Dracula Untold

Daan de Witte (daan1601)

Nadat we eerder dit jaar de gruwel I, Frankenstein moesten verwerken, vonden sommigen het een goed idee om het originele verhaal van Bram Stoker dezelfde behandeling te laten ondergaan. Zal hij zich, net zoals Mary Shelley ongetwijfeld zou hebben gedaan na het zien van de verpeste versie van haar horrorverhaal, in zijn graf omdraaien?

Dracula Untold vertelt het verhaal van Vlad the Impaler, een vrijgevochten Transsylvanische prins die te maken heeft met aanvallen van de Turkse bezetters. Vlad was zelf ooit deel van het Turkse leger, omdat hij gevangengenomen was door de Turkse furie. Nadat blijkt dat de Turkse prins opnieuw om niet 100, maar 1000 Transsylvanische jongens vraagt om zijn leger aan te vullen, gaat hij op zoek naar een bovennatuurlijke kracht om de Turken een halt toe te roepen. Voor deze kracht komt hij uit bij een vampier die zich schuilhoudt in de angstaanjagende berg Broken Tooth. Hij stelt hem een een ultimatum: drie dagen het lot van vampier uithouden en het volk zal worden gered van de ondergang, of Vlad zal voor altijd vampier moeten blijven.

Wat een badass is het toch

Wat een badass is het toch, hè?

Volgt u het nog? Precies, Dracula Untold leidt aan een geval van te veel input en te weinig output. De film heeft potentie, maar maakt het maar mondjesmaat waar. De plot is op sommige punten dan ook flinterdun en soms zelfs belachelijk.

Wat wel een aanwinst is voor deze film, is de hoofdrolspeler Luke Evans. Die probeert met man en macht een zinkend schip te redden, en slaagt daar nog best aardig in. Door hem wil je Dracula Untold toch net die ene extra kans geven. Zijn overtuigingskracht in een rol heeft hij dan ook al meerdere malen laten blijken, het meest recent in de grote Hobbit-films. Een andere acteur die weet te overtuigen is coryfee Charles Dance. Ja, Tywin Lannister. Ook al is hij op sommige punten niet herkenbaar, de epische stem van de Britse acteur herken je inmiddels uit duizenden. De rol van Dominic Cooper als Turkse sultan is zo belachelijk dat het soms op de lachspieren kan werken.

Charles Dance als angstaanjagende vampier

Overigens lijkt deze film wel een samenkomst van Game of Thrones-kennissen. Zo speelt Charles Dance een van de hoofdrollen, maar speelt ook Art Parkinson (bij het grote publiek bekend door zijn rol als Rickon Stark) het zoontje van Vlad. En die muziek, die doet toch ook ergens aan denken. Ramin Djawadi is ingehuurd om de film te voorzien van muziek, zoals de makers van Game of Thrones dat ook al eerder deden. Djawadi weet een krachtig staaltje soundtrackmagie af te leveren, waardoor de schijnspanning in deze film toch nog wordt opgewekt.

Een ander positief puntje van deze rolprent is het verhaal voor een korte tijd (maar wel net genoeg) plaatsen in onze eigen tijd. Dit laat de magie die film teweeg kan brengen toch wel weer blijken.

De CGI in Dracula Untold schommelt heen en weer tussen erg goed en belabberd slecht. Zo zijn de Turkse wapens, helmen en schilden erg mooi opgepoetst in de computer. Echter, de vechtscènes in deze film zijn toch echt niet genoeg voor een film met zo'n budget als deze (bijna 100 miljoen dollar). De landschappen zijn wel erg duister, maar toch mooi gefilmd (merendeel Noord Ierland, hetzelfde als Game of Thrones).

Al met al weet de nog onbekende regisseur Gary Shore een prima staaltje blockbustergeweld neer te zetten met de geringe plot die hem aangereikt is. Veel beter dan I, Frankenstein is het zeker, maar dat is ook eigenlijk niet zo moeilijk ...