World of Tanks 360 Edition

SolidDS

Op de E3 van 2013 kondigde Microsoft groots aan dat World of Tanks zijn opwachting ging maken op Xbox 360. Nu we bijna een jaar verder zijn is het eindelijk zover en kunnen we zelf ondervinden of de immens populaire game van Wargaming zich ook staande weet te houden op de console.

Mensen die de World of Tanks op de pc gespeeld hebben zal het gelijk opvallen dat Wargaming zijn best gedaan heeft om deze Xbox 360-versie toegankelijker en gebruiksvriendelijker maken. Zo is de menustructuur overzichtelijker en is het besturen en richten van je tank geoptimaliseerd voor de controller. En hoe raar het ook klinkt, het doet het niet eens veel onder voor de controls van de pc-versie.

WoT360
Na het starten van de game kom je uit in de garage; dit is eigenlijk het hoofdmenu van de game en van hieruit kun je uit de drie beschikbare landen kiezen: Amerika, Duitsland of Engeland, waarmee je wilt spelen. Ook kun je ook het uiterlijk van je tank aanpassen, maar dit  voegt verder niet veel toe, want wanneer in een match zit zullen de aanpassingen bijna niet opvallen. Enkele uitzonderingen daargelaten.

WoT3602

Vanuit de ‘Garage’ kun je een tank kiezen en de basisuitrusting van je tank upgraden met onder andere: ammo met meer penetration, beter zicht en repair kits. Upgraden doe je door middel van 'Silver', 'Gold' en 'Experience Points' (XP). Deze kun je verdienen door aan (heel) veel matches mee te doen en let op, want de verdiende XP is wel tankgebonden. Pas op het moment dat je je tank volledig hebt geüpgraded en een elitestatus hebt bereikt, kun je de punten ook besteden aan andere tanks.

Je zal dus veel matches moeten spelen, of beter gezegd: je zal moeten grinden om de benodigde punten en silver te behalen en dat zal met name op de langere termijn niet iedereen aanspreken. Het is geen geheim dat men je op deze manier de kant van de World of Tanks Store op probeert te krijgen, zodat je daar ‘Gold’ kunt kopen en het hele proces flink kunt versnellen.

WoT360 4

De matches duren maximaal vijftien minuten en zijn dus relatief kort (vaak zijn ze nog korter, want met een goed team kun je vrij snel over je tegenstander heen walsen). De teams bestaan uit zeven tegen zeven of vijftien tegen vijftien. De maps zijn realistisch, gevarieerd en worden voordat de match begint willekeurig gekozen. Het is essentieel dat je de maps goed leert kennen, want hoewel er meerdere paden naar de basis van de tegenstander zijn, kun je op sommige momenten, als je niet oplet, hopeloos vast komen te zitten en dus een gewillig slachtoffer van iemand worden.

World of Tanks 360 Edition is niet de mooiste game die je zal tegenkomen op Xbox 360. Niet dat het heel veel uitmaakt, want het is toch de bedoeling dat je alles sloopt met je tank. Ook loopt de game op dit behoorlijk achter op de pc-versie qua maps en aanpassingsmogelijkheden. Hierdoor voelt de game op een gegeven moment een beetje repetitief aan.De besturing van je tank is prima en voor je het weet heb je een paar tegenstanders om zeep geholpen. Daarentegen kunnen de menu’s en selectie van vijanden en teamgenoten tijdens een match wel wat vereenvoudigd worden.

WoT360 3

Net zoals bij de pc-variant is World of Tanks ook op de Xbox 360 gratis te spelen. Waar echter een verschil is dat je op Xbox 360 wel in het bezit moet zijn van Xbox Live Gold om te kunnen spelen. Nu krijg je in het begin wel twee dagen gratis toegang, maar daarna zul je om verder te kunnen dus toch Gold-abonnee moeten worden.

Conclusie:

World of Tanks 360 Edition is een geslaagde overzetting van de pc-versie naar de console. De game is leuk en makkelijk op te pakken. Er zijn veel tanks waaruit je kunt kiezen en door het free-to-play model zal er online altijd wel wat te doen zijn. De minpuntjes zullen ongetwijfeld vanzelf wel glad gestreken worden in toekomstige updates.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Genoeg te beleven en te doen - maar kan wel repetitief worden 7
+ Free-to-Play - maar alleen met een Xbox Live Gold-abonnement