Cities: Skylines - Xbox One Edition

Rowin (Racerblade)

Het gebeurt niet iedere dag dat er een city-builder op een consoleplatform terecht komt, volgens velen omdat het simpelweg niet kán werken. Een van de beste city-builders op dit moment waagt toch de overstap, is Cities: Skylines net zo goed als op de PC?

Dat Cities: Skylines een uitstekende game is, is inmiddels al enkele jaren bekend. De game staat bekend om zijn grote schaal, veel customization en een zeer degelijk city managementsysteem, dat niet echt is veranderd in de Xbox One-versie van de game. De mod support waar de game van geniet op PC is helaas wel afwezig, ook is het teleurstellend dat niet alle post-release uitbreidingen de Xbox One-versie gehaald hebben. De eerste uitbreiding, After Dark, is wel standaard inbegrepen in deze versie, maar de drie opvolgende uitbreidingen schitteren door afwezigheid.

Qua content loopt de game dus achter ten opzichte van de grote broer, aan de andere kant is de vanilla-versie plus After Dark al een compleet pakket. Waar Cities: Skylines vooral het verschil zal moeten maken is in de besturing, en het is duidelijk dat Tantalus Media, dat de port heeft ontwikkeld, veel tijd hieraan heeft besteed. Categorieën, menu’s, gebouwen etc. zijn prima verdeeld en zijn zeer gemakkelijk in gebruik. Als je hulp nodig hebt met het toepassen van een bepaald soort gebouw, is er altijd een makkelijk tekstballonnetje beschikbaar met de informatie die je nodig hebt. Ook het plaatsen van je infrastructuur en opbouwen van je stad kost geen enkele moeite. Een muis is uiteraard accurater, maar ik heb me geen moment gestoord aan de besturing met controller. Dat op zich is al een compliment waard.

Grafisch komt de game wat minder goed uit de voeten. Cities: Skylines is ook op Xbox geen lelijke game, echter heeft de hardware wel moeite met het te allen tijde bewaren van op zijn minst 30 fps. Zeker als er hevig ingezoomd wordt loopt de game niet helemaal soepel. De game wordt er verre van onspeelbaar van, het zal bijna nooit onder de 20 fps uitkomen, maar een kleine ergernis is het wel.

Cities: Skylines bevat ook geen tutorial. Zoals eerder genoemd helpt de game je uitstekend met het leveren van de informatie die je nodig hebt, maar het had niet misstaan als er in ieder geval bij het beginnen van een nieuwe stad een korte introductie was geweest. Waar op gelet moet worden qua infrastructuur, of wat de interface überhaupt allemaal inhoudt, blijft bijvoorbeeld grotendeels onbenoemd. Mocht er iets foutgaan in je stad, geeft de game wel aan dát er iets fout is, maar lang niet altijd is de oplossing van het probleem voor de hand liggend. Het betekent dat je al vrij snel tegen problemen aanloopt in je eerste stad die heel moeilijk op te lossen zijn. Voordat je alle spelmechanieken voldoende begrijpt, ben je waarschijnlijk al aan je tweede of derde stad begonnen. Zo’n leercurve hoort natuurlijk ook bij dit soort games, die van Cities: Skylines is echter bij het begin helaas net iets te steil.

Je merkt het misschien al, de problemen die er zijn, zijn allemaal gemakkelijk te overzien. Over het algemeen werkt de game namelijk uitmuntend, ook op Xbox One. Of je nu wil micromanagen of zo snel mogelijk zo veel mogelijk grond bezetten, de mogelijkheden zijn werkelijk groots. Het gevoel voor detail is net zo indrukwekkend. Auto’s verdwijnen niet wanneer je uitzoomt, en zijn ook daadwerkelijk op weg naar een specifieke bestemming. Brandweerwagens verschijnen niet magisch vlak voor de deur zolang er maar een kazerne binnen de ‘range’ zit. Iedere inwoner heeft daadwerkelijk een vaste baan en als je wil kan je meer informatie krijgen voor iedere auto, inwoner of bedrijf die zich gevestigd heeft in jouw stad.

Het is een genot om je creativiteit haar gang te laten gaan en daarin niet gelimiteerd te worden. Het speelveld is gigantisch en als er even geen reden is tot uitbreiding is er altijd wel iets in je stad dat nét iets efficiënter kan en waar je gemakkelijk uren in kan spenderen. Mocht je toch je stad als ‘af’ beschouwen, zijn er alsnog elf andere locaties met hun eigen layout, grondstoffen en andere eigenschappen die je stad toch weer net iets anders zullen maken.

Als je ziet hoe Cities: Skylines het doet, is het eigenlijk een raadsel waarom city-builders zo zeldzaam zijn op console. Tropico doet het al enkele jaren zeer degelijk, maar nu laat Paradox Interactive zien dat het ook op grotere schaal voortreffelijk kan werken. De Xbox One-editie doet buiten de afwezigheid van mod support en enkele uitbreidingen niet ten onder voor de originele versie, waarvan we inmiddels wel weten dat het een eersteklas product is. Voor iedere liefhebber van managementgames op Xbox One is Cities: Skylines een must.

• Besturing werkt uitstekend
  • Gevoel voor detail
  • Enorm veel te doen