Skydive: Proximity Landing

Pheno

Skydiven en basejumpen ziet er cool uit, maar er zijn er maar weinigen die echt durven. Gelukkig kunnen we dat nu virtueel proberen.

Header

Zelf ben ik ooit een vrijwillig een vliegtuig uitgesprongen, en vond het een van de tofste en memorabele momenten uit mijn leven. De vrijheid, het uitzicht en de wind door mijn haren. Oh wacht, dat laatste is fysiek niet mogelijk... Goed, in Skydive: Proximity Landing heb je verschillende uitdagingen als basejumper. In een van die uitdagingen is het de bedoeling dat je door een bepaald aantal ringen vliegt, of is het eigenlijk valt. Mis je een ring, nog geen paniek, want voordat de bodem daadwerkelijk hard gaat aanvoelen zijn er nog genoeg ringen te halen.

Skydive

Doe dit thuis niet na
Het klinkt dus erg als PilotWings, maar dan in een pakje in plaats van een vervoersmiddel. Plus dat het erg stijl naar beneden gaat. Daarnaast heb je nog stunts die je ondertussen kunt doen. Een barrel roll, salto’s voorwaarts en achterwaarts en nog enkele andere. Als je deze achter elkaar probeert te doen, dan scoor je combopunten. Dit klinkt weer erg als SSX, en dat is het ook. Hoe dichterbij je langs de bergwand scheert, hoe hoger de bonuspunten. Doe je stunts dicht bij obstakels, dan gaat de score de lucht in terwijl jij valt. En dan krijg je nog punten voor de landing.

Skydive

Zoveel manieren om te springen
De besturingsmogelijkheden in Skydive: Proximity Landing zijn vrij uitgebreid. Natuurlijk kun je dit met de gamepad spelen, maar er is ook een Move-mogelijkheid. Last but least, er is zelfs ondersteuning voor de bewegingsdetector in je Dual Shock-controller.  Het probleem daarbij is dat deze zo onvoorspelbaar wel of niet reageert, dat je deze mogelijkheid beter niet kunt instellen. De Move en gamepad werken prima. Maar als een idioot op je bank met je gamepad naar hard links bewegen om een barrel roll te doen en er gebeurt niets, dan heb je zin om je gamepad de volgende beweging los te laten. Dit ligt overigens niet aan de ontwikkelaar, de techniek in de gamepad is gewoon altijd al middelmatig geweest.

Skydive

Alleen
De uitdagingen zijn er alleen als je alleen speelt. Je kunt brons, zilver of goud halen. Tijdens je score-scherm zie je wat je moet doen om goud te krijgen, dus na je eerste poging is het meestal nog een paar keer proberen om goud te halen door bijvoorbeeld nog sneller beneden te komen. Na een aantal uren merk je dat Gaijin Entertainment iets vergeten is in Skydive: Proximity Landing. Waarom moet ik al die dingen onder de knie krijgen? Er is geen carrièremodus. Multiplayer is er niet. Er zijn wel leaderboards om te zien of je de beste tijd hebt, maar lokale of online multiplayer zou zoveel leuker zijn. Tegen de ghost van je vriend basejumpen is er wel, maar voelt toch anders dan daadwerkelijk tegelijkertijd naar beneden storten.

Skydive

Skydive: Proximity Landing is op het eerste gezicht een goed afgewerkte game. Maar het mist een carrièremodus of iets dergelijks, een reden om al die uitdagingen onder de knie te krijgen. Multiplayer zou ook een reden kunnen zijn, maar dat is ook niet aanwezig. Leaderboards moeten dat gemis compenseren, maar met zo’n spel wil je met vrienden op een bank tegelijkertijd ter aarde storten en elkaar uitdagen qua stunts. Jammer, daardoor valt dit spel terug in de middelmatigheid.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Netjes afgewerkt - Geen multiplayer 6
+ Flink wat uitdagingen - Geen echte reden om goed te worden