Dreams

Pheno

Media Molecule is een ontwikkelstudio met een missie. Play, Create, Share is hun motto en dat zie je ook terug in LittleBigPlanet. Hun creativiteit in Tearaway is ook prachtig. Dreams is hun nieuwste creatie. Daarmee gaan de ontwikkelaars next-level als het gaat om hun slogan. Tijd om het universum van Dreams te bezoeken en te zien wat we daar allemaal kunnen doen.

Dreams is geen game. Dreams is een toolkit om games mee te maken. Media Molecule heeft wel games in Dreams gemaakt, die staan tussen alle games gemaakt door alle spelers in de hub, Dream Surfing genaamd. Art’s Dream is wel de grootste van die games. Dat gaat over een muzikant die de druk niet meer aan kon en weg ging uit de band. Na jaren komt hij terug en haalt hij herinneringen op. Die game is erg creatief, zoals we van Media Molecule gewend zijn. Wel is de game erg kort, tenminste, als we dit vergelijken met LittleBigPlanet, dat ook al niet erg lang was.

Dreams - Pip Gemwalker (Foto: Sony PlayStation)

In Dream Surfing vind je nog veel meer games. Pip Gemwalker is een Captain Toad-kloon, maar wel een leuke. The Pilgrim is een leuke en ook gevarieerde platformer. Als je als een enorme Godzilla-like monster een eiland wil slopen dan moet je Ruckus proberen. In Player Piano Player moet je naast een piano bespelen in een slaoon, ook de kogels van de gasten ontwijken. Erg grappig. Er zijn zeker leuke games te vinden, maar er staan ook genoeg uitprobeersels in de hub. Of gewoonweg flauwe aftreksels van al bestaande games. Natuurlijk zien we Mario, Sonic, Pokémon en Donkey Kong ook terug. De vraag is wanneer de rechtmatige eigenaren bij Media Molecule aankloppen voor een takedown, want juridisch gezien is er natuurlijk een probleem.

Voordat je zelf aan het bouwen kan gaan in Dreams via Dream Shaping moet je een imp kiezen. Dit hulpje is vooral jouw muispointer, maar kan ook in objecten komen, zodat je bijvoorbeeld een poppetje tot leven kan wekken en daarmee kunt lopen, springen en weet ik wat meer. Tijdens de intro kleer je omgaan met je imp en wat deze allemaal kan. Daarna heb je een heel aantal tutorials om je de fijne kneepjes van het maken van een game in Dreams kunt leren. Deze variëren van beginner tot aan master. In een beginner-niveau leer je bijvoorbeeld het plaatsen van een object, inclusief het roteren ervan. Op master ben je bijvoorbeeld een personage aan het bouwen.

Dreams - Art's Dream (Foto: Sony PlayStation)

In Dreams hoef je ook geen complete games te bouwen. Ben jij erg goed in het maken van muziek, dan kun je een muziekstuk maken en deze delen met de community. Anderen kunnen deze muziek dan weer gebruiken in een game. Naast muziek kun je ook je steentje bijdragen door objecten of personages te maken. Als bouwer kun je ook zoeken en spullen van andere games ‘jatten’.

Daar zitten wel wat restricties aan. Dreams is uitstekend te gebruiken om een game in een team te maken. Je kunt een asset die jij hebt gemaakt dus of niet delen, delen met het team of delen met iedereen. Als je deelt en je update jouw object, dan zijn er weer andere regels. Als jij een asset importeert dan is deze normaal gesproken gekopieerd. Er zal geen update plaatsvinden, maar je krijgt wel een notificatie dat er een update is. Als je in teamverband werkt is de auto-updater weer handiger. Dan is de asset ook niet gekopieerd, maar een referentie. Het hele asset-management is diep over nagedacht en als gebruiker merk je er eigenlijk niets van. Je kunt bijvoorbeeld met meer man op een asset werken. Voor hen geen git-repository met allerlei lastige commando’s om code (in dit geval assets) te mergen, het werkt gewoon.

In Dreams kun je allerlei genres maken. 2D-platformers, 3D-shooters, racegames, fighters: je ziet van alles al in de hub. Wel is het zo dat de besturing soms te wensen over laat. Het is vaak prima voor 2D-platformers, maar je kunt erg weinig parameters aanpassen waardoor in andere spellen de besturing zweverig voelt. Hopelijk komen daar nog meer mogelijkheden voor ontwikkelaars. Het is namelijk niet zo dat de game nu uit is en het dit is. Media Molecule gaat nog online multiplayer-mogelijkheden toevoegen en ook PlayStation VR gaat ondersteuning krijgen. Dreams draait ook al op een PlayStation 5-devkit, dus wie weet wat er in de toekomst nog allemaal mogelijk gaat worden. We kunnen in ieder geval langere ondersteuning vanuit de dev-studio verwachten.

Om de community aan het werk te houden is er een Community Creative Jam. Media Molecule bepaalt het onderwerp, maar daarna mag iedereen los. Zo was er rond de launch ‘love’. Daar zijn dan kleine games en assets zoals muziek en objecten op gemaakt. Een stemronde om de winnaars te bepalen en die hebben weer eeuwige roem. Monster Madness is ondertussen de tweede Jam, ik ben weer benieuwd wat daar uit komt. Ondertussen heeft een creator al een baan bij een studio aangeboden gekregen, blijkbaar is Dreams ook een droom voor recruiters.

Dreams is lastig te beoordelen. Het is een nog steeds groeiende verzameling games, gemaakt door de community. Media Molecule heeft de paar games die ze aanbieden gebruikt om te laten zien wat je zoal met de editors kunt doen, maar Dreams valt of staat met de community. Moet je Dreams nu kopen? Als je alleen gaat gamen dan bestaat de verzameling games nu nog vooral uit veel uitprobeersels en maar een paar echte uitblinkers. Dreams mist een uitgebreide singleplayer. Art’s Dream is prachtig en creatief, maar wel erg kort en daar schaf je de game dan ook niet voor aan. Dat doe je wel als je interesse hebt in het maken van games, maar niet ‘even’ een programmeertaal wil leren. Het is een uitgebreide toolkit met veel tutorials op allerlei niveaus om je op weg te helpen. Wees wel gewaarschuwd: het maken van een game is nog steeds een vak. Begin klein, bouw het uit en heb vooral veel geduld. Als je dan nog eens creatief bent dan kun je vast ooit in de highlighted Dream-games komen te staan.