Cut the Rope

WesleyB (Wesley Akkerman)

Cut the Rope vindt voor de tweede keer z’n weg naar Nintendo’s 3DS. Is deze versie beter dan de vorige die uitkwam?

Het fenoneem Cut the Rope kennen we inmiddels al een paar jaar. Eerst kwam de game uit op Apples platform om vervolgens uitgebracht te worden op Googles Android. Prima ook: de game is nog steeds niet duur (gratis). Sterker nog, het spel kost negentig cent wanneer je ervoor kiest om de hd-versie binnen te halen. Cut the Rope is op beide platformen al goed voor miljoenen downloads en heeft ook al twee evenzo succesvolle vervolgen op z’n naam staan. Geen slechte franchise dus.

Dat het zijn weg vindt naar Nintendo’s platformen is een beweging om toe te juichen. De grote N probeert al een tijdje mobile developers aan zijn zijde te krijgen, door onder andere de regels te versoepelen waar je aan moet voldoen om zo’n felbegeerde devkit aan te vragen en binnen te krijgen. Al eerder kwam Cut the Rope naar DSiWare – een port door de jongens van het Nederlandse Abstraction Games, dat onlangs ook Hotline Miami naar Sony’s platformen bracht.

Nu is ZeptoLabs, de oorspronkelijke ontwikkelaar, zelf verantwoorden voor de productie – met een beetje hulp van Nintendo om het spel in de Nintendo eShop te krijgen. Maar hoe veel kun je nog veranderen aan het concept van touwen doorsnijden? Ja, er zijn randelementen toegevoegd: zwaartekracht, zeepbellen, lange en korte touwen, scherpe randjes en zelfs spinnen – het komt allemaal voorbij. Maar is dat voldoende om de release te rechtvaardigen?

In de kern is deze Cut the Rope precies wat je ervan kunt verwachten. Meer niet. Het biedt z’n vertrouwde gameplay met één specifiek en beter element: je snijdt de touwen door met je pennetje. Op je mobiele telefoon zit je soms toch met je vette vingers voor het scherm en snijd je minder nauwkeurig al die touwtjes door – een frustratiepunt die menig Cut the Roper heeft doen stoppen met spelen. Een goede besturing ontbrak. Maar met de DSiWare-versie was dat al opgelost.

Wat heeft deze versie dan wat andere niet hebben? Ontzettend veel levels? Ook dat komt goed overeen met andere versies: twaalf keer 25 levels om precies te zijn. En in al die levels kun je tot drie sterren behalen. Soms kan dat nog best een uitdaging zijn en ook dat valt in de lijn der verwachting. De echte onderscheiding zit hem in het personage Om Nom – dat groene ventje dat de snoepjes eet. Hem kun je nu in vol 3D aanschouwen op het bovenste scherm. Compleet nutteloos dus.

Hoewel we de beweging (de toestroom van mobile games naar de Nintendo eShop) willen toejuichen, moeten we ervoor waken dat het geen gemakzuchtige ports worden. En dat is Cut the Rope voor 3DS: middelmatigheid ten top. Het innoveert nergens, doet niets nieuws en is daarom die vijf euro niet waard. Zeker niet wanneer de overige versies op mobiele telefoons simpelweg gratis te spelen zijn en evenveel plezier aanbieden. Maar de besturing is wel heel fijn.