Transcendence

Robbert Willegers

Beste Johnny,

Na het zien van je laatste film kon ik niks anders doen dan in de pen klimmen en onderstaande openbare brief opstellen. Want ik begin me zorgen te maken. Niet over jou persoonlijk, maar over jouw mogelijkheid om keuzes te maken. Ik begrijp dat je het druk hebt met andere projecten en dat je niet ieder script persoonlijk kan lezen voordat je 'ja' zegt, maar laat dit dan door een agent doen. Ik zal hieronder toelichten waarom een van je meest recente keuzes een behoorlijke vergissing was.

Transcendence banner

Ten eerste is de plot van Transcendence flinterdun. Als wetenschapper Will Caster laat je je vrouw een kopie van je hersengolven maken, om die vervolgens in een computer weer opnieuw samen te laten stellen. Dit zodat je door kan leven in/als een computer? Waarna je direct besluit om als computer mensen over te nemen en de financiële stromen te besturen. Kijk, in Star Trek of Doctor Who zal dit een uiterst vermakelijke aflevering opleveren. Het verhaal zelf is dan ook niet het probleem, maar de wereld waarin de film afspeelt, strookt niet met de plot. Op de een of andere manier voelt het nooit aan alsof de gebeurtenissen daadwerkelijk plaats zouden kunnen vinden binnen het universum van de film. Dit hoort wel zo te zijn in een sci-fi, misschien geldt dit zelfs voor iedere film.

Dan heb ik nog een probleem met je collega's. Waarschijnlijk hebben ze allemaal getekend voor een rolletje omdat jij toch wel voor publiek zou zorgen om zo zelf ook wat naamsbekendheid te vergaren. We weten allemaal dat Paul Bettany en Rebecca Hall wel een hitje nodig hebben om weer net zoveel aanbiedingen te krijgen als jij. Maar om Morgan Freeman te strikken en feitelijk niet te gebruiken ... Gelukkig weet hij nog één scène te redden als hij een voice-overmomentje ontvangt. En dit allemaal terwijl je zelf bijna niks hoeft te doen, omdat je het grootste deel van de film toch in de computer verstopt zit.

Transcendence screen 1

Je kracht lag bij aparte rollen. Jack Sparrow vonden we allemaal geweldig. Sweeney Todd en Edward Scissorhands waren heerlijke creaties om naar te kijken. Maar je maakt ook keuzes om een Mad Hatter of een Willy Wonka te spelen. En dan hebben we het nog niet over Tonto gehad: vermakelijk, doch een indianenversie van Jack Sparrow. Je hebt de mazzel dat mensen films als The Tourist snel vergeten, al dan niet omdat die de lokale bioscopen niet eens haalde. Maar nee, dr. Will Caster was geen rol voor jou.

Een interessant gegeven wordt al snel de grond ingestampt door halve metaforen en filosofische dialogen die het thema van de film te dik aansnijden. Er worden interessante zijsporen opgezet die nergens toe leiden. Dit allemaal terwijl de echte plot vormen aanneemt van een zaterdagochtendtekenfilm. De film is ook veel te lang, waardoor de kijker het einde al ver van tevoren ziet aankomen. Als de trailer dan nog een samenvatting is van de eerste anderhalf uur, krijg je het publiek niet echt mee.

Ik weet dat jij bij lange na niet debet bent aan alles wat met deze film mis is. Christopher Nolan is ooit met dit project begonnen maar heeft de regie uiteindelijk overgelaten aan zijn DOP Wally Pfister. Dat was misschien ook een verkeerde keus. Ook scriptschrijver Jack Paglen heeft fouten gemaakt bij het samenstellen van zijn plot. Maar uiteindelijk lok jij met je naam en gezicht in alle bushokjes toch mensen naar de bioscoop, die zwaar teleurgesteld de zaal zullen verlaten. En dat is ontzettend zonde.

Johnny, ik hoop dat je goed nadenkt over je volgende projecten. Ga desnoods weer een keer de zeeën bevaren als Jack Sparrow. Het is uitgekauwd, maar dat vinden we tenminste wél leuk.

Met vriendelijke groet,

Roberto_BOZ