Remember Me

Roy

Remember Me is een toepasselijke titel voor deze game. Het lijkt wel alsof iedereen de game vergeet vanwege The Last of Us en de E3. Dat is allerminst terecht, want Remember Me is een titel die je zeker moet gaan onthouden!

In 2084 hoeven we geen slechte herinneringen meer te hebben. Dankzij megacorporatie Memorize kunnen we fijne herinneringen bij onszelf implementeren en nare herinneringen wissen. Dit lijkt ideaal, maar alles komt met een prijs. Zo ook het veranderen van je herinneringen.

We can do, in the mix
In Remember Me speel je als Nilin, een vrouwelijke memory hunter waarvan het geheugen gewist is. Een memory hunter heeft de mogelijkheid om met hun handschoen herinneringen van andere personen uit te lezen of zelfs te veranderen. Tevens gebruiken ze de handschoen, een soort Nintendo Power Glove, om speciale aanvallen te activeren.

In de game ga je op zoek naar je eigen herinneringen en probeer je Memorize uit te schakelen. Ze hebben te veel macht gekregen en misbruiken deze ook om een leger 'infected' (Leapers) te creëren. Deze Leapers hebben allemaal een overdosis herinneringen gehad en zijn niet echt menselijk meer.

De game speelt zich af in Neo Paris en de makers hebben een prachtige stad neergezet. Zodra je de eerste stappen in de stad zet ben je ook daadwerkelijk in 2084. Van het design van de gebouwen tot de historische landmarks als de Eiffeltoren en Sacre Coeur, het voelt allemaal authentiek aan.

 

Qua gameplay is Remember Me een combinatie van Prince of Persia en Batman Arkham Asylum, met een vleugje P.N. 03. Je beweegt je namelijk vaak rennend, springend en klimmend door de stad (Prince of Persia) waarbij je regelmatig groepen vijanden tegenkomt en met free-form-achtige combo's in elkaar mept (Batman). De gracieuze Nilin zorgt voor wat stijl tijdens de gevechten en dat deed mij weer denken aan P.N. 03.

Vreemde combo's
Het vechten mag er dan wel stijlvol uitzien, erg duidelijk is het niet. In principe heb je twee aanvalsknoppen: schoppen en slaan. Ook kun je combo's maken door deze acties achter elkaar te plakken in de Combo Lab. Hier kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om gewone slagen af te wisselen met slagen waarbij je health genereert of juist je speciale aanvallen op kunt laden.

Deze speciale aanvallen maken je bijvoorbeeld tijdelijk sterker, blokkeren de vijanden of geven je controle over mechanische vijanden. Je kunt je voorstellen dat ze zeer handig zijn en om het je niet te gemakkelijk te maken kun je de aanvallen maar eens in de zoveel tijd gebruiken. Na gebruik moet je ze weer opladen door te wachten of combo's uit te voeren.

Remix

De timing van de combo's is echter nogal lastig waardoor lange combinaties mij zelden lukten. Ik hield het vooral bij een combo van slaan-slaan-slaan om health terug te krijgen, of schoppen-schoppen-schoppen om mijn special moves op te laden.

Hoe zat het ook alweer?
Nilin kan naast vechten ook iemands geheugen veranderen. Door met de Power Glove te richten op het achterhoofd kruip je in iemands herinnering en kun je kleine zaken aanpassen. Als je de juiste zaken, zogenaamde memory fluxes, verandert, herinnert die persoon zich iets heel anders dan er daadwerkelijk gebeurd is. Hierdoor wijzigt de kijk van de betreffende persoon op Nilin en worden ze ineens vriendjes.

In totaal doe je dit bij vier verschillende, belangrijke personages en dat is wat weinig. Het idee is namelijk erg origineel en hoewel het remixen een beetje trial and error is doet het je wel nadenken over wat er nou precies gebeurt in een herinnering. 

 

De verbazingwekkend mooie omgevingen van Neo Parijs worden halverwege de game ingeruild voor de saaie gangen van het hoofdkantoor van Memorize. Het voelt alsof het geld op was, maar de game nog niet klaar bleek te zijn. Tel daarbij op dat je veel herhaling ziet in de vijanden, en er vaak meerdere ladingen vijanden achter elkaar op je afgestuurd worden. Een goedkope truc om de game 'uitdagend' te maken en kunstmatig te verlengen. 

Vooral het stuk met de steeds respawnende Leapers geleid door hun teleporterende Leaper-leider. Mijn god wat een afgrijselijke passage was dat. Het is dat ik voelde dat de game bijna afgelopen was, en het verhaal zeer boeiend bleef, anders was ik er acuut mee gestopt. Het verneukt gewoon een anders toffe game. 

Conclusie
De eerste helft van Remember Me is geweldig. Neo Parijs wordt bijzonder mooi neergezet en de vraag naar wat er met je gebeurd is smeekt om een antwoord. Gaandeweg, als je eenmaal bij het hoofdkantoor van Memorize bent aangekomen, zakt het spel helemaal weg door de saaie gangen en vervelende vijanden. De ontknoping maakt wel een beetje goed, maar eigenlijk verdiende de game beter. Een 8 voor de eerste helft, een 5 voor de tweede helft en weer een 8 voor de ontknoping. Gemiddeld een 7 dus.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Erg sfeervolle game - Combat werkt niet lekker 7
+ Verhaal steekt goed in elkaar - Game zakt onwijs in op de helft
+ Verrassende ontknoping 


Gespeeld op PlayStation 3, ook verkrijgbaar voor Xbox 360 en pc

Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.