Swords & Soldiers II: Shawarmageddon

Nathan (Noppie2000)

Swords & Soldiers II combineert de strategische gameplay van RTS met 2D-gameplay en gooit daar een fikse dosis humor en charmante graphics overheen. Oorspronkelijk kwam de game uit voor Nintendo Wii U en komt nu met meer functies naar Nintendo Switch, pc en PlayStation 4.

Swords & Soldiers II Shawarmageddon

Het Nederlandse Ronimo Games heeft een mooie game neergezet. De complete presentatie klopt. De artstyle, de muziek, de geluidseffecten en het (soms overmatig) gebruik van humor en puns geven een duidelijke identiteit mee aan de game. Ook de drie verschillende speelbare groepen hebben duidelijke verschillen. De Vikingen zijn wat bruut, een beetje dom en erg aanwezig. Er wordt veel blauw en rood gebruikt. De Perzen daarentegen zijn mysterieus, een beetje stil en gekleed in Oosterse kleding. Ten slotte heb je nog demonen, grotere wezens met een donkerder kleurenpallet. Jouw eigen wezens zijn hierdoor goed te herkennen, zelfs in meer hectische gevechten.

In de game train je wezens en bouw je torens. De wezens die je traint kun je niet besturen; ze blijven naar de andere kant van de map lopen en vallen alles aan wat ze tegenkomen. Je kunt soms wel bepalen welk pad ze moeten volgen (er zijn aftakkingen in mappen te bekennen), maar in principe heb je weinig controle over ze. Het is aan jou om te bepalen welke wezens je op welk moment traint en waarmee je ze ondersteunt. Je hebt namelijk ook spreuken en helden tot je beschikking. Helden hebben meer levens en speciale vaardigheden, terwijl je met spreuken juist wezens kunt genezen of vijanden kunt aanvallen. Ten slotte heb je de genoemde torens die je bijvoorbeeld meer mana voor spreuken kunnen geven. Wie al deze elementen het best combineert en het slimst weet in te zetten gaat het gevecht winnen.

Swords & Soldiers II Shawarmageddon Gameplay

De campaign is een solide ervaring met een redelijke moeilijkheidscurve. Het leert je alles wat je moet weten over de game: wat zijn de verschillende units, hoe gebruik je spreuken en speciale vaardigheden, hoe bouw je torens en hoe verzamel je resources. Elke missie heeft bonus-missies beschikbaar om de missies nog wat uitdagender te maken. Denk aan speedruns of het uitspelen van missies zonder units dood te laten gaan. Voor spelers die voor perfectie willen gaan geeft het nog net wat meer herspeelbaarheid en uitdaging.

Wat ook kan zorgen voor herspeelbaarheid en uitdaging is de nieuwe online multiplayer. Dit is in principe een prima manier om na de campaign (of tijdens als je dapper bent) de lengte van de game wat uit te breiden en aan de slag te gaan met alles wat je hebt geleerd. Wat helaas al snel bleek is dat zeer weinig spelers online te vinden zijn. Het is ontzettend lastig om een tegenstander te vinden en als je er al één vindt moet dat na vele minuten gebeuren. Een snelle blik op Steamchartz laat zien dat het gemiddeld aantal spelers dat tegelijkertijd speelt rond de twintig ligt. Tsjah, dat is helaas niet veel. Het doet niet af aan de kwaliteit van de game, maar het feit dat online uitgestorven is maakt de modus vrij nutteloos. Tegen vrienden kun je natuurlijk wel spelen en dat geeft wel waarde mee, maar dan moet je wel iemand hebben om mee te spelen.

Swords & Soldiers II is net als op Nintendo Wii U nog steeds een prima game. De presentatie klopt en je kunt je er prima mee vermaken. De moeilijkheidsgraad ligt precies goed en je moet, ondanks de simpele natuur van de 2D RTS, goed nadenken over wat je doet en wanneer je het doet. De singleplayer-ervaring is genoeg reden om de game een kans te geven; ken je iemand anders met de game is de online multiplayer een goede bonus.