Theater: Schudden - We Vieren Het Maar

Martijn van Veen

Emiel de Jong en Noël van Santen vormen samen het cabaretduo Schudden. Helaas nog niet erg bekend bij het grote publiek, maar dat betekent niet dat het per definitie niet goed is. Sterker nog, sinds 2007 is elke voorstelling van hen genomineerd voor de Poelifinario: de meest belangrijke prijs in de cabaretwereld. Dit keer treden Emiel en Noël op met de voorstelling 'We Vieren Het Maar' en gaan de heren gewoon weer voor de vierde Poelifinario-nominatie op rij.

Schudden (foto: Bob Brunshoff)

Waar het duo zo goed in is, is het vertellen van een sterk verhaal. Sterker nog, meerdere verhalen in één voorstelling. De aandacht van de bezoekers is essentiëel voor het programma, want voornamelijk in het eerste bedrijf gaat het snel. De rode draad wordt gevormd door de Amsterdamse café-eigenaar Kees en zijn goede vriend Harry, die er nogal een criminele hobby op na houdt. Het decor bestaat dan ook uit een prachtig café met vele openingen voor andere verhaallijnen en scherpe grappen.

Moeiteloos nemen Emiel en Noël de gedaantes aan van een inbreker en een bewoner, twee oude mannen en een getrouwd stel waarbij het even niet zo goed gaat. Eventjes niet opletten is er niet bij, want dan mis je een belangrijk punt in één van de verhaallijnen. En naast het goede verhaal (of verhalen eigenlijk) zitten er leuke en scherpe grappen bij. Spelen met woorden, plaatsvervangende schaamtes en voornamelijk moderne slapstick zorgen voor een frisse voorstelling, die geen minuut verveelt.

De vierde nominatie voor de belangrijkste cabaretprijs is eigenlijk alweer binnen. Dit is een voorstelling die je moet zien. De grenzeloze fantasie van Emiel en Noël is fascinerend en het prachtige decor biedt plaats voor geloofwaardige en interessante verhalen. Naast rake grappen is er wel degelijk plaats voor emotie en het programma heeft daarin de perfecte balans gevonden. Dit is cabaret op een manier die je niet vaak ziet.

Gezien op: 6 december 2012    Theater: CC Griffioen te Amstelveen
Theaterimpresariaat: Hekwerk