Darksiders II, WiiU-editie

Roy

Darksiders II verscheen een paar maanden terug al voor PlayStation 3 en Xbox 360, nu is de nieuwste console van Nintendo aan de beurt. Is de WiiU-versie de moeite waard of komt de game veel te laat om nog enigszins interessant te zijn voor gamers?

header

Darksiders II verscheen in de rustige zomermaanden en scoorde een dikke 9 op FOK!games. Volgens collega wc-eend is de game in eigenlijk alle opzichten beter dan het eerste deel. Om hem even te quoten: "Darksiders II is een episch avontuur met snelle actie, prachtige omgevingen, gevarieerde puzzels en een verhaal dat dieper ingaat op de gebeurtenissen van het eerste deel zonder zijn eigen identiteit te verliezen."

Toen ik dat gelezen had wist ik dat de game wilde gaan spelen. Ik wist echter ook dat de game later in 2012 voor WiiU zou gaan verschijnen en dat ik in september geen tijd zou hebben om te gamen. De titel ging dus naar mijn 'wanted'-lijstje tot december als het gloednieuwe apparaat van Nintendo onder mijn tv zou staan. Nu is het dan eindelijk zover en kan ik aan de slag met de dood.

ds2 ds2

Het verhaal zal ik overslaan, dat is in de eerder genoemde review op FOK!games terug te lezen. We gaan direct over naar de specifieke features die uniek zijn voor de WiiU-versie. Als eerste heb je de mogelijkheid om het itemmanagement op je controller te doen, zonder in het menu te gaan zitten zoeken. Dit werkt erg gemakkelijk vanwege het overzicht en het touchscreen. Het geheel is niet mind blowing uniek ofzo, maar simpelweg handig. Niets meer, niets minder.

De andere WiiU-functie is de bekende mogelijkheid om de game op je controller te spelen zonder dat de tv aan hoeft. Je verliest nu het snelle itemmanagement maar je kunt blijven spelen tijdens Goede tijden, slechte tijden en dat is ook wel lekker. Van lag is niets te merken en je combo's rollen over het scherm.

ds2 ds2

Op verschillende sites heb ik gelezen over minder frames per seconde, iets fletsere kleuren en textures in lagere resolutie. Ikzelf merkte daar echter helemaal niets van eigenlijk... Natuurlijk zag ik weleens een hapering of glitch, maar ik heb nog geen enkele game op een HD-console gespeeld waar dat niet zo af en toe gebeurde. Darksiders II is heel goed speelbaar op WiiU.

Vermoedelijk is er wel iets van verschil te zien als je alle versies naast elkaar legt en met een computer het aantal frames gaat tellen, maar wie doet dat nou? Ik niet in ieder geval en ik durf zelfs te stellen dat de WiiU-versie uiteindelijk de beste keus is vanwege de controller. Het is geen system seller omdat het nou eenmaal geen exclusieve game is, maar als je enkel een WiiU hebt/wil heb je nu wel eindelijk de mogelijkheid om toffe multiplatformgames ook te spelen!

Uiteindelijk is Darksiders II gewoon een vette game die een waardige toevoeging is in de launch line-up van WiiU. Alle verhalen over mindere performance merk je niet tijdens het spelen en zijn waarschijnlijk enkel zichtbaar als je daadwerkelijk gaat vergelijken met andere versies. Heb je die gespeeld, dan is het niet nodig om de game nog eens te spelen, maar heb je een WiiU en zoek je een toffe action adventure waarin je lekker kunt hakken, koop Darksiders II.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Gewoon een erg toffe game - Grafisch gelijkwaardig 8
+ Spelen op controller - Duurder in vergelijking met PS360