Mars: War Logs

Stefan Walthie (StefanW)

Alles wat je in het leven doet beïnvloedt het verloop ervan. Als je deze gedachte nu ook eens in een videospel stopt? Krijg je dan een levensechte game? Mars: War Logs probeert het in ieder geval.


Mars: War Logs speelt zich af, hoe kan het ook anders, op Mars. Er woedt een oorlog tussen twee bewegingen met de namen Abundance en Aurora. Het verhaal begint in een krijgsgevangenenkamp van Abundance. Je speelt als het personage Roy. Aurora geeft zijn mensen graag deugden als naam, dus eigenlijk heet je Temperance (gematigdheid). Je ontmoet in het kamp de nieuwe gevangene Innocence. Doordat je gelijk al zijn leven redt vormen jullie een band en trekken met elkaar op.

Roy heeft een plan om uit het kamp te ontsnappen en heeft hier Innocences hulp voor nodig. Nadat dit is gelukt vertelt Innocence dat zijn ouders in de militie hebben gediend. Als je er achter komt dat zijn ouders zijn verdwenen bemerk je dat het verhaal en avontuur van de twee mannen niet is afgelopen met de ontsnapping uit het gevangenkamp.

Mars: War Logs kenmerkt zich door de grote invloed die jouw keuzes als speler hebben op het spel. In nagenoeg elke dialoog die je hebt met de npc’s in het spel heb je de keuze uit meerdere antwoorden en opmerkingen. De keuze die jij maakt zorgt ervoor dat bijvoorbeeld de bewakers in het kamp je dingen of informatie die je nodig hebt voor je ontsnapping, of dat ze je die juist niet geven.
Daarnaast is je reputatie ook belangrijk. De manier waarop jij omgaat met andere mensen geeft je een bepaalde reputatie. Als je iedereen zonder pardon in elkaar beukt krijgt je een slechte reputatie. Dit zorgt ervoor dat soldaten en bewakers sneller achter je aankomen, maar het zorgt er ook voor dat je op een gegeven moment slechteriken met woorden kunt intimideren waardoor je niet met ze hoeft te vechten om dingen gedaan te krijgen. Het is dan ook een uitdaging om het spel op zoveel mogelijk manieren uit te spelen.

Daarnaast is het ook belangrijk om spullen te verzamelen. Door de hele wereld heen kun je serum vinden en verdienen. Het wordt niet heel goed uitgelegd, maar serum is blijkbaar het betaalmiddel op Mars. Met serum kun je allerhande spullen kopen bij zwarte handelaren in de verschillende gebieden. Ook kun je er soms mensen mee omkopen of mensen mee vrijkopen. Bij deze twee laatste opties is het natuurlijk veel goedkoper om er op los te slaan, maar dat is een keuze die jij zelf maakt.

Ook zijn er overal kisten en hopen afval die je kunt doorzoeken. Hierbij vind je verschillende componenten. Deze heb je nodig om je kleding en wapens te versterken om beter door de gevechten heen te komen. Ook bij het serum zijn het weer keuzes die je moet maken. Op een gegeven moment krijg je een soort pistool waarmee je serum uit verslagen vijanden kunt halen. Het enige probleem is dat je ze hiermee doodt. Het is dus de keuze tussen veel serum of een betere reputatie.

Het hele spel is feitelijk een ‘voor wat hoort wat’-gebeuren. Je hebt verschillende mensen nodig om jouw plannen ten uitvoer te brengen. Hiervoor moet je weer quests doen die zij nodig hebben. Je bent dus niets meer aan het doen dan van quest naar quest rennen. Doordat de wereld niet heel groot is wordt dit al snel langdradig en zelfs vervelend. Je rent letterlijk tientallen keren het gebied door. Elke keer weer voor een nieuwe quest, maar het is en blijft hetzelfde gebied.

Je kunt ondertussen wel jezelf oppimpen. Door questen te volbrengen en vijanden te verslaan verdien je ervaringspunten. Hiermee ga je in levels omhoog. Bij elk nieuw level heb je de mogelijkheid om bepaalde features te kopen en verbeteren zoals grotere kans op loot als je een vijand onderzoekt. Ook kun je skills kopen waardoor je aanvallen sterker worden. Op een gegeven moment kun je jezelf ook gaan versterken in Technomancy. Dit is een vaardigheid waarbij je gebruik maakt van electrische krachten en deze wordt met name gebruikt door een groep met de naam Technomancers. Dit zijn toevalligerwijs ook nog eens de ergste vijanden die achter je aan zitten. De upgrademogelijkheden zorgen er al met al wel voor dat de eentonigheid van het spel een stuk minder wordt. Zonder deze optie had ik het denk ik niet zo lang uitgehouden.

Conclusie
Mars: War Logs is een aparte mix van ‘hé tof’ en ‘hè jammer’. Het verhaal is heel tof, net als de experience upgrades. De wereld is daarentegen weer zo klein dat je op een gegeven moment de map niet eens meer nodig hebt om te weten waar je naartoe moet. De gevechten en het questen zijn in het begin nog leuk, maar worden vrij snel eentonig en soms zelfs saai. Het is alsof een geweldige verhalenverteller een briljant boek heeft geschreven, maar in zee is gegaan met een boekbinder en een tekenaar uit de contactpagina van de Havenloods. Mars: War Logs is een degelijk spel, maar zal je geen moment van je stoel blazen.


Gespeeld op Xbox 360, ook beschikbaar op PlayStation 3 en Windows.


Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.