FIFA 21

Rob (Fathom)

FIFA is al jaren de voetbalgame onder gamers. Daarnaast is het ook de nummer-1-game in e-sports. De eredivisieclubs doen er allemaal aan mee. Ook de KNVB besloot vorige week dit serieus te nemen en Koen Weijland aan te stellen als e-Bondscoach. Koen Weijland is een voormalig e-sporter van Ajax, gespecialiseerd in het spel FIFA. In september 2016 tekende hij een contract met Ajax waarmee hij de eerste professionele e-sporter werd in Nederland. Daarnaast is deze FIFA anders dan anders, omdat hij ook voor de volgende generatie gemaakt is. Helaas zijn we nog niet in de mogelijkheid om die te spelen, dus doen we het met de release van de huidige generatie consoles.

FIFA 21

Ieder jaar komt er weer een nieuwe FIFA en ieder jaar begint de discussie weer of het nodig is een nieuwe game te kopen. De nieuwe generatie vindt duidelijk van wel en dus is er een markt voor. Dit keer is FIFA 21 de nieuwe versie en zal uiteraard weer over de toonbank vliegen omdat er gewoon een generatie is die dat spel ieder jaar onder de boom wil hebben. FIFA 21 oogt anders omdat er gebruik gemaakt is van een andere kleurenset, maar qua gameplay merk ik geen verschil. Ja, er zijn zeker nieuwe wijzigingen dit jaar:een voorbeeld is dat de AI slimmere lijnen kan lopen waardoor je de aanvallen iets realistischer kan opzetten, maar een nadeel daarvan is dat scoren ook ineens een stuk makkelijker wordt. In FIFA 20 vond ik dit al te makkelijk gaan soms, maar nu lijkt het nog meer op Ajax tegen VVV. Dit merk ik vooral als ik tegen AI speel omdat dat gewoonweg niet goed kan anticiperen met verdedigen. Een mooie taak voor EA om hierop in te springen met een nieuwe versie.

FIFA 21

De carrièremodus heeft een paar goede veranderingen gehad dit jaar. Voor mij persoonlijk is dit nog steeds de leukste modus om te spelen. Een van de goede dingen is dat je nu meerdere spelers kunt trainen en ook bepaalde spelers kunt omtrainen naar een bepaalde positie. Vooral bij jongere spelers kan dit veel voordelen opleveren, afhankelijk van jouw favoriete speelstijl. Ik hou ervan om lekker ouderwets met buitenspelers te spelen en vooral snelle spelers zijn daar goed in te trainen. Verder is het allemaal niet baanbrekend en dus gewoon weer hetzelfde als altijd.

Dit geldt ook voor FUT, Volta en de rest. Ja, er zijn wat kleine veranderingen maar het is gewoon meer van hetzelfde. FUT speel ik sowieso niet, omdat ik pay=to=win principes gewoon niet OK vind. Je kan nu wel 2v2 doen in FUT en op die manier samen sparen voor kaarten, maar het duurt nog steeds heel lang voor je een top-team hebt zonder te kopen. De vraag is alleen: hoe gaat dit er in de toekomst uitzien nu de kansspelautoriteit hier iets aan wil doen? Vooral omdat het niet duidelijk is van tevoren hoeveel kans je maakt op een bepaalde kaart. Omdat je via omwegen de kaarten kunt verkopen valt het dus onder gokken, vindt de kansspelautoriteit.

FIFA 21

FIFA 21 is in de basis geen slecht spel, maar wat het ieder jaar weer zuur maakt is dat je de volle mep betaalt voor een nieuw spel dat eigenlijk gewoon een ordinaire DLC is. Het zou EA sieren om mensen de mogelijkheid te geven een upgrade aan te schaffen als je het voorgaande jaar al hebt. Het is gewoon pure geldklopperij en dat moet echt anders. Het enige voordeel is dat je als je dit jaar FIFA hebt gekocht voor de huidige generatie, je kosteloos kunt upgraden naar de volgende generatie. Ik hoop dan ook dat het spel op de volgende generatie echt een stap vooruit is, want dan is dit natuurlijk een prima deal voor alle mensen die de volgende generatie consoles gaan aanschaffen. Mocht dit niet het geval zijn en je hebt FIFA 20 nog liggen, dan heeft dit in mijn ogen weinig toegevoegde waarde.