Blu-Ray: R.I.P.D. - Rest in Peace Department

Robbert Willegers

Een grote stripverfilming die in de VS dusdanig flopte dat de film hier in Nederland niet eens in de bioscoop is uitgebracht. De film is nu eindelijk op blu-ray verschenen, waardoor we nu zelf kunnen kijken of de film écht zo slecht is. Met acteurs als Ryan Reynolds en Jeff Bridges mag je toch wel iets verwachten?

RIPD DVD Cover

De film gaat over Nick Walker (Reynolds), een politieagent die op een dag verraden wordt door zijn partner en hierbij om het leven komt. Na zijn dood wordt hij gelijk gerekruteerd door R.I.P.D., het Rest In Peace Department. Deze geheime organisatie beschermt de levenden op aarde tegen de doden die zijn blijven rondwaren. Zijn partner, ervaren rot Ray (Bridges), leert Walker de fijne knijpjes van het vak. Al snel blijkt het verleden van Walker hem zelfs na zijn dood te achtervolgen, waarbij ze de kans krijgen een complot te onthullen dat het voortbestaan van de aarde bedreigt.

De samenvatting van het verhaal zegt alles al. De film is in feite Men in Black met geesten in plaats van aliens. Dezelfde ingrediënten zijn er. De ervaren rot, de rookie, een complot en vreemde wezens die leiden naar een effects walhalla. Tóch is de film ontzettend vermakelijk. Er zijn leuke vondsten (Department of Eternal Affairs), Bridges heeft duidelijk de grootste lol tijdens het filmen gehad en de visuals zijn leuk. Bovendien ligt het tempo ontzettend hoog. De hele film wordt dan ook binnen een schamele 90 minuten afgewerkt.

RIPD Screen 1

De kracht is in deze echter ook de zwakte. Doordat het allemaal zo snel gaat, krijgt de kijker niet echt de kans om mee te leven met Walker, toch het centrale figuur in deze film. Reynolds weet ook duidelijk niet wat hij met dit personage aan moet. Bovendien wordt er rondom R.I.P.D. niet echt een mysterie geschapen maar worden de regels al heel vroeg in de film uitgelegd, wat de vreugde van het ontdekken wat minder maakt. Dit in combinatie met een weinig memorabele bad guy (Kevin Bacon) maakt deze film tot een niemendalletje die tot in den treure herhaald zal worden na 23.00 uur tijdens de Veronica Blockbustermaand.

De blu-ray ziet er gelikt uit. Gesierd met mooie interactieve menu's, maar weer de erg onduidelijke symbolen van Universal die moeten helpen navigeren. Alleen de doorgewinterde home entertainment geek zal direct begrijpen wat elk symbool inhoudt. De lijst met bonusfeatures is ook erg indrukwekkend. De inhoud is dit echter niet.

RIPD Screen 2

De lijst met bonusfeatures opent met twee alternatieve openingen. Hoewel compleet anders als in het eindproduct, zijn deze scènes beide een variant op elkaar. De tweede verveelt al snel. Hetzelfde is aan de hand met de deleted scenes: vervelend en saai. De gag reel is leuk als toetje na de film, maar je zult niet verder dan een gniffel komen. Dan is er nog de obligate promotionele making of, waarin maar kort over de originele comic gesproken wordt, maar vooral de acteurs vertellen wat een eer het was om met elkaar te werken.

Dan is er nog een waardeloze motion comic, waarin de avatars van Ray en Nick in een scène van de film worden gestopt. De toegevoegde waarde ontbrak mij volkomen. Tot slot is er wel een hele leuke (hoewel korte) feature waarin we wat alternatieve shots van de eindscène zien.

Al met al past de blu-ray prima bij de film: een vermakelijk, maar niet echt memorabel niemendalletje.