Wonderbook: Book of Spells

wc-eend

Met Wonderbook wil Sony een nieuwe franchise beginnen: digitale boeken waarbij de lezers met behulp van de PlayStation Move en de PlayStation Eye meedelen aan de ervaring. Schrijfster J.K. Rowling mag met het eerste boek, Book of Spells, de spits afbijten.

Header

Wonderbook: Book of Spells is een interactief verhaal over een student, de speler/lezer, die een speciaal boek, Book of Spells, uit de bibliotheek mag ophalen. Het boek bevat een twintigtal spreuken die de lezer gaat leren gebruiken met behulp van een fysiek boek met aparte figuren erin.

Het fysieke boek is niet zo indrukwekkend als je zou denken. Het is blauw, bevat vage witte figuren en bestaat uit twaalf pagina’s. Het boek is in zijn geheel stevig en bruikbaar te noemen en is zeker bruikbaar voor kinderen die het allemaal niet zo heel snel kapot zullen maken.

Apart boek
Als je het spel voor het eerst opstart komt er een lange, handige gebruiksaanwijzing die je stap voor stap meeneemt in alle stappen die er nodig zijn zodat je met alle plezier van het boek kunt genieten. De camera moet het boek kunnen zien maar ook jou als persoon zijnde zodat er tijdens het spelen foto’s gemaakt kunnen worden.

BoS

Als alles eenmaal gereed is dan kunnen we beginnen en waar er een saai blauw boek voor mij op de grond ligt, ligt er op exact dezelfde grond op mijn scherm een mooi bruin tovenaarsboek. Ik begin bij hoofdstuk één en sla mijn boek open. Met mijn toverstaf (de Move-controller die omgetoverd is op het scherm) trek ik de eerste alinea’s van het boek op mijn scherm.

Ik krijg uitleg over de spreuk en waarvoor hij gebruikt wordt. Op de volgende pagina kan ik een pop up-poppenkast-verhaal uit het boek trekken over de oorsprong van de spreuk. Dit is erg leuk gedaan. Je ziet de poppenkastvoorstelling op je scherm uit je boek komen. Je kunt het boek optillen om het nog beter te bekijken of te draaien. Als je het draait zie je niks van het verhaal maar je ziet wel netjes de zijkanten en een achterkant van de poppenkast. Zolang de camera maar het boek kan registreren kun je ermee doen wat je wil.

Tijdens deze voorstelling in de poppenkast krijg je af en toe ook de mogelijkheid om aan een schuifje te trekken waardoor het verhaal verdergaat of waardoor er wat gebeurt tijdens het verhaal. Als het afgelopen is en ik de bladzijde mag omdraaien dan leer ik de spreuk opzeggen en het gebaar. Helaas is het opzeggen niet echt een geslaagd iets. Als je bijvoorbeeld ‘Incento’ moet roepen en je roept ‘Boerenkool met worst’ dan wordt dat goedgekeurd, zelfs een simpele boer laten is blijkbaar al genoeg. Ook bij het symbool voor de spreuk kun je redelijk creatief zijn. De symbolen die je leert zijn simpel en hoeven niet exact overeen te komen. Zolang de beweging maar in grote lijnen lijkt op wat je moet doen.

BoS

Bij elke spreuk die je leert zul je een kleine opdracht moeten voltooien voordat je verder kunt. Dit zijn simpele mini-games en aan het einde van elk hoofdstuk krijg je een verzameling mini-games die te maken hebben met de spreuken die je hebt geleerd in dat hoofdstuk.

Elk hoofdstuk bevat vier spreuken en er zijn vijf hoofdstukken in totaal. Alhoewel elke spreuk anders is, is de indeling van de hoofdstukken exact hetzelfde. Hoofdstuk één staat gelijk aan hoofdstuk vijf waardoor je eigenlijk best snel alles al hebt gezien. Er zit geen achtergrondverhaal in of een groter verhaal waar jij als speler deel van uitmaakt. Je leert de twintig spreuken, speelt enkele mini-games en dan heb je alles gezien wat er te zien valt.

Het principe van Wonderbook is geslaagd en Book of Spells toont al goed waar toe het in staat is. Het is nu alleen wachten op boeken die echt de moeite zijn om te lezen, spelen of door te kijken. Book of Spells is niets minder dan een kleine verzameling spreuken en echt alleen leuk voor de Harry Potter-fans die wat meer geschiedenis over bepaalde dingen willen zien/horen. Het is dus wachten wat de toekomst ons brengt voor deze franchise.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Leuk concept - Alleen voor echte Harry Potter-fans 6
+ Werkt goed - Op spreuken oproepen na