A Quiet Place Part 2

Robbert Willegers

In 2018 was daar ineens de horrorhit A Quiet Place, geregisseerd door John Krasinski (Jim uit de Amerikaanse versie van The Office) en met hemzelf en zijn vrouw Emily Blunt in de hoofdrol. De film werd een gigantische hit en al snel werd er een vervolg aangekondigd. Door de pandemie werd de release uitgesteld (de première had al wel plaatsgevonden) en nu is de film dan eindelijk in de bioscopen verschenen.

In dit tweede deel zien we wat er direct na de gebeurtenissen van de vorige film plaatsvindt. De familie Abbott is nu gedwongen om hun huis te verlaten en moet dus verder de buitenwereld intrekken. Al snel kruisen ze het pad van een oude vriend, Emmett (Cillian Murphy uit Peaky Blinders) en komen ze erachter dat deze plek nog meer monsters kent dan de monsters die we al kenden.

A Quiet Place Part 2 Blunt

De film start met een zeer effectieve flashback waarin we de invasie van de aliens zien. In een adembenemende scène zien we de paniek en onmacht van een dorp als dit plotsklaps wordt overspoeld met aliens. Op dit moment wordt ook gelijk duidelijk dat het budget behoorlijk is opgeschroefd na het succes van de eerste film. Dat is ook in de rest van de film duidelijk, waarin de aliens veel meer in detail en erg knap in beeld gebracht worden.

Gelukkig blijft men zich op de kracht focussen en dat is het overlevingsverhaal van de familie Abbott. Door de effectieve opening wordt je gelijk teruggezogen in het verhaal, waardoor de draad snel opgepakt kan worden. Het publiek zal zich makkelijk kunnen identificeren met één van de hoofdpersonages waardoor er voor iedereen altijd wel een verhaallijn is die nauw gevolgd zal worden. De familie gaat al namelijk snel uit elkaar waardoor meerdere benauwende momenten elkaar kruisen. Hierdoor wordt de spanning vlot opgebouwd.

A Quiet Place Part 2 angst

Doordat de verhaallijnen elkaar meer en meer gaan kruisen wordt de spanning over een langere tijd uitgerekt. Hierdoor zal de kijker minutenlang met samengeknepen billetjes in de bioscoopstoel zitten. Krasinski toont zich een waardig regisseur die niet zomaar toevallig een keer een goede film heeft gemaakt. De film is wel wat aan de korte kant en een abrupt einde laat de kijker enigszins onbevredigd achter. Dit zal zijn omdat een nieuw vervolg allang in de maak is, maar je mag als kijker wel wat meer afsluiting verwachten.

A Quiet Place Part 2 legt een goed fundament om deze horrorreeks steeds verder uit te gaan breiden, zonder dat het als een aftreksel of een flauwe variant van het origineel voelt. Het vervolg bouwt verder op dat wat er in de eerste film gebeurde met veel beloftes voor meer in de toekomst.