Professor Layton en de Erfenis van de Azran

Roy

Professor Layton en de Erfenis van de Azran is het zesde en laatste deel in de Professor Layton-reeks zoals wij die kennen. De slimme professor en zijn sidekick Luke houden er hierna mee op en de franchise zal op mobiele telefoons verdergaan als simpel RPG-achtige mobile game. Gelukkig is het nog niet zo ver en kunnen we nog genieten van een traditionele Layton!

De Erfenis van de Azran gaat verder waar het vorige deel, Het Masker der Wonderen, ophield. Layton en zijn vrienden zijn op zoek naar de overblijfselen van de oude Azran-cultuur nadat ze al een aantal bouwwerken van dit legendarische volk gevonden hadden. Dit betekent overigens niet dat je per se de eerdere delen gespeeld moet hebben, de verhaallijn wordt kort uitgelegd in het eerste stuk van de game.

De Azran lijken een zeer intelligent volk dat over de hele wereld bizarre bouwwerken kon maken en hun kennis zou ook in onze tijd van onschatbare waarde zijn. Daarom zijn niet alleen onze helden, maar ook een grote criminele organisatie op zoek naar die kennis. De strijd tussen beide partijen zorgt voor een spannende verhaallijn met een, zoals verwacht, onverwachtte twist op het eind. 

 

Naast een hoop nieuwe personages, zoals enkele hilarische schurken, zitten er ook behoorlijk wat oude bekenden in. Zo zien we ook de ouders van Luke en Hershel weer eens langskomen en is de stoere inspecteur Clamp Grosky ook weer present. Level-5 heeft wat dat betreft alles uit de kast gehaald om het een waardig slot van de serie te maken. 

Choose your destiny
Hoewel De Erfenis van de Azran in principe een lineaire game is zijn er momenten waarop je zelf kunt bepalen waar je naartoe gaat. Er is een punt waarop je van over de gehele wereld een aantal Azran-voorwerpen moet halen en je kunt zelf kiezen welke gebieden in welke volgorde je gaat doen. Uiteindelijk moet je natuurlijk elk gebied bezocht hebben, maar het is een leuke afwisseling en geeft je enigszins een gevoel van vrijheid.

 

Een heer kraakt elke puzzel
Een Layton-game zou geen Layton-game zijn zonder talloze puzzels die je overal moet zien op te lossen. Sommige puzzels vereisen rekenwerk, voor sommige puzzels heb je logisch inzicht nodig en weer andere los je op met wat geluk. Er is een haast perfecte balans tussen alle soorten puzzels en dit keer heb ik voor het eerst geen puzzel gehad waarvan ik vond dat het antwoord fout is. Elke keer als ik een puzzel fout had lag dat aan mezelf. 

Nieuw dit keer zijn de StreetPass-functies waarmee je opdrachten kunt geven aan je voorbijgangers. De opdrachten zijn in opzet niet zo moeilijk: je geeft drie voorwerpen aan die de ander moet vinden in de game. Die voorwerpen liggen verspreid door de hele game en vind je op dezelfde manier als de hintmuntjes: overal klikken dus. Tot op heden heb ik nog geen StreetPass-'puzzel' kunnen oplossen, dus ik durf niet aan te geven of het de moeite is om je hiermee bezig te houden.

 

Naast het verhaal met al haar normale puzzels zijn er in Layton-games ook altijd een aantal minigames te spelen. Dit keer kun je als een styliste kleding uitzoeken, nootjes rollen met een knaagdier en bloemen planten in dorre tuinen. Het styliste-gedeelte is direct de meest suffe minigame ooit in een Professor Layton-game: tijdens je reis vind je allerlei kledingstukken waarmee je bepaalde personages kunt aankleden. Zij hebben verschillende eisen zoals 'stoer' of 'chique' en elk kledingstuk heeft een eigen waarde in elke categorie. Misschien leuk voor die anderhalve Style Boutique-fan met een 3DS, maar een blamage voor Layton.

De bloemetjes buiten zetten
De notenroller is nog wel aardig omdat er hier nog wat van je inzicht gevraagd wordt. Het is uiteindelijk de bedoeling dat het nootje van beginpunt naar eindpunt rolt. Om dit voor elkaar te krijgen kun jij als speler obstakels weghalen met bijvoorbeeld stenen. De derde en laatste minigame, de bloementuin, is weer wat minder interessant. Het is hier de bedoeling dat je door middel van bloemen te planten alle bomen in bloei zet, zonder dat je de paddestoelen laat bloeien. De 'moeilijkheid' zit hier in het feit dat er soms willekeurig hekjes in de levels staan waar de bloemen niet doorheen groeien. 

Conclusie
De Erfenis van de Azran is een ijzersterk slot van weer een geweldige trilogie. De graphics zijn dit keer erg mooi met toffe 3D-effecten en interactieve achtergronden. De muziek is beter dan ooit en de puzzels zijn breinbrekend als altijd. Het enige minpuntje komt van de minigames die dit keer weinig interessant zijn. Laat je die buiten beschouwing dan heb je de perfecte afsluiter van een franchise die de zeer belangrijk was voor zowel Nintendo DS als Nintendo 3DS.

Bedankt Hershel. Het ga je goed...

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Fantastische graphics en details - Minigames dit keer oninteressant 8
+ Erg sterk verhaal - Dit was de laatste Layton
+ Volledig Nederlands gesproken  

Exclusief voor Nintendo 3DS

Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.