The Raid: Redemption

dekatophetspek

Zelden werd een gewelddadig gevecht mooier in beeld gebracht als in de Indonesische martial-artsfilm Serbuan Maut, bij ons in Nederland beter bekend onder de titel The Raid: Redemption. De film van de Britse regisseur Gareth Evans laat zich nog het best bekijken als een soort van computerspel waarbij je vanaf het eerste level moet knokken om te overleven om het aan het einde op te moeten nemen tegen de eindbaas.

The Raid Redemption 01

In The Raid: Redemption draait het om een appartementencomplex van dertig verdiepingen in een achterbuurt van Jakarta. Het gebouw is de thuisbasis van de lokale drugsbaron Tama, die op meedogenloze wijze de leiding heeft over een enorme bende misdadigers. Als een eenheid van twintig tot de tanden bewapende SWAT-agenten een inval doet in het gebouw, onder leiding van een net iets te enthousiaste luitenant, gaat het al snel helemaal mis. De manschappen blijken zichzelf in een rattennest te hebben gestort dat als een rattenval is dichtgeklapt en waaruit alleen te ontsnappen valt door zoveel mogelijk tegenstanders permanent uit te schakelen. Wat volgt is een adembenemend gevecht tegen allerlei doorgesnoven gekken die met de meest waanzinnige wapens de agenten te lijf proberen te gaan. Verdieping na verdieping worden de tegenstanders en het daarbij behorende geweld extremer en spectaculairder. Het gebouw blijkt een doolhof te zijn waar achter elke hoek de dood op de loer kan liggen.

The Raid Redemption 02

Gareth Evans was tot het verschijnen van The Raid: Redemption een relatief onbekende regisseur. Voor Serbuan Maut, wat Indonesisch is voor 'dodelijke invasie', liet de Britse cineast zich inspireren door films zoals [REC], Die Hard en Assault on Precinct 13. Evans werkt in zijn derde speelfilm weer met de getalenteerde Iko Uwais (Merantau) die de Indonesische krijgskunst Pencak Silat tot in de finesse beheerst. Een sterke troef van de film is de zo goed als complete Indonesische cast, waardoor het verhaal een stuk realistischer aanvoelt. Naast de regie zorgde Evans ook voor het verhaal en werd de film geproduceerd door zijn eigen productiebedrijf Merantau Films.

The Raid Redemption 03

The Raid: Redemption doet qua sfeer wel denken aan de combinatie van een film van Takashi Miike met een rolprent van de legendarische John Woo. Net als diens klassieker Hard Boiled zijn ook in The Raid: Redemption de gevechten veelal in één take opgenomen en vliegt de adrenaline bijna van het scherm af tijdens de indrukwekkende gevechten die heerlijk over the top gaan. The Raid is overduidelijk een Aziatische actiefilm. De Pencak Silat-technieken zijn zo snel dat slechts met slow-motion-opnames de gevechten enigszins te volgen zijn. Evans maakt hierbij ook dankbaar gebruik van de uitgebreide ervaring van choreograaf Yayan Ruhian die eerder de presidentiële garde van het Indonesische koningshuis lesgaf in Pencak Silat.

The Raid Redemption 04

Zoals met elke succesvolle film zal ook van The Raid: Redemption een Amerikaanse remake verschijnen, al durven we nu al te stellen dat deze de onmogelijke taak zal krijgen om te tippen aan de meesterlijke cineastische parel uit Indonesië. Het gegeven dat The Raid: Redemption het eerste deel is van een trilogie stemt ons dan ook een stuk vrolijker. Naar het schijnt is Evans inmiddels al druk bezig met de voorbereidingen van de vervolgfilm Berandal waarvan het verhaal naadloos aansluit op dit spektakelstuk. The Raid: Redemption is een film die vanaf de allereerste frame tot aan het inzetten van de aftiteling in een aaneengesloten adrenalinerush over het scherm dendert. Zelfs tijdens dialoogscènes is er een bepaalde dreiging merkbaar waardoor je constant in spanning blijft voor wat er komen gaat. Mensen die het werk van Tarantino (Kill Bill) al te gewelddadig vonden kunnen deze film beter links laten liggen. Ben je echter wel te porren voor een stuk absurdistisch geweld dan is dit zeker een hebbertje.

Extra's:

Video Blogs:
- Bootcamp
- Set Location, Camera & Lighting, Make Up & Special Effects
- Courtyard, Hole Drop
- Drugs Lab, Tama's Office
- Machete Gang & Corridor, Jaka vs. Mad Dog
- Post Production

In een aantal hoofdstukken krijgen we een blik achter de schermen van de spetterende actiefilm. Enige kennis van de Engelse taal is wel een must aangezien er geen Nederlandse ondertiteling bij zit.

The Raid Redemption 05

Claycat's The Raid
Een briljante remake van de film maar dan gespeeld door katten gemaakt van klei. Net als het origineel gaat ook deze korte animatiefilm heerlijk bloederig over the top. Zeker niet geschikt voor kleine kinderen dus.

Conclusie: The Raid: Redemption is een meesterlijke film die zeker tot de top van de Indonesische filmwereld mag worden gerekend. Neem daarbij de eveneens imponerende soundtrack van Mike Shinoda (Linkin Park) en Chino Moreno (Deftones) en je weet al zonder ook maar een beeldje te hebben gezien dat je je aan deze film geen miskoop hebt gedaan.