Far Cry 6 - Vaas: Insanity DLC

Wouter (2dope)

Far Cry 6 kwam in oktober van dit jaar uit en amper een maand later is de eerste portie DLC een feit. Vaas: Insanity DLC is de eerste uitbreiding waar je als Season Pass-houder recht op hebt. Laat duidelijk zijn dat het puur gaat om een extra toegevoegde game-modus en dus geenszins relevant is voor de verhaallijn van Far Cry 6.

Ubisoft heeft met de Insanity-DLC een leuk concept verzonnen om nog een flink aantal extra uurtjes uit je Far Cry 6-exemplaar te halen. Deze gamemodus plaatst je in de schoenen van één van de meest geliefde bad guys uit de game-industrie, Vaas Montenegro. Vaas: Insanity is een roguelite die in de basis hetzelfde speelt als de reguliere game, maar afspeelt op een relatief klein, afgebakend gebied. Als Vaas moet je je innerlijke demonen overwinnen door in een soort hallucinogene wereld allerlei taken te voltooien terwijl je brein wordt geteisterd door Jason Brody, de protagonist uit Far Cry 3.

Het is allereerst ontzettend tof om weer met Vaas in aanraking te komen. Hij is nog altijd tamelijk loco, maar we leren de schurk uit Far Cry 3 in deze uitbreiding weer wat beter kennen. Ook de relatie met zijn zus Citra, die ook dikwijls aan bod kwam in Far Cry 3, wordt wat meer uit de doeken gedaan. Michael Mando heeft weer een hele reeks aan voortreffelijke voice lines verzorgd. Het zijn voornamelijk cynische opmerkingen over de bizarre situatie waar hij zich nu weer in bevindt - het afgebakende vulkaaneiland waar je op vertoeft in Vaas: Insanity is nogal verwrongen qua realiteit. Willekeurige objecten zoals televisies, bankstellen zweven her en der in het luchtledige terwijl haaien in de lucht 'zwemmen' en spookachtige schimmen van Vaas' eigen piratencrew hem opjagen.

Het doel in deze DLC is om de zogenaamde silver dragon blade te herstellen door alle drie fragmenten te verzamelen op verschillende uithoeken van het eiland. Ondertussen knok je met willekeurig spawnende vijanden om geld en resources te verkrijgen. Daarnaast zijn er talloze unlockable wapens te vinden op het eiland die de 'bad trip' iets eenvoudiger kunnen maken. Zodra je doodgaat raak je weliswaar al je tijdelijke upgrades en opgeraapte spulletjes kwijt, maar kun je gewoon opnieuw beginnen terwijl je vrijgespeelde vaardigheden en wapens permanent unlocked blijven. Het zal dus steeds makkelijker worden om verder te komen.

Hoewel je zelf dus steeds sterker wordt zijn er meerdere Mind Levels die uiteraard ook in moeilijkheid toenemen. Op den duur zullen er talloze sluipschutters op de loer liggen, grotere mobs je het leven zuur proberen te maken en wilde dieren roet in het eten gooien als je een vijandelijk kamp in probeert te sneaken. Vaas: Insanity is dus ontzettend herspeelbaar, zelfs na het uitspelen van de relatief korte DLC. Voorwaarde is wel dat je geen moeite hebt met de trippy omgeving, die halve acid trips combineert met realiteit, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Shangri-La fragmenten uit Far Cry 4 of de wierrokerige hallucinaties met Citra uit deeltje 3.

Dat gecombineerd met de puike shooter-mechanics van Far Cry 6 en het sublieme (stem-)acteerwerk van Michael Mando maakt deze DLC dikwijls de moeite waard. Het wachten is nu op de volgende Far Cry-villains Pagan Min en Joseph Seed uit respectievelijk Far Cry 4 en 5 die hun eigen portie DLC krijgen.