Resident Evil Village - Winters' Expansion

Wouter (2dope)

Het laatste deel uit de Resident Evil-serie, Resident Evil Village, kwam met groot succes vorig jaar op de markt. Ook wij waren erg te spreken over de terugkeer van Ethan Winters en dus ook nieuwe uitbreidingen zijn altijd welkom.

We zijn inmiddels wel een beetje gewend aan wat we kunnen verwachten qua DLC bij de nieuwere Resident Evil-games - de ervaring leert dat het doorgaans meerdere kleine game-onderdelen of -modi zijn die vaak op zichzelf staan of zijdelings gerelateerd zijn aan het hoofdverhaal. Met Winters' Expansion is dat niet anders: we krijgen één nieuw hoofdstuk uit het verhaal waarin we Rose Winters spelen, we krijgen een third-person modus voor de base game en er is extra content voor de Mercenaries-modus.

Sinds Resident Evil 7 is men bij Capcom overgegaan op het eerste persoons perspectief, wat mijns inziens uitstekend werkt. Toch zijn er genoeg mensen die een voorkeur geven aan het vertrouwde third person, 'camera-over-de-schouder'-perspectief. Voor die mensen bij uitstek een mooie uitkomst dat naast de verhaalcontent van Shadow of Rose nu dus ook de volledige game in third person doorgelopen kan worden. Zelf voel ik niet meteen de behoefte voor een tweede playthrough, te meer omdat de eerste nog vrij recent was.

Rose is op zich geen onaardig personage, ze is een beetje emo maar kan wel lekker van zich af bijten en heeft een ongezonde nieuwsgierigheid die haar veelvuldig in de problemen brengt. De appel valt in dat opzicht niet ver van de boom. Deze dame verguist haar speciale gaven, die ze kreeg van haar ouders Ethan en Mia, maar ontkomt er met regelmaat niet aan om ze toch in te zetten. Als kind groeide ze op onder zware beveiliging van de BSAA, het beveiligingsorgaan dat zich al sinds het begin van de Resident Evil-serie bezighoudt met het bestrijden van biowapens. Rose is beeldschoon en heeft een voortreffelijke stemactrice, maar uiteindelijk voelt ze meer als een geforceerd plot device om het verhaal verder te brengen dan een echt volwaardig nieuw personage in de reeks.

Er is weer redelijk wat bevredigend sluip, schiet en puzzelwerk te doen in Shadows of Rose, hoewel de uitbreiding wel weer érg kort is. Net zoals we zagen in bijvoorbeeld de Banned Footage-DLC's van Resident Evil 7 wordt ook hier wel weer erg veel gerecycled, dat wil zeggen dat een groot deel van de verhaal-DLC zich afspeelt in locaties waar je al geweest bent in de main game, er vanuit gaande dat je die hebt uitgespeeld - wat wel aan te raden is voordat je met deze uitbreiding begint aangezien het een directe opvolging is. Als je de main story van RE8 nog niet uit hebt dan zijn de gebeurtenissen in deze DLC behoorlijk spoilerig dus ik zal niet te veel op het verhaal zelf in gaan. Rose is in ieder geval een nakomeling van de hoofdpresoon uit RE7 en wordt nu, vele jaren later, nog geteisterd door het mold-DNA van papa.

Het Mercs-gedeelte betreft enkele uitbreidingen qua speelbare personages. Zo kunnen we nu in de huid kruipen van Lady Dimistrescu zelf, kunnen we de absurd grote voorhamer van Heisenberg hanteren en is ook giga-chad Chris Redfield speelbaar. Verder zijn er enkele nieuwe locaties toegevoegd om in te matten, maar ik moet zeggen dat deze gamemodi me nooit heel lang vast weten te houden. Om één of andere reden vind ik de manier van spelen in The Mercenaries niet echt passen bij deze nieuwe stijl Resident Evils. het is toch een beetje als kip zonder kop rondrennen en om je heen schieten, wat voor even leuk is maar uiteindelijk is het toch vooral de nieuwe verhaalcontent waar ik echt in ben geïnteresseerd.

En die is helaas erg kort. Als groot liefhebber kun je deze uitbreiding niet laten liggen voor twee tientjes, maar als je geen interesse hebt in een re-run vanuit derde persoons perspectief en je vindt de Mercenaries mode niet boeiend, dan kun je je afvragen of het wel de prijs waard is.