F1 22

Rowin (Racerblade)

De Formule 1 is dit seizoen een compleet nieuwe richting ingeslagen. Een nieuwe filosofie van auto's, voornamelijk bedoeld om de sport spectaculairder te maken. De officiële F1-games van Codemasters zijn daarentegen de afgelopen jaren steeds meer geperfectioneerd, maar van daadwerkelijke vernieuwing kan je moeilijk spreken. Grijpt Codemasters deze kans deze keer wel?

F1 22, dat dus de 20 in de titel heeft verloren, maakt vanaf het begin een redelijk frisse indruk. Het hoofdmenu heeft een nieuwe look gekregen, de toegevoegde supercars springen in het oog en er lijken meer opties te zijn dan ooit tevoren. Vooral de manier waarop je je carrière kan customizen, bijvoorbeeld met kortere seizoenen, valt op. Eenmaal op de baan aangekomen, merk je echter dat veel weer zoals vanouds is, in zowel positieve als negatieve zin. Zo valt er niets te klagen over de handling van de nieuwe auto's, natuurlijk één van de belangrijkste punten in een racegame.

Echter, in negatieve zin vallen er dingen op die bij vrijwel iedere F1-game van Codemasters aanwezig zijn. De AI in vrije training en kwalificatie is nog steeds écht slecht. Niet qua snelheid, maar qua rijgedrag. Ze gaan veel te laat aan de kant wanneer zij in een out- of inlap zitten, en wanneer jij een tegenstander voorbij wil laten, blijven ze irritant vlak achter je rijden. In carrière worden gridpenalty's lang niet altijd correct uitgevoerd en in kwalificatie ben je met je outlap al de helft van je batterijlading kwijt, iets wat de speler niet kan instellen.

Je zou verwachten dat dit soort 'quality of life'-problemen wel zouden zijn opgelost in de afgelopen jaren, maar niks blijkt minder waar. In plaats van quality of life krijgen we echter wel F1 Life, een feature waarin je je eigen huis kan inrichten met wat supercars en meubilair. Voorheen bevatten de F1-games historische content, met auto's en zelfs circuits uit de jaren '70, '80 en '90. F1 22 bevat niets van dat, maar ze geven je wel de keuze over verschillende designbanken, lampen en tapijten. Met microtransacties, overigens. Het is maar waar je prioriteiten liggen.

Gelukkig zijn er wat meer nieuwe features en content dan alleen F1 Life voor F1 22. Het nieuwe circuit van Miami is aanwezig, evenals de geüpdatete banen van Melbourne, Barcelona en Abu Dhabi. De auto's van de tien teams zijn met een goed oog voor detail nagemaakt en zien er ook werkelijk uniek uit. Sprint weekends zijn geïntroduceerd in de Grand Prix en carrièremodi en de toevoeging van acht supercars zorgt voor meer variëteit, hoewel het wel jammer is dat deze auto's alleen speelbaar zijn in Time Trial en Pirelli Challenges.

En zoals gezegd, het racen in F1 22 is prima. Met de AI valt meestal prima te racen en het is leuk om te zien dat er ook gevechten tussen twee of meer AI's ontstaan, of dat ze een zeldzame fout maken en zich verremmen. De doorgewinterde Formule 1-fan die gewoon weer de nieuwe banen en auto's wil hebben, zal over F1 22 weinig te klagen hebben. Iemand die veel vernieuwing had verwacht komt echter van een koude kermis thuis. Tenzij een nieuwe stem van je engineer telt als vernieuwing. Wat mij betreft niet, want het zijn gewoon dezelfde (grotendeels nutteloze) zinnen van de vorige engineer Jeff. Ik houd er echt van wanneer mijn engineer roept dat ik nog maar 2 rondjes brandstof over heb terwijl ik een hotlap start in de kwalificatie. Bedankt voor de informatie, Marc.