CD: Dead Lord - Heads Held High

dekatophetspek

Toen onlangs Heads Held High, het nieuwe album van de Zweedse band Dead Lord, op de mat viel had ik eerlijk gezegd nog nooit van de band gehoord. Bij het zien van het hoesje had ik dan ook het idee om met een stonerband te maken te hebben, maar dat bleek dus niet het geval te zijn. Dead Lord is namelijk een band, die in 2012 in Stockholm werd opgericht, die hun voorliefde voor Thin Lizzy, Kiss en andere rockbands uit de zeventiger jaren niet onder stoelen of banken steekt.

Dead Lord

Toen Dead Lord in 2013 debuteerde met Goodbye Repentance was het meteen al goed te horen dat de mannen goed naar Phil Lynott en Thin Lizzy hadden geluisterd. Naar eigen zeggen zou het tweede album dan ook minder invloeden van Thin Lizzy bevatten maar bij het beluisteren van Heads Held High is daar weinig van te merken. Zo bevat werkelijk elk nummer op deze cd van die kenmerkende dubbele gitaarpartijen, riffs en loopjes waarmee de legendarische Ierse band destijds zo beroemd werd. Hierdoor blijf je echter wel het gevoel hebben dat je naar een plaat luistert die je eerder gehoord hebt.

Muzikaal gezien doet de plaat, zoals hierboven al is geschreven, vooral denken aan bands als Thin Lizzy en het oudere werk van de hardrockband Kiss. Dat is ook niet vreemd aangezien de stem van zanger en gitarist zowel aan die van Phil Lynott als die van Paul Stanley doet denken. Waar we echter na al die jaren nog steeds liedjes van bovengenoemde bands kunnen oprakelen vrees ik dat dit niet het geval zal zijn met de liedjes van Dead Lord. Daarvoor heeft de band net iets te weinig een eigen smoel en klinken ze net iets teveel als een 13 in een dozijn-band.

Ben je echter wel een liefhebber van ouderwetse hardrock en boeit het je weinig of een band origineel moet klinken dan kunnen we je zeker aanraden om deze plaat eens te gaan beluisteren. De kans is dan namelijk groot dat je deze, live en analoog opgenomen plaat, wel weet te waarderen.