Gotham Knights

Pheno

Ik keek uit naar Gotham Knights. De game is niet ontwikkeld door Rocksteady, maar door WB Games Montreal. Met zo’n legacy van de Arkham-serie en zo’n enorme comic-wereld om uit te putten kon je dit als ontwikkelaar niet verkeerd doen. Nou, holy cow Batman …. Bam boem bats.

Over het verhaal van Gotham Knights kan ik niet klagen. Daar maakt WB Games Montreal gretig gebruik van alle lore die Gotham en Batman rijk is. Het ondenkbare gebeurt: Batman legt het loodje. Nou zou het een korte game zijn als het daar zou eindigen, dus de pupillen BatGirl, Robin, Nightwing en Red Hood nemen het stokje over van de Caped Crusader. Ze gaan verder met het onderzoek waarmee hij bezig was. Daarin komen we de Court of Owls tegen, een organisatie die erg diepgeworteld in Gotham is. Maar ook bekendere superschurken ga je tegenkomen, dus voor fans van Batman is het een groot feest.

Gotham Knights - Cast (Foto: Warner Bros Games)

Van daar gaat het alleen erg bergafwaarts met Gotham Knights. En ik snap het niet: je weet wat spelers zo goed vonden aan de Arkham-serie, dus dan borduur je daar op voort zou je denken. Het begint al met Gotham zelf. In comics, films en games wordt de stad neergezet met een donker mistig sfeertje. Oude gebouwen, beetje regenachtig, wat nevelig weer, dat soort dingen. Dan word je in deze Gotham wel erg teleurgesteld: neonlichten, modernere flatgebouwen, en je kunt echt heel ver scherp kijken, niets geen nevelig sfeertje. Als het Londen Knights had geheten had ik het meer geloofd. Het stomme: zo gauw je in een gebouw bent dan krijg je wel een spooky sfeertje met aparte lichtinval in combinatie met veel details. Ze kunnen het dus wel.

Een erg standaard stad dus, helaas ook met het weinige verkeer en leven in de stad. Blijkbaar hebben ze daar nog een avondklok. Voor een game die alleen uitkomt op ‘current-gen’ is dat echt een tegenvaller. Grafisch is het allemaal ‘te scherp’. De personages springen er ook echt super gedetailleerd uit, maar daardoor valt de matige belichting ook meteen op. Hier had zo veel meer gekund, zeg maar wat Rocksteady al op oude consoles kon laten zien. En dan draait het nog op 30 fps. Op zich is dat geen probleem, maar dan verwacht ik heel wat meer grafische toeters en bellen en een echte Gotham-sfeer.

Gotham Knights - Robin (Foto: Warner Bros Games)

De combat van Gotham Knights gaat niet zo vloeiend als in Arkham. Zo zonde, want de acrobatische toeren van Robin en Nightwing lenen zich daar natuurlijk enorm voor. Het voetvolk is meestal simpel, maar er verschijnen al meer armored figuren met een enorm schild of ander vervelend wapentuig. Variatie genoeg, maar ook hier zorgt het ervoor dat je nooit lekker in een flow komt, zelfs bij de ‘kleine’ schermutselingen lopen dat soort gasten rond.

Je kunt als een van de vier figuren spelen, en je kunt altijd wisselen in de hide-out. Wel fijn, als een speelstijl je echt aanspreekt hoef je de rest nooit aan te raken. Of als je juist meer variatie wil dan kun je juist wel wisselen. Robin is gericht op stealth, terwijl Nightwing erg goed aanvallen kan ontwijken. Red Hood wil guns en explosies, en Batgirl kan camera's en turrets hacken. Er zijn meerdere skilltrees die je langzamerhand opbouwt door vijanden te verslaan en xp te verdienen. Dat maakt je sterker en geeft je nog meer opties tijdens gevechten. De hele game kan in co-op voor twee spelers worden gespeeld. Je kunt samen vrij rond fladderen in de open wereld of een verhaalmissie spelen. De feature is echt goed geïmplementeerd, ook omdat de voortgang en XP-punten worden overgezet naar je eigen spel zodra je weer singleplayer speelt.

Gotham Knights - Red Hood (Foto: Warner Bros Games)

Er zijn er niet alleen vleermuizen te vinden in Gotham Knights, er zijn ook bugs. Ook bugs die missies vernaggelen. Ik was in een missie waar ik een gebouw moest leeg vegen. Dat doe je dan in sneaky manieren, maar om de een of andere reden zat er een dief in yogastand in de vlucht te zweven. Wat ik ook deed, schoppen, slaan, schieten: ik kon hem niet verwonden. Het enige dat ik kon doen is het gebouw weer verlaten, mission failed, en opnieuw beginnen. Ik heb het nog niet eens over de standaard bugs als gasten die nogal raar op de grond liggen na te dotteren.

Gotham Knights is voor mij een teleurstelling. Het verhaal is tof, en over het algemeen speelt het wel weg, maar het is allemaal zo ‘standaard’. De stad ziet er standaard uit, maar ook de graphics en zelfs de bugs zijn standaard. Eigenlijk laat het zien hoe goed de Arkham-serie van Rocksteady Games is. Zeven na jaar dato en Warner Bros Montreal is het niet gelukt om een betere Batman-game kunnen maken. Dan maar weer wachten op Rocksteady, die met de Suicide Squad bezig is.

Gespeeld op PlayStation 5, ook verkrijgbaar voor Xbox Series X|s en pc.