Scott Pilgrim vs. The world: The Game - Complete Edition

Wouter (2dope)

Scott Pilgrim vs. The world was een romantische actie-komedie van regisseur Edgar Wright die in 2010 op het witte doek verscheen. De film werd zeer goed ontvangen en kreeg een heuse 'cult follwing'. Nog in hetzelfde jaar verscheen er een side-scrolling beat 'em up-game gebaseerd op de film en uitgegeven door Ubisoft. Nu, ruim 11 jaar later, is er een re-release beschikbaar voor een heleboel platforms.

De game-versie van het fenomeen Scott Pilgrim is een echte brawler die audiovisueel in een retro-jas is gestoken. Het betreft hier een heruitgave van dezelfde game uit 2010, weliswaar met de nodige toevoegingen uit eerder verschenen DLC, al zijn die op één hand te tellen. In Scott Pilgrim vs. The World - The Game neem je het, net als in de film, op tegen de zeven 'kwaadaardige ex-vriendjes' van Ramona Flowers, de blauw/groenharige chick waar hoofdpersoon Scott smoorverliefd op is.

De opzet van de film leent zich wat dat betreft goed voor een game: zeven levels met aan het einde van ieder level een eindbaas in de vorm van één van de evil exes. De verhaallijn komt grotendeels overeen met hoe het in de film verloopt en er zijn een boel leuke referenties te vinden. Ook bevat de game een zwik grappige knipogen naar klassieke platformers zoals Super Mario. Zo is er de sterk overeenkomende wereldkaart waarop tussen levels door vrij rondgelopen kan worden, bijvoorbeeld om eerdere levels opnieuw te spelen, en vind je in sommige bonuslevels de klassieke coin blocks terug om even flink te kunnen cashen. Voor de rest is het matten, matten en nog eens matten, met tussen de kloppartijen door af en toe een zoetsappige cutscene c.q. diavoorstelling van het verliefde stelletje.

Bijna ieder level bestaat uit meerdere segmenten en vooral in het begin kan het goed pittig zijn voor de casual speler. Dat komt grotendeels omdat je je gekozen personage dient te levelen om sterker te worden, iets wat minder gebruikelijk is bij beat 'em ups. Statistieken zoals bijvoorbeeld 'strength' voor de hoeveelheid schade die je dealt en 'speed' voor hoe snel je beweegt (wat op den duur zelfs nadelig wordt), kunnen verbeterd worden door verschillende powerups die je met coins kunt kopen. Coins krijg je door vijanden te verslaan en een soort verstopte bonuslevels/shortcuts te doorlopen, alwaar je vliegende spaarvarkentjes in elkaar moet rossen. De verschillende personages waaruit je kunt kiezen zijn tot op zekere hoogte uniek, al merk je in de praktijk weinig van hun onderlinge verschillen. De Complete Edition bevat dus ook de twee bonuspersonages, Wallace Wells en Knives Chau, die bij de oude versie apart te verkrijgen waren. Behalve de story-mode zijn er wat aanvullende activiteiten te vinden zoals een zombie mode, een versus mode en battle royale. Hierbij geldt vooral dat het vele malen leuker is om in co-op te doen.

De besturing is over het algemeen wel goed, al is het met de analoge stick nogal onhandig bewegen omdat je automatisch sprint als je de stick helemaal opzij beweegt. Dat is lastig omdat sprinten niet in iedere situatie wenselijk is. Dit manco is er niet wanneer je d-pad gebruikt om te lopen, je kunt dan met double-tap de sprintfunctie gebruiken. De beweging van personages en objecten is bij gebrek aan een beter woord nogal spastisch, dat merk je helemaal zodra je wat punten hebt geïnvesteerd in je strength- en speed-stats. Ook objecten vliegen alle kanten op en hebben een soort domino-effect waardoor je niet zelden in een situatie verzeild raakt waarbij allerlei blikjes, steentjes, knuppels, prullenbakken en vijanden over elkaar heen door de ruimte stuiteren. Voordeel is dan weer dat je het befaamde juggle-effect in je voordeel kunt gebruiken, met name aan de zijkanten van de levelsegmenten.

Er zitten drie nadelen aan Scott Pilgrim waar ik me elf jaar geleden ook al moeilijk overheen kon zetten. Ten eerste is de game met zeven levels eigenlijk net te kort en er is in dat opzicht ook geen enkele toevoeging gedaan met deze complete edition. Je zou dit inherent kunnen noemen aan het feit dat het een kleinschalige productie betreft waar de prijs met €15 ook naar is. Soit.

Ten tweede is het verschil qua gameplay tussen personages te klein om echt significant verschil te merken, waardoor meerdere playthroughs een stuk minder aantrekkelijk zijn. Het zou wat mij betreft interessanter worden als de onderlinge castleden zich wat duidelijker zouden onderscheiden, bijvoorbeeld door een (groter) verschil in snelheid, omvang, grootte, bereik van aanvallen en dergelijke. Doordat je statistieken als strength en speed zelf moet levelen worden de personages juist meer eenheidsworst. Eventuele herspeelwaarde zit nu vooral in de local co-opmogelijkheden.

Verder zijn de level-up mechanics nog steeds erg slecht gebalanceerd. Daarmee bedoel ik dat je in korte tijd dermate veel coins kunt sparen om al heel snel 'overpowered' te geraken. In minder dan een uur grinden kun je met een level 0-personage de strength-stat op de maximum krijgen waardoor je dermate veel schade doet dat de meeste levels doodeenvoudig worden. Dat hadden ze wel iets beter uitgebalanceerd mogen maken om de uitdaging er wat langer in te houden.

Desondanks is Scott Pilgrim vs. The World: The Game een vermakelijk knokspelletje voor tussendoor en kun je vooral in local co-op veel lol hebben. Scott Pilgrim vs. The World: The Game - Complete Edition - is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One, Xbox Series X|S, Nintendo Switch, PC (Windows), Stadia en Amazon Luna.