Earth Defense Force 2025

wc-eend

De Earth Defense Force-serie heeft een cultstatus onder gamers. Het is een game die je leuk vindt om te spelen of een game waar aan je je zal ergeren. Earth Defense Force 2025 houdt de cult-eer van deze serie in stand.

EDF

Acht jaar geleden dachten ze het laatste reuzeninsecten uitgeroeid te hebben en de buitenaardse wezens verjaagd te hebben. Niks is minder waar en de insecten zijn nu terug, sterker dan ooit en de vraag is of de manschappen van de Earth Defense Force het wel in zich hebben om dit keer te overwinnen.

Het verhaal van het spel is opgedeeld in missies en bij elke missie kun je een klasse (en de bijbehorende wapens) kiezen. Er zijn vier klassen waaruit je kunt kiezen. De Ranger, Wing Diver, Fencer en Air Raider. Elke klasse is gelimiteerd aan twee wapens behalve de Fencer, die kan er vier dragen. Daarnaast hebben de klassen verschillende unieke eigenschappen. Zo kan de Wing Diver tijdelijk gebruik maken van een Jet Pack en de Air Raider kan luchtbombardementen laten uitvoeren.

EDF

Naast de klasse die je kiest kun je ook de wapens kiezen die die klasse mag gebruiken. De game bevat zo'n 700 verschillende wapens waarvan er per klasse zo'n 175 beschikbaar van zijn. Deze wapens verkrijg je door de missies uit te spelen op verschillende moeilijkheidsgraden en met verschillende klassen.

Als je een personage hebt uitgerust met de juiste wapens dan kun je aan de slag gaan. De reden dat de game een cultstatus heeft zul je al snel merken als je de eerste missie start. De dialogen in de game zijn slecht en vaak lachwekkend te noemen. De missies zijn recht toe recht aan en binnen enkele minuten uit te spelen. Grafisch is de game niet slecht maar ook zeker niet goed te noemen, alle gebouwen in de omgeving kunnen kapot maar verwacht geen levelution zoals in bijvoorbeeld Battlefield. Een raket doet het hele gebouw opblazen maar ook de reuzeninsecten die er overheen kruipen. Daar komt de kracht van deze game naar voren.

EDF

Wapens hebben verschillende eigenschappen qua kracht en bereik maar allemaal onbeperkte kogels. Het enige dat je zal hinderen is de herlaadsnelheid van de wapens. Dit betekent dus dat we bijna ongestoord kunnen blijven knallen naar grote reuzeninsecten. En deze insecten zijn er niet per vijf of per tien, nee af en toe lopen er zo'n vijftig van die beesten door je scherm heen. Het is heerlijk om als speler zijn gewoon rond te rennen, te knallen waar je kan en alles door de rondte heen te zien vliegen.

Want ook al wegen gebouwen, containers, en reuzeninsecten tonnen, met een simpele handgranaat vliegen ze al door het rond. Raadt maar wat er gebeurd als je met een bazooka tien mieren tegelijkertijd van een gebouw af knalt. Natuurlijk zijn mieren niet de enige vijanden die zult tegenkomen. De vijandelijke troepen zullen nog meer gigantische insecten bevatten maar ook ruimtewezens en ruimteschepen die in tientallen tegelijkertijd aan zullen vallen.

Naast in je eentje door de levels heen knallen kan dit offline ook met een vriend samen en online met enkele vrienden. Je kunt ook tegen elkaar knallen maar dat is niet zo leuk als met vrienden alle insecten afknallen in een barrage van geweld.

Earth Defense Force 2025 blijft een game die je leuk vind of niet. De kwaliteit ligt op veel punten laag maar dat in combinatie met de leuke actie wordt het cijfer van de game toch iets omhoog getrokken. Je zult lachen om de dialogen en de situaties die ontstaan maar op het puntje van je stoel zitten door de plezier die je beleefd van het rondrennen en blindelings knallen.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Arcade actie - Hilarisch slechte conversaties 6
  - Alles heeft een B-gevoel