Streets of Rage 4: Mr. X Nightmare

Wouter (2dope)

Streets of Rage 4 was mijn GOTY van vorig jaar. Als fan van het eerste uur van de oude Sega-games was ik aangenaam verrast door de mate van liefde, detail en vooral trouw aan de franchise die de mensen van Dotemu en Lizardcube in de nieuwe beat 'em up hadden gestopt. Nu er ruim een jaar later extra content is uitgebracht voor dit pareltje ben ik er uiteraard als de kippen bij.

Na een keer of zes Streets of Rage 4 story-mode te hebben uitgespeeld begon ik me af te vragen of het roster van vechters nog uitgebreid zou gaan worden. Van enkele iconische personages zoals Shiva en Max was immers al wel een "new-gen" versie aanwezig, maar uitsluitend als vijand en niet als speelbare poppetjes. Gelukkig kwam begin april het heuglijke nieuws dat er een uitbreiding van de game op handen was en dat daarin onder andere drie nieuwe speelbare personages zouden zitten. De teaser die toen werd getoond liet voor kenners weinig aan de verbeelding over: Max, Shiva en Estelle zijn de drie officiële nieuwe vechters in SoR4 en er is daarnaast zelfs nog een geheim personage te unlocken, eveneens een oude bekende.

Mr. X Nightmare voegt helaas geen pure singleplayer content toe in de vorm van een uitbreiding van de story mode, maar niet getreurd: de nieuwe gamemodus "survival" geeft een enorme boost aan de herspeelwaarde van de game. In deze nieuwe game mode kun je het alleen of met vrienden opnemen tegen een oneindige hoeveelheid waves van steeds sterker wordende vijanden. Tegelijkertijd kun je ook tot op zekere hoogte je eigen character 'levelen' door pickups te verzamelen die na iedere wave droppen. Deze drops kunnen bijvoorbeeld een permanente damage- of health-bonus geven maar ook extra sterke wapens of hogere loopsnelheid behoren tot de mogelijkheden.

Net als de drops zijn ook de levels en de vijanden RNG-based met verschillende stages die niet zelden ook de nodige 'environmental hazards' herbergen, zoals vlammenwerpers aan de zijkant van de stage, vallende meteoren, lopende banden midden in het level of een vechtkooi met een omheining die onder stroom staat. Als je het slim speelt kun je heel veel van deze omgevingsgevaren in je eigen voordeel gebruiken, al komt het toch voor het grootste gedeelte aan op je vaardigheden met het personage dat je speelt.

Survival is ontzettend tof om alleen te doen, niet in de laatste plaats omdat je alle drops zelf mag houden en dus na iedere ronde een nieuwe upgrade krijgt. Wanneer je in co-op speelt moet je de upgrades delen met je vechtpartner. Co-op is natuurlijk wel erg tof omdat je soms wat tactischer te werk moet gaan waarbij bijvoorbeeld ieder een bepaalde vijand, locatie of mob focust. Daar komt bij dat je aan de hand van je progressie in survival nieuwe moves kunt unlocken. Dit zijn dus echt compleet nieuwe aanvallen voor alle nieuwe personages in vrijwel alle categorieën (dus: nieuwe 'offensive specials', nieuwe 'defensive specials', nieuwe 'blitz attacks' en nieuwe 'charge attacks').

Het is verder een geweldige game-mode omdat er ont-zet-tend veel oude vijanden, stages, (mini)bosses en wapens uit de oude games zijn gehaald. Je zal af en toe opeens in retro-style een oud level uit Streets of Rage 1 moeten spelen inclusief bijbehorende stage boss. Zodra je eenmaal een stuk of 20 stages hebt doorlopen zal het echt flink moeilijker worden, denk aan situaties waarbij je opeens tegen drie eindbazen tegelijk moet matten terwijl er ook nog allemaal irritante mobs rondrennen. Gelukkig ben je op dit niveau als het goed is zelf ook al flink uit de kluiten gewassen dankzij de vele upgrades die je hebt verzameld.

De nieuwe personages spelen geweldig. Max is precies wat je verwacht van Max, log/langzaam en enorm sterk, vergelijkbaar met Floyd. Max heeft perfecte crowd-control-specials zoals de ouderwetse thunder tackle en de 'spinning knuckle bomb'. Estelle is een beetje een cocktail van snelheid, behendigheid in de lucht en aanvallen op afstand. Zo is haar aerial special bijvoorbeeld het gooien van handgranaten en kan ze van lange afstand een grab/lunge/pounce-attack doen. Met een stungranaat-special kan ze iedereen om haar heen kortstondig stunnen om zelf te ontsnappen of te counteren. Shiva tenslotte is razendsnel in zijn aanvallen en moet het echt van de techniek hebben. Ook hij is erg vaardig in luchtaanvallen en kan daar meerdere combo's doen; Shiva kan geen wapens vasthouden maar ze wel in razendsnel tempo naar vijanden gooien.

Het is heerlijk om de story mode weer eens een keer of tig door te lopen met deze vonkelnieuwe vechters die ieder een unieke eigen stijl hebben. Ook is er wat meer aandacht geschonken aan de cosmetische kant van zaken en kun je nu ook je characters voorzien van verschillende repaints/outfits. Enkele nieuwe soundtracks zijn weer van topniveau en behalve survival is ook de training-modus ernstig uitgebreid met een heleboel combo-training die zelfs voor gevorderden interessant kan zijn. Mr. X Nightmare is een geweldige upgrade van een topgame en geeft potentieel weer tientallen, zo niet honderden extra uren vechtgenot. De DLC is te koop voor pc, Xbox One en PS4 voor 8 euro.