CD: Ruth Kovela - Ruth

Joost Melis (Pink_Floyd)

Ruth Koleva is Bulgaarse en heeft in eigen land inmiddels een muzikale doorbraak geforceerd. De jonge twintiger heeft geen standaardjeugd gehad. Ze groeide grotendeels op zonder moeder en reisde met haar vader mee naar verre landen zoals India en Thailand vanwege zijn werk als Olympisch trainer. Koleva luisterde in haar jonge jaren veel naar artiesten zoals Marvin Gaye, Ella Fitzgerald, Nat King Cole en presenteert nu haar eigen soulalbum, simpelweg genaamd: Ruth.

Haar dromen zijn groots, ze wil veel touren en samenwerkingen in Europa, Amerika en Azië aangaan en haar eigen weg proberen te vinden als het even kan. Nadat ze de nodige bekendheid in haar thuisland Bulgarije vergaarde, probeert ze nu het Nederlandse publiek voor haar te winnen. Wonende in een appartement in Amsterdam is dit een soort tweede thuiswedstrijd, maar er moet wel gewonnen worden. De nieuwe plaat werd tevens in onze hoofdstad opgenomen.

Ruth kan zich qua muzikale genres scharen bij de nu-soul, funk en lichte jazz. Denk aan Erykah Badu, Jill Scott, Corinne Bailey Rae of Giovanca als referenties. De plaat laveert van het klassieke en soulvolle 'Better', via funky soul in een modern jasje in 'Freak and Fly' (met een heel fijn baslijntje), naar de wat rustigere zwijmelsoul van '4AM' en 'Dissonant'. Onder het motto "less is more" laat Koleva haar ijle vocalen galmen over een vrij kaal muzikaal landschap in 'Sista Said No' en laat hier echt doorklinken hoe groot haar talent is. Het is tevens een van de weinige nummers die echt buiten de lijnen van het album stapt qua sfeer. Het grote risico van het album is dan ook dat het iets teveel van hetzelfde geluid aflevert waardoor de kans bestaat dat de muziek na verloop van tijd naar de achtergrond verdwijnt.