Call of Duty: Black Ops Cold War

Oscar.

Ik zou op dit moment niet in de schoenen van de developers van Treyarch willen staan. Infinity Wards had verleden jaar met hun Call of Duty: Modern Warfare een dijk van een game neergezet en daarom mede de lat hoog gelegd voor Treyarch’s Call of Duty: Black Ops Cold War. Maar na het spelen van de eerste demo’s was ik teleurgesteld in de game. Na een weekend lang alleen maar schieten, schieten en nog eens schieten, ben ik tot de conclusie gekomen dat het eigenlijk geen opvolger is, maar meer een broertje van Modern Warfare is dan een waardige opvolger.

De laatste game van Treyarch, Call of Duty  Black Ops 4, kenmerkte zich als de eerste Call of Duty game zonder singleplayer. Omdat Activision hier zoveel gezeik om had gehad, heeft Treyarch er dit keer wel voor gekozen om een singleplayer uit te brengen. Voor de spelers van de Battle Royale Mode Warzone zal het verhaal niet geheel onbekend zijn, want al een half jaar geleden werden er al referenties gemaakt naar Cold War. De website Pawn Takes Pawn was in leven geroepen waarbij spelers opdrachten konden doen om teasers omtrent het verhaal van Cold War te vinden.

Er is dus dit keer veel tijd en moeite geïnvesteerd om een goede singpleplayer neer te zetten. Het verhaal neemt je dit keer weer mee naar waar Black Ops 1 eindigde. Amerika en het voormalig Sovjet-Unie zijn nog steeds in gevecht met elkaar, iedereen luistert elkaar af en dan is er ook nog eens een kernbom kwijt. Dit keer ben je geen onderdeel van het leger, maar een speciale CIA-eenheid die onder de radar opdrachten direct van de President van Amerika krijgt.

De campagne duurt ongeveer vijf uur en biedt dit keer meer diepgang dan ooit tevoren. Je kunt namelijk keuzes maken die ook daadwerkelijk gevolgen hebben voor de verhaallijn. Door het gevoel dat je de situatie kan beïnvloeden en de interactie tussen jou en de andere personages, is dit echt de eerste Call of Duty-game waarbij je een band opbouwt met de anderen. Ook moet je actief op zoek naar Intel en Evidence. Met deze twee zaken kun je namelijk buiten de missies om andere zaken oplossen in je geheime bunker. Hierdoor komt het over dat de missies meer met elkaar samenhangen, dan dat het allemaal aan elkaar hangt als losse flodders. Fair enough, het haalt het niet het niveau van Golden Eye, maar het is een begin en van mij mag deze aanpak zeker terug komen in de vervolg games.

Maar iedereen speelt Call of Duty voor zijn multiplayer en daar gaat het, afhankelijk van wat je verwachtingen zijn, ook flink anders aan toe. Treyarch heeft zijn eigen twist eraan gegeven en heeft de keuzes die in Mordern Warfare zijn gemaakt niet opnieuw gekozen. Treyarch heeft gekozen voor een meer traditionele aanpak en dat is meteen te merken. De gameplay is sneller, je kunt meer health met je meedragen, de wapens schieten wat langzamer. Het zijn allemaal designkeuzes die voor mij eerder als een stap terug voelen dan een stap vooruit.

Zo mis ik een aantal tactieken die ik mijzelf had aangeleerd. Bijvoorbeeld het sluiten van deuren in de huizen. Niets voelde zo lekker om door een huis te rennen, de deur dicht te gooien om mijzelf een moment van rust te gunnen zodat ik even op adem kan komen en de beschikbare informatie tot mij kan nemen. Een andere verandering is dat je niet meer je wapen kunt mounten. Hierdoor kun je je niet meer verstoppen achter objecten en is je geweer een stuk minder accuraat dan als je het vasthoudt. Daarbij voelen de wapens toch anders aan. Een assault rifle voelt bijvoorbeeld een stuk lichter aan dan in Warfare. Deze punten zorgen voor een geheel andere dynamiek in de game en daar kun je aan wennen, maar het voelt allemaal zo oud aan.

Gelukkig heeft Treyarch wel een aantal nieuwe dingen toegevoegd, namelijk het Fireteam: Dirty Bomb modus. Hierin worden tien teams van vier personen in een hele grote map gegooid en je krijgt punten wanneer je of andere teams omlegt, of met de uranium die je overal vindt de nucleaire bom laat ontploffen. Gemiddeld zijn er zes van deze bommen, dus iedereen duikt bovenop de bommen, probeert overal uranium te ontfutselen en zodra iemand een bom probeert te laten ontploffen, duikt iedereen er boven op. De andere modus is Combined Arms. Hierin speel je met elf andere spelers alle standaard modi, maar dan in een grotere map met een groter team. Escort The Vip is misschien wel de uitdagendste. Daarbij is één iemand aangewezen als VIP en het rest van het team moet hem escorteren naar een ophaalpunt. Het andere team moet dit voorkomen door hem te vermoorden.

De acht nieuwe multiplayer mappen hebben een gemengd gevoel achtergelaten. Van de acht worden er maar zes actief gebruikt in de standaard multiplayer. Waarbij je in Armada een geheel grote map hebt welke zich afspeelt op zee met drie grote schepen, jetski's en boten, dan krijg je echt het gevoel dat je met iets groots aan het spelen bent. Zet je dan weer de map Garrison daar tegenover welke zich afspeelt in een 1000-en-1 warenhuis, dan voelt dat weer inspiratieloos en goedkoop. Wat dan ook niet helpt zijn de scorestreaks. Waar je in Modern Warfare nog keihard je best moest doen, krijg je ze nu bijna cadeau. Wel eerlijker naar iedereen toe, maar nu zijn vooral de scorestreaks die in de lucht hangen een veel gekozen item. Gelukkig kan je met een launcher alles uit de lucht schieten, maar ik heb het gevoel dat ik meer in de lucht aan het kijken ben dan naar de grond.

Treyarch is de uitvinder van de Zombie-modus en ook deze keert dan ook terug. De setup is zoals vanouds: jij en drie vrienden moeten het opnemen tegen hordes zombies en hoe meer je er afslacht, hoe meer geld je krijgt en je dus betere wapens kunt kopen. Deze formule werd wel een beetje oud, dus er zijn een aantal aanpassingen gemaakt. Zo leunt Zombies meer op RPG element dan ooit tevoren. Hoe meer je het speelt, hoe meer experience points je krijgt, des te meer vaardigheden, wapens en upgrades je vrijspeelt, en je dus in theorie steeds beter wordt. Mocht je dat niet worden, dan kun je ook een Exfill aanvragen, zodat je opgehaald kan worden door een helicopter. Door deze Exfil zit er ook eens een ander einde aan dan dood gaan of alle opdrachten voldoen. Er zit alleen één maar aan, er is maar één level beschikbaar.

Dat is wel een beetje de rode draad van de gehele game. Het voelt allemaal gewoon nog niet af. Er zit gewoon te weinig content in, in vergelijking met de andere delen. En dat zullen ze vast wel in de loop van het jaar rechttrekken door gratis updates, maar dan is het waarschijnlijk al voor een hoop mensen te laat. En wat allemaal niet helpt is dat de game bij lancering geplaagd werd door connectiviteitsproblemen bij cross-play, harde crashes van de game en dat ik tot vandaag de dag amper een potje Zombies kan spelen. En persoonlijk vind ik Modern Warfare er beter uitzien dan Cold War.

Dit jaar hebben Call of Duty-spelers wat te kiezen. Of je blijft hangen in Modern Warfare en Warzone of je stapt over naar Cold War. Pak gewoon de game die het beste bij je past en ga daar helemaal in los. En als je fan bent van de originele Black Ops, dan is de singleplayer alleen al de investering waard. De multiplayer heeft nog wat aandacht nodig, maar dat komt vast wel goed.