Splatoon 3

Nathan (Noppie2000)

Splatoon kenmerkt zich door de felle kleuren en unieke manier van schieten. Als third-person shooter vecht je natuurlijk nog altijd tegen andere spelers, maar het ultieme doel is het verven van de levels waarin je speelt. Hiermee win je niet alleen games, maar kun je ook sneller bewegen, je ammo herladen en verticaal door de levels bewegen.

Splatoon 3 Start

Het klinkt misschien raar of suf, maar de gameplay van Splatoon 3 staat als een huis. Het geheel werkt strak, accuraat en is snel. Er zijn geen dode momenten te vinden, er is meer dan genoeg variatie op het gebied van wapens, levels en speelmodi en de game is leuk. Plezier blijft het belangrijkst en dat is in Splatoon meer dan genoeg te vinden. Of je nu de singleplayer, casual multiplayer, competitief of Salmon Runs wil spelen; er is iets te vinden voor iedereen.

Persoonlijk ben ik voornamelijk van de singleplayer en Salmon Runs. De singleplayer biedt deel na deel weer een jungle gym van tof platforming en een soepele leercurve en deel drie is daar geen uitzondering op. In Splatoon 3 speel je door 'Return of the Mammalians' en dat is een vervolg op het verhaal dat tot nu toe wordt verteld. De uitdagingen die je hier tegenkomt kunnen lastig zijn, maar wel erg leuk om doorheen te spelen. Tegen al mijn verwachtingen in blijft de singleplayer van Splatoon van erg hoog niveau en mijn hoop op een complete singleplayer spin-off blijft dan ook bestaan.

Splatoon 3 kleurtjes

Salmon Runs zijn weer terug in verbeterde vorm. In de co-op multiplayer modus moet je waves van vijanden zien te overleven en Golden Eggs verzamelen en brengen naar een verzamelpunt. Hoe langer je dit volhoudt en hoe meer eieren je verzamelt, des te beter. In tegenstelling tot Splatoon 2 is Salmon Run nu altijd beschikbaar om te spelen. Ook is er de mogelijkheid om een 'Xtrawave' te spelen, waarbij een enorme eindbaas verschijnt om te verslaan.

De multiplayer speelt verder nog hetzelfde, waarbij je diverse gamemodi hebt om te proberen. Voor casual play is er Turf War, waarbij je wint door een groter deel van de map in jouw team's kleuren te hebben geverfd dan de tegenstander. In Anarchy Battle, oftewel ranked, is er Clam Blitz, Splat Zones, Tower Control en Rainmaker. Deze modi bieden diepgaandere gameplay, waarbij teamplay veel belangrijker is dan Turf War. Geen nieuwe modi dus, tot zover in ieder geval. Voor mij voelt de normale multiplayer het minst vernieuwend, ook al voelt het geheel een stuk fijner om te spelen door diverse Quality of Life-verbeteringen.

Splatoon 3 Splatsville

Eigenlijk is dat waar Splatoon 3 in excellereert: het verbeteren van Quality of Life ten opzichte van de delen hiervoor. Salmon Run is permanent beschikbaar, je kunt experimenteren met wapens en movement terwijl je in een queue zit voor multiplayer, het is mogelijk om het filmpje met map-informatie over te slaan (EINDELIJK!) en er zitten een berg kleinere gameplay-wijzigingen verborgen die de gehele ervaring net wat soepeler en sneller maken. Wie Splatoon of Splatoon 2 heeft gespeeld, zal deze spelenderwijs tegenkomen en nooit meer terugwillen.

Daar tegenover staat wel het feit dat de game minder innovatief en origineel aanvoelt. Een typische interative sequel, als je wil. Dat is niet per se erg, er zijn genoeg nieuwe maps en wapens toegevoegd, maar of de game echt nog wat nieuws doet? Niet echt. Het is meer van hetzelfde, maar dan beter. Voor jezelf nagaan of dat genoeg is, is dus aan te raden. Persoonlijk had ik na een aantal jaar Splatoon niet meer te hebben gespeeld wel weer zin om terug het kleurrijke universum in te springen.

Splatoon 3 doet dus meer van hetzelfde, maar op bijna elk vlak wat beter. Wie veel venieuwends had verwacht komt wellicht wat bedrogen uit, maar over de kwaliteit van de game valt niet te twisten. Wie weet maakt de ontwikkelaar met een Splatoon 4 op nieuwe hardware een grotere sprong. Tot die tijd weet Splatoon 3 me ongetwijfeld weer uur na uur bezig te houden.