Aero Porter

WesleyB (Wesley Akkerman)

Een spel waarin je ervoor zorgt dat de bagage op tijd in het vliegtuig ligt? Dat hebben wij nog niet voorbij zien komen. En waarom ook eigenlijk niet? In deze vorm is bagage sorteren nog hartstikke tof ook.

Het is misschien een beetje vreemd, maar in Aero Porter speel je als degene die verantwoordelijk is voor de bagage van vliegtuigpassagiers. Nu is dat beroep wellicht niet het meest enerverende dat er bestaat, maar het is er wel degelijk eentje die belangrijk is. Want als het misgaat met je bagage, kost het de vliegtuigmaatschappij bakken met geld en heb je kans dat je je baan verliest. Hoewel Aero Porter allesbehalve een simulator is, zijn dat twee elementen waar je rekening mee moet houden.

Wat is het dan wel voor spel? Aero Porter is een puzzelspel waar je flink getrainde reflexen voor moeten hebben. Hoe beter die namelijk zijn, hoe beter de gameplay tot zijn recht komt. Plus: wanneer het misgaat, dan heb je dat ook echt aan jezelf te danken. Wat dat betreft is het simpelweg een heel eerlijk spel dat je direct feedback geeft op je geleverde prestatie. Aero Porter is dus leuk, uitdagend, eerlijk en voornamelijk goed uitgedacht door dicht bij de kern te blijven.

En dat allemaal terwijl die kern van het concept ligt bij het uitsorteren van koffers en andere bagage. Hoe duf dat ook moge klinken: laat je er niet door afleiden. De bagageband leent zich uitstekend voor een uitdagend puzzelspel. Zeker in de vorm waar Aero Porter gegooid is. Op de twee schermen van je Nintendo 3DS zie je namelijk meerdere banden tegelijk en al die banden hebben een aparte kleur, die correspondeert met de kleur van de bagage.

Nu voel je hem al aankomen: de bedoeling is om die bagage op de juiste band te krijgen. Dat gaat niet om één koffer of tas, maar om meerdere koffers en tassen van dezelfde kleur. Ze worden in willekeurige volgorde op de bovenste band gemieterd, waardoor je op moet letten wat je doet. Door met de L- en R-knoppen openingen te maken op de banden, waardoor de bagage verplaatst kan worden van band naar band, zorg je ervoor dat alle koffers op de juiste plek terechtkomen.

Dit concept pak je al heel snel op, omdat het eigenlijk heel erg simpel is. Maar zoals het een simpel puzzelspel betaamt, en eigenlijk ook een typisch Nintendo-spel, is het gemakkelijk op te pakken, maar moeilijk perfect te beheersen. Ergo: je zult je er al snel op betrappen dat je heel wat potjes achter elkaar gedaan hebt, omdat je zeker weet dat het de volgende keer beter gaat. Totdat die bom langskomt en het zweet langzaamaan je bilnaad in druppelt. Prachtig gevoel is dat.

Aero Porter is in wezen een typisch Nintendo-spel. Het is gemakkelijk op te pakken, maar moeilijk te beheersen. Het is verslavend, ziet er goed uit en voegt logische spelelementen toe aan het kernconcept van de gameplay. De besturing is meer dan simpel en ook voor het zachte prijsje hoef je deze downloadbare game niet te laten liggen. Laat je je er ook zeker niet van weerhouden om deze titel binnen te halen na het zien van wat screens, want Aero Porter is gewoon heel tof.