X Rebirth

Tom (Tom261)

X Rebirth beloofde veel voor de release. De game zou een volledig nieuwe wending in de X-franchise betekenen en zowel toegankelijk zijn voor beginners als uitdagend voor veteranen. Jammer genoeg lijkt het erop dat Egosoft iets te veel hooi op zijn vork heeft genomen.

X Rebirth

Het opstarten van X Rebirth voor de eerste keer laat alvast geen goede indruk achter. Je wordt begroet met een onhandig menu waarbij je om een of andere reden op elke optie meermaals moet klikken. Vervolgens kijk je naar een laadscherm van een minuut lang terwijl de game het introductiefilmpje laadt. Een filmpje dat blijkbaar zelfs op de laagste grafische settings niet meer dan vijftien fps kan behalen. Veel zin om voort te spelen krijg je er alvast niet van.

X Rebirth

Het spel loopt wat vloeiender wanneer je zelf de controle over de stuurknuppel van je ruimteschip krijgt. Al snel wordt duidelijk dat Egosoft echter niet in alles evenveel tijd heeft gestoken. Zo ziet de binnenkant van je schip, waar je grotendeels zelf in kunt rondlopen, er ronduit slecht uit, net zoals het interieur van de meeste basissen. De ruimte zelf ziet er daarentegen weer wel goed uit, met mooi vormgegeven planeten die de juiste atmosfeer creëren.

Waar is Wally
Tot je de stem van een NPC door de intercom hoort blaffen. Veel budget heeft Egosoft blijkbaar niet uitgetrokken voor het aannemen van stemacteurs. De stemmen klinken als die uit een slechte B-film, evenals de van clichés doordrongen uitspraken die ze voortbrengen. En denk maar niet dat je die NPC's kan vermijden. Om handel te drijven, toch een van de belangrijkste onderdelen van een X-game, moet je namelijk in de basis zelf rondlopen, zoekend naar de juiste persoon om de transactie te voltooien.

X Rebirth

Voor de eerste paar keren klinkt door een ruimtebasis kuieren misschien leuk, maar deze slecht uitgevoerde 'Waar is Wally' loopt al snel de spuigaten uit. Het gevecht aangaan met enkele slechteriken is al evenmin een aanrader. Ruimtegevechten verlopen stroef en zijn totaal niet bevredigend. Ook de verhaallijn is niet om over naar huis te schrijven: de meeste missies zijn saai en inspiratieloos.

Technische mankementen
Dan hebben we het nog niet gehad over de talloze bugs en crashes die X Rebirth telt. Dit blijf bij ons enigszins beperkt tot enkele crashes, maar de forums op Steam werden overspoeld met klachten van gamers die hun savegames kwijtspeelden of de game zelfs niet konden opstarten. Er zijn intussen meerdere updates voor de game vrijgegeven, maar wees gewaarschuwd als je toch beslist om de game aan te schaffen.

X Rebirth

Niet alles aan de game is echter slecht te noemen. Zoals eerder vermeld ziet de ruimte zelf er best wel oké uit. Ook de soundtrack is niet slecht te noemen. Deze twee feiten zijn maar een schrale troost tegenover de talloze teleurstellingen die X Rebirth biedt. Tijdens het spelen vraag je je constant af wat de game zou kunnen zijn geweest. Tot je begroet wordt met je bureaublad na een zoveelste crash en beslist om ergens anders je tijd in te steken.

X Rebirth is je tijd simpelweg niet waard. Zelfs als je alle bugs en technische mankementen buiten beschouwing laat, komt de game te veel tekort om de moeite waard te zijn. X Rebirth is geen goede game, hoe hard het ook mag klinken voor fans van de X-reeks.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ ruimte  - graphics 3
  - besturing