Karyn Crisis' Gospel Of The Witches - Salem's Wounds

dekatophetspek

Karyn Crisis is een naam die bij de liefhebbers van de betere metalcore uit de jaren negentig zeker geen onbekende is. Zo was ze van 1993 tot 2006 de frontvrouw van de toonaangevende metalband Crisis en was ze ook te horen op platen van onder meer VoïVod, Six Feet Under en Giant Squid. Daarnaast was Karyn vanaf 2012 de zangeres van de experimentele Italiaanse death metalband Ephel Duath, een band waarin we ook echtgenoot Davide Tiso tegenkomen. Samen met drummer Charlie Schmid (Vaura), bassist en zanger Ross Dolan en gitarist Mike Hill (Tombs) dook het tweetal de studio in om onder de noemer Karyn Crisis’ Gospel Of The Witches een dertiental brute tracks op te nemen, wat resulteerde in het album Salem's Wounds, dat sinds kort in de betere platenwinkels te vinden is.

Karyn Crisis’ Gospel Of The Witches – Salem’s Wounds

Salem’s Wounds is een conceptalbum geworden dat grotendeels is gebaseerd op het boek Aradia, or the Gospel of the Witches van de Amerikaanse schrijver Charles Godfrey Leland uit 1899. In het boek, dat grotendeels werd gebaseerd op verhalen uit de Italiaanse folklore, kunnen we het verhaal lezen van de godin Aradia die naar de aarde kwam om de mensheid te onderwijzen in het heksenvak, om zo weerstand te kunnen bieden tegen de oprukkende Roomse papen. Koren op de molen dus voor Karyn Crisis, die naast het muzikantenvak de kost ook verdiend als medium, gebedsgenezeres en shaman.

Om de productie van hun plaat in eigen beheer te kunnen doen werd vorig jaar een succesvolle crowdfundactie opgestart, waarna in juni 2014 een dertiental nieuwe tracks werden vastgelegd op de gevoelige band. Fans van het werk van de band Crisis zullen wel even moeten wennen aan de nieuwe muzikale koers van Karyn Crisis. Zo laat ze op Salem's Wounds horen dat ze ook over een fijne cleane stem beschikt, die zich ook prima laat combineren met de ruwe strot van bassist Ross Dolan, die ook een groot deel van de vocalen voor zijn rekening neemt. Maar ook Karyn Crisis is het brullen nog niet verleerd en dat horen we dan ook uitgebreid op dit verrassend veelzijdige album.

Ben je wel een liefhebber van artiesten zoals Moonspell, Otep en andere femalefronted bands die graag een snufje occult aan hun melomane uitspattingen toevoegen, dan kunnen we je zeker aanraden om deze brute plaat eens een luisterbeurt te geven. Salem’s Wounds is een heerlijk duister en eveneens avontuurlijk album geworden, waarmee de oog- en oorstrelende Amerikaanse schone een zeer overtuigende comeback maakt.