CD: Aborted - The Necrotic Manifesto

dekatophetspek

Goed nieuws voor liefhebbers van loeihard beukende deathmetal met ranzige teksten. Sinds deze week ligt namelijk The Necrotic Manifesto, het achtste album van de band Aborted, in de schappen bij de betere platenboeren. De band werd in 1995 door Sven de Caluwé opgericht in Waregem in België en heeft sindsdien albums uitgebracht met smakelijke titels zoals The Purity of Perversion, Goremageddon: The Saw and the Carnage Done en Slaughter & Apparatus: A Methodical Overture. Na het zeer indrukwekkende Global Flatline uit 2012 waren de verwachtingen dan ook hooggespannen voor dit nieuwe album en we kunnen gerust stellen dat de mannen deze verwachtingen meer dan waar weten te maken.

Aborted - The Necrotic Manifesto
Aborted - The Necrotic Manifesto

Het was alweer twee jaar geleden dat het laatste album van dit gezelschap, getiteld Global Flatline, uit werd gebracht. Sindsdien is er best veel met de bezetting van de band gebeurd. Zo zijn van de line-up op Global Flatline alleen zanger Sven de Caluwé (eveneens zanger van Bent Sea en System Divide, voorheen ook in onder meer Leng Tch'e en Whorecore), drummer Ken Bedene (ook drummer in System Divide, ex-drummer van Blood of Cain en Abigail Williams) en de Friese bassist JB van der Wal (eveneens bekend als gitarist van de band Herder, voormalig bassist van Seizure, Leaves' Eyes, Dr. Doom en Atrocity) over. Naast Sven, Ken en JB bestaat Aborted nu uit gitarist Danny Tunker (voormalig gitarist van onder meer God Dethroned en Prostitute Disfigurement) en de Friese gitarist Mendel bij de Leij (eveneens gitarist in Escadron, Mendel en System Divide, voormalig gitarist van Edge of Anger, Bloodline en Apace). Zoals je leest mannen met veel ervaring en dat horen we dan ook zeker terug op dit brute album.

Begin dit jaar vertrokken de mannen naar Denemarken om daar in de Hansen Studios met studioeigenaar Jacob Hansen achter de schuiven en knoppen aan het werk te gaan met de opnames voor dit fraaie album. Het resulteerde in een album met 14 ijzersterke tracks, waarin het bloed, ingewanden en allerlei andere lichaamsdelen je om de oren vliegen. Zeer geschikte muziek voor tijdens de ochtendgymnastiek, maar dan alleen voor hobbyisten zoals Edmund Emil Kemper, Daniel Rakowitz en meer van dat soort figuren die op een nog al radicale en eigenzinnige wijze de overbevolking en vergrijzing proberen tegen te gaan.

Na het sinistere intro 'Six Feet of Foreplay' gaat de band helemaal los op een dikke 42 minuten extreem gore deathmetal. Wat Aborted zo goed maakt is de combinatie van ouderwetse deathmetal met beukende thrashmetal. Zo zit de groep regelmatig in dezelfde hoek als bands zoals Cannibal Corpse en Carcass, maar horen we in onder meer 'Coffin Upon Coffin' ook invloeden van legendarische bands zoals Slayer, Macabre en Death. Naast muzikale gastbijdrages van Acacia Strain-zanger Vincent Bennett ('Your Entitlement Means Nothing') en zanger Phlegeton ('Excremental Veracity'), horen we op The Necrotic Manifesto het verrassend langzame 'Die Verzweiflung'.

The Necrotic Manifesto

Diehard liefhebbers van horror en metal kunnen trouwens het beste op zoek gaan naar de Deluxe Edition van dit mooie album. Naast het reguliere album staan er drie extra nummers op de cd en zit er een prachtig uitgevoerd Aborted-kaartspel bij. Daarnaast is The Necrotic Manifesto ook door Century Media uitgebracht op zowel roze als groen vinyl! 2 mei staat de band op het Neurotic Deathfest in Tilburg. Deathmetal van zeer hoog niveau!