Guilty Gear Xrd -REVELATOR-

Pheno

Vechtspellen zijn na de Street Fighter 2-era eigenlijk nooit meer echt populair geweest. Het genre trekt weinig nieuwkomers en op zich is dat ook te begrijpen. Zelfs Street Fighter V gaat er maar van uit dat je alles weet of in ieder geval snel genoeg leert. Echt uitgebreide tutorials zijn er niet meer in vechtspellen en het meeste moet je van de pro’s op YouTube of Twitch leren. Online is het dus een slachtveld als je net komt kijken en wie vindt het nu leuk om kansloos afgemaakt te worden? Guilty Gear Xrd -REVELATOR- doet het helemaal anders en zet een nieuwe standaard als het gaat om nieuwkomers helpen. Daar mogen de ‘grote’ namen in de vechtspellen wat van leren.

Guilty Gear Xrd -REVELATOR- is een vervolg op Guilty Gear Xrd -SIGN-. Dat is alleen al te zien aan de vecht- en grafische engine. Niet dat dat erg is, want grafisch lijkt het nog steeds op een interactieve anime. De personages zijn in 3D gemaakt, maar vechten in een 2D-arena. Er zijn zes nieuwe personages ten opzichte van het vorige deel, maar vreemd genoeg is een ervan pas speelbaar als je die vrijspeelt met in-game currency en nog erger, twee ervan zijn DLC. Als je meer geld te verbranden hebt doet uitgever Aksys nog net geen Koei Tecmo met hun Dead or Alive-serie na, maar je kunt nog zo’n 40 euro aan kleurige kleren, verschillende stemmen voor de omroeper en online avatars uitgeven. Apart, zo op de releasedag mensen al te willen uitknijpen.

Guilty Gear Xrd -REVELATOR- (Foto: Aksys)

De personages zijn niet alleen in uiterlijk anders, ze spelen ook anders. Zo vind ik Sin Kyske erg origineel gevonden: hij heeft een calorie-meter die aangeeft hoveel speciale bewegingen hij kan doen. Hij moet ondertussen eten, iets wat ook een special move is. Jack-O Valentine speelt dan weer heel anders, ze kan huisjes oproepen waaruit verschillende soorten minions komen. Deze worden sterker naarmate ze sterkere huisjes oproept. Het is dus geen kwestie van alleen maar een ander kleurtje vuurbal, maar echt geheel andere strategieën, voor jou en je tegenstander.

Het sterkste punt van Guilty Gear Xrd -REVELATOR- is niet de variatie, maar de manier waarop ontwikkelaar Arc System Works ons aan de arm mee neemt om deze allemaal te leren. Allereerst begin je met een simpele tutorial waarin je de basisbewegingen leert. Daarna krijg je een cursus aanvallen, met allerlei combo’s om uit te proberen. Dacht je klaar te zijn, dan komen de geavanceerde lessen. En dan is het tijd voor het examen, want je krijgt nog missies om nog meer dingen te leren en uit te voeren onder druk. Hierdoor leer je meer dan “druk naar rechts om naar voren te gaan”. Je leert beter je plek op het veld kennen, hoe je moet bewegen en hoe je combo’s kunt verlengen door bewegingen te annuleren.

En dan heb ik het nog niet over de uitgebreide FAQ gehad, waarin nog meer staat. Die jongleert niet met termen als zoning, maar beantwoordt vragen in klare taal. Er worden allerlei vragen beantwoord, ook vragen waarop je als newbie uitgelachen zou worden als je ze online op een forum zou stellen. De makers willen duidelijk iedereen op zijn of haar gemak stellen en met een uitgebreide tutorial en FAQ slagen ze daar met vlag en wimpel in.

Mocht je nog moeite hebben, dan hebben de makers nog Stylish-mode toegevoegd. Het systeem zorgt dan voor jou dat je combo’s en speciale bewegingen linkt aan de hand van je afstand tot de tegenstander. Je blokt ook automatisch als je stil staat, tenminste als de tegenstander je niet van onderen slaat. Om het eerlijk te houden krijg je ook beperkingen als je in deze modus vecht. De tegenstander doet meer schade en je standaardbesturing werkt niet meer. Zo zijn sterke tegenstanders zonder deze modus niet in het nadeel.

Als je helemaal uitgeleerd bent, dan kun je je nieuwbakken skills uittesten in verschillende modi. Voor singleplayer is er een M.O.M.-modus (Medal of Millionaires), waarin je tegenstanders tegen je krijgt die speciale buffs en weerstanden hebben. Als je die verslaat krijg je medailles die je weer kunt inleveren tegen in-game artwork, muziek, geluidseffecten en verschillende kleuren voor je personages. Dan is er nog de Episodes-modus. Hierin leer je wat de personages hebben gedaan tussen het verhaal van -SIGN- en -Revelator- in.

Je zou verwachten dat de verhaalmodus interactief zou zijn, maar nee. Het is niets anders dan een anime gemaakt met de grafische engine van het spel. Een probleem: je moet -SIGN- eigenlijk hebben om het eerste deel te zien. De makers hebben dat verhaal niet als bonus toegevoegd. Nog raarder, nu kun je de anime alleen nog maar in het Japans horen, met Engelstalige ondertiteling. Blijkbaar was het geld op om deze na te synchroniseren. Op zich de omgekeerde wereld: normaal kun je niet kiezen voor de originele taal, nu kun je eens niet voor de dub kiezen. Terwijl -SIGN- deze wel had en die niet eens slecht was.

Het menu van de online-modus is in 3D, je bent namelijk in een virtueel park. Nadeel ervan is dat je even moet zoeken naar alle verschillende modi. Ben je niet van online, maar knok je liever tegen andere vrienden op de bank, dan kan dat natuurlijk met de verplicht aanwezige Versus-modus. Er is dus voor iedereen, singleplayers en online-spelers genoeg te doen, hopelijk blijft het ook bevolkt. Guilty Gear Xrd -REVELATOR- laat namelijk zien dat vechtspellen voor iedereen te begrijpen zijn en dat je het spel ook echt onder de knie kan krijgen door de beste en uitgebreidste tutorial-modus tot op heden. Voor fans is het dan weer lullig dat -REVELATOR- wil zorgen voor meer online tegenstand door die uitstekende tutorials, maar voor de rest niets toevoegt om voor oudgedienden een interessante aanschaf te zijn. Of je moet wel heel graag weten hoe het verhaal verder gaat.

• Beste tutorials ooit
  • Grafisch nog steeds erg mooie stijl
  • Genoeg modi om je bezig te houden