RollerCoaster Tycoon 3D

Pheno

Er is een ongeschreven wet op internet: elke keer als je ergens iets over RollerCoaster Tycoon leest moet je het weer installeren en spelen. Toen RollerCoaster Tycoon 3D werd aangekondigd was het dan ook even juichen en meteen daarna weer op zoek naar de CDROM. Nu hoeft dat niet meer, want er is een handheldversie!

Header

Het spel uit 1999 heeft een enorme aantrekkingskracht op Tycoon-liefhebbers en is na al die jaren nog lang niet vergeten. Het originele spel had creativiteit hoog in het vaandel staan en je kon helemaal losgaan op de meest bizarre achtbanen, van intense bochten in houten banen tot misselijkmakende loopings, kurkentrekkers en andere malle tricks in stalen achtbanen. Ging je iets te ver los, dan ging er niemand in je achtbaan, zo simpel was het. Elke bezoeker had bepaalde hoeveelheid geld bij zich om uit te geven aan entree, eten en souvenirs. Iedereen was aanklikbaar en je kreeg precies te horen wat er aan de hand was. Creativiteit en diepgang dus.

RollerCoaster Tycoon 3D

En dat alles mist in deze handheldversie van RollerCoaster Tycoon. Geen idee wat de ontwikkelaars gedacht hebben, maar van een port kunnen we in ieder geval niet spreken. Achtbanen zijn dit keer veel meer beperkt in thema en mogelijkheden. Ondergrondse achtbanen zijn niet mogelijk. Een heuvel creëren om zo een mooie houten achtbaan eromheen te laten gaan mag ook al niet, want het landschap is onvormbaar. Een mooie achtbaan vlak over een vijver heen laten zoeven is dus ook niet meer dan een droom. Er zijn ook veel minder mogelijkheden qua overige attracties. Sterker nog, het uitvinden van nieuwe attracties door geld in research te stoppen is niet te vinden in deze versie. Ook pakt de besturing op de touchscreen niet goed uit. Je moet een lijn trekken om het pad van je achtbaan aan te geven. Hartstikke handig zou je zeggen. Ik zie de lijn op het onderste scherm getrokken worden, maar het bovenste scherm registreert af en toe niets. En dat is vrij onhandig.

RollerCoaster Tycoon 3D

Goed, minder lol met het bouwen van een park dus, maar misschien vinden we genoeg uitdagingen in RollerCoaster Tycoon 3D om toch een goed gevoel tijdens het spelen te krijgen. Nope. Je hebt drie spelmodi: een sandbox-game waar je met beperkingen aan een park kunt beginnen, een CoasterCreator waarin je met het maximale aan geld mag bouwen aan je pretpark en een verhaalmodus. In de verhaalmodus kies je of je een meisje of een jongen bent en dat is ongeveer de grootste uitdaging. Je krijgt een uitgebreide tutorial hoe je een achtbaan kunt bouwen, hoe je andere attracties neerzet en hoe je de bezoekers en de financiën kunt overzien. Hieruit blijkt al dat je een algemene indruk krijgt van bezoekers, ondanks een stylus kun je niet een enkele parkbezoeker aantikken om te zien wat hij of zij denkt.

RollerCoaster Tycoon 3D

De financiën van je park zijn niet belangrijk. Er is geen geld nodig voor research en ik ben ook geen financiële problemen tegengekomen terwijl ik speelde. Een park onderhouden was nog nooit zo gemakkelijk. In de verhaalmodus van RollerCoaster Tycoon 3D ben jij dus een jonkie die als droom het beste pretpark ooit wil bouwen. Een oude rot in het vak legt je uit hoe alles werkt en zoekt grondgebied waar je opdrachten moet uitvoeren. Hier springen we opeens weer over naar de knoppen en kunnen we niet met de stylus gesprekken skippen. De meest matige grappen vliegen voorbij, dus die hoef ik niet eens te lezen. Voor de opdrachten zelf hoef je het ook niet te doen.

Die opdrachten variëren namelijk van het niveautje ‘bouw een achtbaan van een bepaald type die xx aantal kilometer per uur haalt’ tot ‘zet vier attracties van hetzelfde thema neer’. Uitdaging nul dus, want het hoeft voor de rest nergens anders aan te voldoen. Als je wil dan kun je drie sterren voor een level halen. Een ster voor het behalen van de opdracht, een ster voor het behalen van minimaal een B-rating voor je park en een ster voor het behalen van een bepaald inkomensgrens. De eerste twee zijn eigenlijk niet eens niet te behalen. De derde ster krijg je als je de 3DS ergens neerlegt en het spel maar door laat gaan terwijl je de vloer gaat dweilen of je gehele huis in de verf zet.

RollerCoaster Tycoon 3D

Nou, geen diepgang, geen creativiteit, geen uitdaging. Graphics dan? Nope. Grafisch ziet RollerCoaster Tycoon 3D er ook uit alsof het in een DOS-emulator draait. Misschien leuk voor even is de mogelijkheid om in een achtbaan te gaan zitten en in 3D in je eigen achtbaan te rijden. Je kunt zelfs een foto maken van jezelf op die manier. Dat is dan ook de enige diepgang die ik heb kunnen vinden in het spel.

Zwaar kwalitatief uitermate teleurstellend noem ik zoiets. Van mijn gejuich toen de handheldversie werd aangekondigd is weinig over. Als enige pluspunt is er de tutorial die uitgebreid ingaat op de zaken die er uiteindelijk niet toe doen. Voor de rest is dit een spel met een pretpark erin, niet de pretparken die in RollerCoaster Tycoon voor pc te maken waren. Waarom alles wat RollerCoaster Tycoon zo tof maakte eruit is gesloopt weet ik niet. Geen leuke thema’s, of je moet Atari-fan in hart en nieren zijn, geen toffe achtbanen, geen research naar attracties en eettentjes, geen vuurwerk. Never mind, ik ga op zoek naar de CDROM van RollerCoaster Tycoon. Ik raad iedereen hetzelfde aan .

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Uitgebreide tutorial - Geen diepgang zoals het origineel 2
+ Achtbanen zijn in 3D te doen - Geen creatieve mogelijkheden als het origineel