoku is bij ons vooral bekend om hun Yakuza-games die zich altijd in de moderne tijd afspelen. In 2014 kwam er in Japan nog een spinoff uit op PlayStation 4 die de bekende formule in een Late Edo-tijdperk giet. De remake Like a Dragon: Ishin is dan ook weer over-the-top, maar dan samurai style.

Het verhaal van Like a Dragon: Ishin speelt zich dus af na de komst van westerse schepen, die de imperialistische idealen van de Shishi aanwakkeren. Zij willen de keizer weer op de troon van Japan door de Bakufu omver te werpen en buitenlanders te verdrijven. De game is een open wereld die zich richt op een machtig feodaal domein en kasteelstad in het oosten van Japan, Tosa, en de toenmalige hoofdstad van Japan, Kyo.

Kyo is verdeeld in verschillende hoofdgebieden: de horecawijk Fushimi, de rosse buurt Gion, het bruisende Rakunai, het verlaten Rakugai en het gevaarlijke Mukurogai. De Shinsengumi, een beruchte politiemacht georganiseerd door de Bakufu, hebben hun hoofdkantoor in Kyo, waar het grootste deel van het spel plaatsvindt. De cast van het verhaal is losjes gebaseerd op echte Japanse historische figuren.

Like a Dragon: Ishin - Kyo (Foto: SEGA)

Voor kenners van de Yakuza-games is het vooral feest dat die cast bestaat uit personages van doe games. De hoofdrolspeler van het spel is Sakamoto Ryōma (Takaya Kuroda), een in ongenade gevallen rōnin uit Tosa die zijn vermoorde adoptievader, Yoshida Tōyō (Unshō Ishizuka), wil wreken. Ryōma ontsnapt naar Kyo als een gezochte man en voegt zich bij de Shinsengumi onder de alias Saitō Hajime, om de moordenaar van Tōyō op te sporen. Maar het wordt al snel meer als hij zichzelf omhoog werkt in de Shinsengumi.

Like a Dragon: Ishin heeft in totaal vier vechtstijlen: katana, pistolen, vuisten en een combinatie van katana en pistolen als ‘Wild Dancer’. Deze kun je met een druk op de knop wisselen. Zo is de gunner en Wild Dancer goed om groepen tuig op te ruimen, terwijl de katana weer preciezer is om zo bazen of sterkere vijanden aan te gaan. Het systeem lijkt wat op Lost Judgement, van dezelfde makers. Het brengt in ieder geval veel variatie en zoals we gewend zijn van de makers: over-the-top knokpartijen. De game introduceert een nieuw systeem, Virtue, dat kan worden verkregen door side-quests, verhaalgebeurtenissen en andere taken te voltooien. Virtue-punten kunnen worden ingewisseld voor nieuwe skills zoals het oproepen van een beer of tijger die je tegenstander zijn klauwen laat voelen.

Like a Dragon: Ishin - Tiger (Foto: SEGA)

Veel skills zul je wel zelf moeten zoeken want de game gaat je niet aan het handje vasthouden. Je zult in de straten van Kyo moeten zoeken naar hints. Dat kan al een gesprek zijn tussen twee inwoners die vertellen dat er in een stuk gebied een zwaardmeester is gezien. Maar waar precies weten ze natuurlijk niet, dat mag je zelf gaan uitzoeken. Het nadeel van deze “zoek het maar uit” is dan weer dat het upgraden van wapens om nog betere technieken te leren lastig is. Je weet namelijk niet waar je de vele materialen kunt vinden. De game laat je ook andere systemen uitzoeken, zonder uitleg.

Like a Dragon: Ishin - Combat (Foto: SEGA)

Sidequests zijn er natuurlijk weer in groten getale aanwezig. Een nieuw type is Battle Dungeon, een dungeon crawling-modus die speciale skillcards gebruikt. Er zitten weer over-the-top skills bij. Er zijn ook minigames: er zijn kippen-races, er is karaoke inclusief videoclip, en je kunt een ‘balletje’ dat uit een kanon wordt geschoten slaan. Typisch Yakuza, want ja, het verhaal kun je in pak ’m beet 24 uur uitspelen, maar je blijft hangen in de minigames en de vele quests, op zoek naar weer een lachwekkend moment omdat er altijd wel iets over-the-top is. Wie wil er niet achtervolgd worden door een man die bezeten is van je parfum? Freerunning, maar dit keer ben jij die achtervolgd wordt.

Like a Dragon: Ishin is opgepoetst naar het westen gekomen en maakt gebruik van Unreal Engine 4. Door de straten lopen is natuurlijk geen neon-lichtshow zoals in Yakuza, maar juist heel erg rustgevend. Bij veel games houd ik de sprint-knop ingedrukt, maar hier geeft het een zen-gevoel om juist er doorheen te slenteren. Het zijn geen prachtige cutting-edge graphics, maar ze voldoen prima en geven die historische sfeer mooi weer. Het loopt dan ook soepel en ik heb eigenlijk geen problemen gezien of in het oog springende bugs gevonden. Ook eens fijn.

Fans van Yakuza kunnen Like a Dragon: Ishin met een gerust hart spelen. Er is zelfs een combat-demo, maar die doet de volledige game geen eer aan. Dit is weer zo’n spin-off waar ik van hoop dat ze er een volwaardig vervolg op gaan maken, er is genoeg Japanse geschiedenis om inspiratie uit te halen. Het verhaal en de setting zijn dan ook goed, de combat weer als vanouds tof en natuurlijk mag het “over-the-top” niet ontbreken van deze makers.

Gespeeld op PlayStation 5. Ook verkrijgbaar voor PlayStation4, Xbox Series X|S, Xbox One en pc.