Company of Heroes 2: Western Front Armies

Jorwol

Veel mensen waren teleurgesteld toen bleek dat het Westerse front en daarmee dus ook het Amerikaanse leger niet in Company of Heroes 2 terug te vinden was. Met Company of Heroes 2: Western Front Armies wordt dit rechtgezet.

Company of Heroes 2: Western Front Armies brengt voor ongeveer 20 euro een standalone-versie van Company of Heroes 2 waarmee je kunt spelen op het Westerse front van de Tweede Wereldoorlog. Deze dlc is eigenlijk alleen een goede koop als je fan bent van de multiplayermodus. Een nieuwe campaign is namelijk niet toegevoegd in de dlc. Uiteraard is het wel mogelijk om in skirmishmodus tegen of met de computer te spelen. In deze uitbreiding worden ook nog nieuwe maps toegevoegd die gesitueerd zijn op het Westerse front van de Tweede Wereldoorlog.

America is back, baby! Het was van veel Company of Heroes-spelers de favoriete factie en ook in deze dlc spelen ze wat mij betreft weer erg fijn. De nadruk van de US Forces liggen op infanterie en goedkopere units. Door middel van de veelzijdige riflemen en parachutisten krijg je veel 'bang for your buck'. Zo is het mogelijk om je eenheden met bazooka's of Browning automatic rifles uit te rusten en dit maakt je leger veelzijdig. Nadeel is wel dat naarmate het potje langer duurt, je vaak niet meer op kunt boksen tegen het zware Duitse tankgeweld. Leuke verandering is dat de Amerikanen in feite al een complete basis hebben aan het begin van het potje, maar door het inroepen van officieren (in plaats van het neerzetten van nieuwe gebouwen) krijgen spelers de mogelijkheid om bijvoorbeeld tanks aan te schaffen.

De nieuwe Duitse factie, het Oberkommando West, heeft een veel grotere nadruk op specialistische units en zware tanks. Ik had zelf aardig wat moeite om over te schakelen tussen de lichte, veelzijdige units van US Forces naar de logge, zeer sterke Duitse eenheden. Begrijp me niet verkeerd, als je de fijne kneepjes van het Oberkommando West onder de knie hebt is het een fantastisch leger. Met de unieke opbouw, je hebt namelijk niet één hoofdkwartier, maar eentje die bestaat uit trucks die uitgebouwd kunnen worden, is het goed mogelijk om je flink in te graven en dan keihard toe te slaan met zware tanks en specialistische infanterie.

Relic verdient een groot compliment voor de balans in de game. Sinds de release van Company of Heroes 2, ongeveer een jaar geleden, heeft de ontwikkelaar duidelijk geprobeerd om het spel zo eerlijk mogelijk te maken. In een strategygame horen spelers te winnen omdat ze beter zijn en niet omdat ze het sterkste leger kiezen. Persoonlijk vind ik dat de nieuwe legers goed in balans zijn met de Soviets en Wehrmacht uit Company of Heroes 2.

Als je Company of Heroes 2 nog niet hebt gespeeld, maar wel zin hebt in een leuke en uitdagende strategygame is CoH2: Western Front Armies een prima manier om met de game aan de slag te gaan. Voor 20 euro krijg je toegang tot alle nieuwe en originele maps en dat is een prima prijs voor een goede game. Grootste nadeel is het gemis van een campaign op het Westerse front.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Standalone - Geen campaign 7,5
+ USA! USA! USA!